Beställa Berghaus Vulcan från utlandet?

Hej!

Har kikat lite och alla dessa ryggsäckar i Sverige går på ca 3000:- Dock har jag hittat lite olika utomlands, bra mycket billigare, tex:

http://cgi.ebay.co.uk/Berghaus-Vulc...ods_BackpacksRucksacks_Bags_EH#ht_1394wt_1137
Ca 1600 spänn. Nästan halva priset. Är det någon fake kopia man får då eller?

Samma sak här: http://www.simplyhike.co.uk/products/Berghaus/Vulcan.aspx

Och här: http://store.berghaus.com/webapp/wc..._-1_Mens^Equipment^Back+Packs+&+Rucsacs_Mens_

Och till och med här: http://www.penrithsurvival.com/penr...0+rucksack+with+cyclops+back+system/pid/9626/

Dom finns överallt, mycket billigare än i Sverige. Är det kopior jag ser? Eller är dom helt enkelt överprissatta i Sverige? Är det ok att köpa därifrån? Någon som har någon bra sida att rekommendera?
 
Har du provat ut vilken storlek som passar dej? så att du inte råkar köpa fel och måste skicka tillbaka.. Det tråkiga med Vulcan är att du inte kan justera bärsystemet efter din rygglängd, då måste köpa rätt storlek och sen är det bara att lasta och gå.

Berghaus Vulcan Cyclops II är väl den du har funderat på? det är en stor ryggsäck för dom som gillar att bära tungt... gillar man att bära lagom med större komfort så skulle ju jag köpt någonting annat.

Jag har själv i min ungdom köpt en Vulcan men det var på tiden då jag hade en liknande i mitt arbete och fick betalt för att bära tungt.
 
Har du provat ut vilken storlek som passar dej? så att du inte råkar köpa fel och måste skicka tillbaka.. Det tråkiga med Vulcan är att du inte kan justera bärsystemet efter din rygglängd, då måste köpa rätt storlek och sen är det bara att lasta och gå.

Berghaus Vulcan Cyclops II är väl den du har funderat på? det är en stor ryggsäck för dom som gillar att bära tungt... gillar man att bära lagom med större komfort så skulle ju jag köpt någonting annat.

Jag har själv i min ungdom köpt en Vulcan men det var på tiden då jag hade en liknande i mitt arbete och fick betalt för att bära tungt.

Nej ska iväg och pröva i lokala handeln.

Ja det är en sån jag funderat på. Har varit ute på en 5 dagars precis med en 65 liters och det var väldigt tjorvigt osv. Vad skulle du ha köpt då då?
 
Ja man får ju prova lite och se vad som sitter skönt i butiken, Vulcan är en bra säck men kanske onödigt stor och lite snål på finjusteringarna
Jag har en Arcteryx Bora 80 som passar mej perfekt, hade jag haft pengar så hade jag köpt en KM Mjölner bara för att det är kul.
 
Det finns en hel del kopior, men om man köper från en "riktig" nätbutik som man kollar upp lite ska risken vara liten.

Om man verkligen behöver en så stor säck som kan bära tungt så är Vulcan fortfarande ett väldigt bra val, tycker jag.
Men det är ju faktiskt trevligare om man kan lätta upp sin packning och skaffa sig en säck som väger ett par kilo mindre (eller behålla sin gamla 65-litare såklart). Såna säckar är också billigare.
 
Vulcan är inte för dem som "gillar att bära tungt". Men för den som exempelvis ska vara ute länge och behöver mat för tre veckor, eller/och bär en tältkåta, kanske fiskegrejer, kamerautrustning etc etc. Då blir det relativt tungt, det är en följd av exempelvis mat för tre veckor. Vikten är normalt inte ett självändamål för den som bär relativt tungt. .

Trevligast tycker jag det är att vara ute länge utan kontakt med civilisationen, och då krävs en säck som går bra att bära relativt tungt med. Den som tycker det är trevligare att bära lättare och antingen göra kortare turer eller bunkra har andra preferenser. Vilka frågeställaren har vet vi inte, men eftersom han frågar om en säck som är välkänd för att vara bra vid relativt höga vikter finns det troligen en anledning till Vulcanvalet..

Även en lättpackare kan behöva bära relativt tungt, om denne avser att vara ute en längre tid utan bunkring. Mat för tre veckor väger ca 15-18 kg, om man inte öser på. Även en som ovanpå det har relativt lätt baspackning, kommer att behöva en säck som är bra att bära med.

Själv använder jag en strippad Vulcan vid soloturer med tält, och en nästan ostrippad vid vandringar med kåta när vi går två. Vulcan är ett bra val om ryggen passar för den, så bäst att testa i en affär innan beställning, eller låna någons.

Raskesven
 
Jag köpte min Vulcan när Cotswold ( http://www.cotswoldoutdoor.com ) hade drive på den för ett par år sedan. Fungerade helt utan problem och jag tror jag betalade omkring 1 700 kr inkl frakt...

Finns tabeller för vilken kroppslängd/rygglängd som skall ha vilken storlek, bl a på Berghaus hemsida. Min erfarenhet är att de tabellerna stämmer väldigt väl.

Min Vulcan väger 2,2 kg i strippat skick, svårt att hitta en lättare 80-liters säck med den slitstyrkan och bärkomforten.

Kan vara värt att titta på Berghaus Expedition 80 också, om Du vill ha en ryggsäck som är lite mindre "stridis" är Vulcan... Tror den är ännu lättare också, men kanske inte riktigt lika stryktålig.

Generellt gäller att Berghaus är betydligt billigare i UK än någon annanstans...
 
Om man verkligen behöver en så stor säck som kan bära tungt så är Vulcan fortfarande ett väldigt bra val, tycker jag.
Men det är ju faktiskt trevligare om man kan lätta upp sin packning och skaffa sig en säck som väger ett par kilo mindre (eller behålla sin gamla 65-litare såklart). Såna säckar är också billigare.

är den verkligen så stor? jag vill ha en rygga som är stor, men inte gigantisk. bär inte mer än någon annan, kanske 20 till 25 kg. är den verkligen "för" stor? då?
 
Testa innan köp!

Det fins som du märker många nöjda Vulcan användare. Men när det kommer til kritan är det ändå du som ska använda säcken.

När jag var i ryggsäcksköpartagen provade jag Vulcan. Döm om min besvikelse! Den satt helt enkelt inte bra på mig och bärsystemet kändes överhuvudtaget lite daterat.

Och såååå stor är inte säcken heller, iallafall inte själva huvudfacket. Då var nästan min Haglöfs Climber 65 (!) större.

Uffe
 
Jag har en Vulcan, oftast i nerstrippat läge som innebär 80 liter för 2 kilo. Då ingår ett ganska tungt regnskydd som lätt täcker hela säcken.

Jag har använt den på högfjället, lågland, hardcore och till och med upp på Mont Blanc. Som tidigare inlägg säker. Säker och trevlig säck som inte ens är särskilt tung.
 
Jag har en Vulcan, oftast i nerstrippat läge som innebär 80 liter för 2 kilo. Då ingår ett ganska tungt regnskydd som lätt täcker hela säcken.

Jag har använt den på högfjället, lågland, hardcore och till och med upp på Mont Blanc. Som tidigare inlägg säker. Säker och trevlig säck som inte ens är särskilt tung.

kul att höra.80 liter skulle kännas alldeles lagom tror jag. plus att den är billig och lite combat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan es Beställa från USA, tullavgift? Transportera 6
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.