Berghaus Atlas

För kännedom.
Berghaus har ej längre Atlas med i sitt sortiment.
Men väl Vulcan.
Nu får nog Atlas samlarvärde.:)
/ Bertil
 
Fast om jag klickar på Vulcan så står det i texten:

Alternative products:
Munro (Alternative Product)
Atlas (Alternative Product)

Och där kan man klicka på Atlas och få fram fakta om den. Tror inte den är borta om man ska utgå från fakta på hemsidan. Nu vet jag inte om du fick någon annan fakta och i så fall har jag fel :)
 
Nu väcker jag den här väldans gamla tråden till liv.

Varför togs Atlas ur sortimentet? Jag finner den fortfarande på andra platser. Ansågs Vulcan helt enkelt vara bättre? Efter eftersökning uppskattade jag att Atlas skulle vara bättre än Vulcan och bestämde mig för att införskaffa den.
 
Ja, kanske. Men Atlas skulle som de flesta säger, vara en civil version av Vulcan. Vilken är då den nya ersättaren? Antagligen tyckte dem väl att det var i stort sätt samma väska och behåll endast en version av den.

Synd.
 
De var nog för lika så Berghaus fick bestämma sig för en av säckarna. Vulcan är så inarbetat namn, kanske därför de valde den. Skillnaden är väl att Atlas har höj- och sänkbart lock, är lite mer på höjden och att sidofickorna är lite olika.

Raskesven
 
SoldF hade en diskussion som hette: "Berghaus Vulcan eller Atlas?" där det antagligen mest konstruktiva inlägget nämnde följande fördelar med Atlas:

"Större nedre öppning, man kan ha sovsäck mm liggandes där och lätt få ut dem utan att packa upp hela säcken.

Locket är justerbart i höjd OCH är även borttagbart.
Man får lätt plats med en stridssäck eller större packsäck under locket på en fullpackad Atlas.

Locket har en yttre ficka som tar mycket mtrl och även en inre ficka för småsaker (karta, mindre repsats etc)

Ett snabbspänne på 25mm med en lång rem (säkert en 1,5m) tightar ihop huvudsäcken upptill, och säkrar säcken om nu locket inte skulle bäras.

Sidfickorna sätts fast på huvudsäcken genom att blixtlåset dras NEDÅT, inte UPPÅT som på Vulcan (och därmed utsätts för påfrestningar och gärna glider ned = lossnar).

Sidfickorna har rejält stora öppningar, man kommer även här lätt åt all utrustning."


Just det med under och sidofickorna / öppningarna är det jag önskade av Vulcan innan jag fann Atlas. Typiskt.

http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t16040.html
 
SoldF hade en diskussion som hette: "Berghaus Vulcan eller Atlas?" där det antagligen mest konstruktiva inlägget nämnde följande fördelar med Atlas:

"Större nedre öppning, man kan ha sovsäck mm liggandes där och lätt få ut dem utan att packa upp hela säcken.

Locket är justerbart i höjd OCH är även borttagbart.
Man får lätt plats med en stridssäck eller större packsäck under locket på en fullpackad Atlas.

Locket har en yttre ficka som tar mycket mtrl och även en inre ficka för småsaker (karta, mindre repsats etc)

Ett snabbspänne på 25mm med en lång rem (säkert en 1,5m) tightar ihop huvudsäcken upptill, och säkrar säcken om nu locket inte skulle bäras.

Sidfickorna sätts fast på huvudsäcken genom att blixtlåset dras NEDÅT, inte UPPÅT som på Vulcan (och därmed utsätts för påfrestningar och gärna glider ned = lossnar).

Sidfickorna har rejält stora öppningar, man kommer även här lätt åt all utrustning."


Just det med under och sidofickorna / öppningarna är det jag önskade av Vulcan innan jag fann Atlas. Typiskt.

http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t16040.html
En ytterligare sak som skiljer mellan säckarna är att locköppningen på Atlas sitter på den sida av säcken som är mot huvudet, medan Vulcans locköppning är bakåt när man har säcken på sig. Liten nackdel tycker jag, då i alla fall jag bara vill komma åt lockfickan när säcken står på eller ligger på backen. Jag lägger säcken med ryggplattan neråt i absiden eller i kåtan.

Min vandrarkamrat kör med Atlas och den passar honom bäst, jag kör med med Vulcan och den passar mig bäst. Bottenfack vill jag inte ha, så mitt bottenfack är stängt för gott, bottenavdelaren har jag slitit loss. Sovsäck använder jag bara i lägret, och då har jag redan packat upp kåta/tält och mat. Dessutom är Vulcan mer på bredden och passar mig och min kåta bättre än Atlas. Höj- och sänkbara locket och remmen samt dragkedjorna åt andra hållet skulle jag däremot gärna ha, fast det är ju bara någon/några få cm av dragkedjorna som glider ner, inte katten lossnar de.

Raskesven
 
Tänkte bara informera att jag fick ett svar från Berghaus, otroligt med tanke på den negativa erfarenhet jag har av deras kundservice. Det fanns helt enkelt inte ett behov på marknaden efter den.

"The Atlas was a civilian version of the Vulcan and there simply was not the
demand to keep it in the range."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.