Hittade en gammal Berghaus i ett träd

Hej!

Jag hittade en gammal Berghaus-ryggsäck hängandes i ett träd, väntade i 2 veckor och tog sedan in den, eftersom ingen ville ha den. Tänkte om någon kunde veta något om den.

Hittar inget namn, förutom Berghaus. Skulle tippa på att den är en 100-literssäck, för den är verkligen enorm. Inga sidofickor. Ser gammal och använd ut, 70-80-tal. Militärstuk. Grön.

Är den användbar idag? Den är ju onekligen gammal. Jag fjällvandrar en del, men tänkte att jag behöver en rymlig ryggsäck till en jordenruntresa som jag påbörjar i februari nästa år. Kan den fungera? Har ni några andra tips på bra ryggsäckar?

Tack så mycket!
Cathrine
 
Det kan vara en Berghaus Vulcan, en mycket bra säck om den passar (vilket förstås gäller alla ryggsäckar).
Kan du lägga upp en bild på säcken?
 
inte din riktigt

Ska den bli lagligen din så bör du nog lämna den till polisen som hitteods och sedan göra anspråk på den om ingen hämtar ut den. Den som ev blivit av med den (tappat/bestluen elelr hur det må ha hänt) kanske inte passerade ditt hängträd under jsut de två veckorna den hängde där.

Låter lite märkligt att man inte saknar sin ryggsäck men som sagt är det kanske en militärsäck som t ex någon värnpliktig slarvat bort.

/Patrik, som har sin haglöfs alaska i garaget
 
Oj, tack för alla svar!

Jo, jag kan försöka lägga ut lite bilder på den om jag bara får tag på en bra kamera.

Faktum är att den hängde precis utanför porten till lägenhetshuset jag bor i. Alltså var det definitivt påtagligt att det hängde en 100-literssäck varje gång man gick ut och in i porten. Satte sedan upp en lapp i porten och i de bredvid, men fick inget svar. Bestämde mig för att ta den sedan. Tror inte att den före detta ägaren bryr sig ett dyft, haha. Sedan är den onekligen väldigt sliten. Den kan nog behöva fräschas upp lite.

Men jag förstår vad ni menar med att "askan av sin gamla ryggsäck" i garderoben. Det har jag också ... nästan. :)
 
"Finders keepers, loosers weepers"

Njut du av din ryggsäck och bry dig inte så mycket om de moraliska aspekterna i frågan. Om den är riktigt sliten så är det säker en gammal Amf/KJ säck som nån "fått med" sig hem efter värnplikten och sen kasserat. Före detta militär materiel tar ibland de mest märkliga vägar....

Mvh/Guntech
 
en liten saga...

Alla ni som uppmanar till att behålla säcken direkt kan ju fundera över följande, inte helt osannolika förlopp:
Kjell Kriminell tar sig in på vinden i ett hyreshus och bryter upp just ditt vindsförråd. Där hittar han 5 flaskor sprit som han vill dricka, ett tält han tror sig kunna sälja och hur ska få det med sig. Där hänger ju en ryggsäck, grön och ful. Ner med grejorna och tar sig en slurk ut flaskan. Styrkt av vätskan promenerar han sedan ngåra kvarter och lyckas sälja den fins fjälltältet värt 5000 för 300 kr och en plast kasse till herr Mindre Nogräknad, son till den ökände Skit I. Andra (frånskild från med Sköt D Själv). Ryggsäcken väger ju trots allt några kilo och Kjell firar med att tömma en flaska och vid ompackning från den nu svettiga bov-ryggen till plastkassen går en flaska i kras och Kjelle kastar argt ryggsäcken ifrån sig i strort vrede. Senare på dagen kommer Ärlige Erling Enkel hem från sitt arbete som busschaufför och ser ryggsäcken slängd på gatan. I all välmening tänker han att den kanske hängt på tork på någon balkong och blåst ner och tar därför in den i trappuppgången så den inte ska bli blöt i regnet.

Hade det varit min ryggsäck hade jag inte sprungit runt och letat lappar i stadsdelens alla trappuppgångar. Då hade jag polisanmält den och hoppats att någon ärlig och driftig (t ex Rune Rättskaffens) hittat den och lämnat den till polisens hittegods.

Kan man säga att man hittat en cykel i ett cykelställ? Om jag sätter en lapp på den och ingen hör av sig då? Jämförelsen haltar lite då man vanligtvis har cyklar i ställ men säg att cykel står på en gräsmatta utanför ett hus då?

Och är det en svensk militär ryggsäck så är jag som skattebetalare och medborgare delägare i försvarsmaktens ryggsäck och tycker den borde återbördas till sin rättmätige ägare.

/Patrik
 
Det jag menar är att arpoe kanske mest ville veta vilken ryggsäck hon hittat. Handlar forumet om uteliv och utrustning eller är det ett forum för moral och etik?

En sak jag undrar över är var alla ni med överlägsen moral parkerar era vita hästar och skinande rustningar i dagens trångbodda samhälle? Får de plats bredvid alaskaryggsäcken.....

Arpoe: Lägg gärna upp en bild så kan säkert ngn identifiera säcken så har vi löst kärnfrågan.

Mvh/Guntech
 
@ tango: Jo, du har förvisso rätt i att det skulle kunna vara så. Nu tror jag verkligen inte att det var så det gick till dock. Och jag vet inte riktigt någon som försvarar sprit på vinden? För den delen har vi ingen vind, utan alla förråd i lägenhetshuset är nere i dessa "bombsäkra valv" som byggdes under kalla kriget i vissa hus. Så det är alltså svårt att bryta sig in där.
Jag bor i ett hus där många flyttar in. Hänger en gammal lumpenryggsäck på trädgrenen utanför port 42 är det med största möjliga säkerhet alltså en ryggsäck som tillhör någon där som är nyinflyttad, som helt enkelt glömt den. När jag då sätter upp lappar (som jag noggrant såg till att de satt kvar i två veckor) i de tre portar som finns i min byggnad finns det i stort sett ingen som helst möjlighet att undvika att se dessa om man bor där. Och om man då saknar sin ryggsäck så fruktansvärt skulle man nog vara uppmärksam på eventuella lappar som skulle kunna informera om denna. Och nog skulle de allra flesta, efter en flytt, inte ringa polisens hittegodsavdelning efter en ryggsäck, utan se sig omkring i sin närhet istället. Så antagligen har ryggsäcken tillhört en nyskild man som är alldeles för hjärtekrossad och inne i sin 40-årskris för att överhuvudtaget bry sig om att svara på mitt meddelande. Jag ser inget fel med mina moraliska förhållningssätt och heller inget fel med att, efter min eftersökning, behålla ryggsäcken. Skulle jag hitta en lapp i min port som eftersöker en Berghaus skulle jag självklart ringa och ge tillbaka den. Men tack för din synpunkt!

@ guntech: Jag ska försöka fixa en bild på momangen!
 
Här kommer två väldigt dåliga bilder på den. Som ni ser har den inga sidofack. Kan det vara så att dessa bara inte sitter på? Jag antog att det var så, eftersom det finns två dragkedjor på vardera sida av säcken.
 

Bilagor

  • IMG_0214.jpg
    IMG_0214.jpg
    88.1 KB · Visningar: 1,140
  • IMG_0212.jpg
    IMG_0212.jpg
    90.8 KB · Visningar: 1,138
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janoon NOS gammal fjällrävenryggsäck Transportera 9
Sirjaline En härlig gammal Fjällrävensäck. Transportera 20
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Tvätta bort kletigt smuts i en gammal skarja exklusiv Transportera 10
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Mellie Hjulbyte gammal cyckelkärra Transportera 8
Onesport Gammal Fjällrävenryggsäck Transportera 7
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
seasteel Gammal ryggsäck Wilderness? Transportera 7
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
tagge Gammal modell av Fjellpulken levererad vid köp Transportera 3
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Christinar Nytt bärsystem till gammal Skarja Transportera 4
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.