Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80

Är ute efter en ryggsäck där tält, sovsäck plus lite därtill ska rymmas. Har tittat på nätet på en Berghaus Crusader och undrar om någon vet om det nedifrån går att komma åt innehållet eller om säcken är tvådelad (ser ut som att det finns en dragkedja nedtill på den)?
En fördel som tex. Kajka har så öppnar man den som en väska men hur är det med Crusadern? Är det något man kommer att sakna?
Vad jag förstår så är ägarna av Berghaus säckarna nöjda. Har nu fastnat både för Kajka och Crusadern men som många andra här på forumet velar jag inför ett köp och skulle viljja öka på diskussionen och då främst om dessa modeller och även tips på bra nätaffärer där det fungerar att handla.
 
Mycket riktigt så har Crusader dragkedja i bottendelen, där har den även en avdelare om man vill ha ett huvudfack och ett separat bottenfack.

Jag hade gärna haft en eller två vertikala dragkedja på huvudfacket för att enklare kolla åt. Men den är som den är och jag gillar den skarpt.

Bärkomforten är minst lika bra som Vulcanen. Detta gäller då size 4 på mig som är 190cm.

Kort och gott är jag mycket nöjd med ryggan och ser fram emot många långa är med den.

Kajkan har jag inte provat och vill inte uttala mig mer än att den ser riktigt trevlig ut:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jag var själv sugen på en Kajka men det var många här på forumet som klagade på att bärsystemet inte riktigt höll måttet samt att det var många onödiga funktioner som bara var i vägen. För mig blev det istället en Lundhags V8, jag har inga som helst klagomål än så länge. Men den har inte riktigt hårdtestats ännu :)
 
Jag har inte använt min crusader så mycket än men väldigt nöjd med den hittills.

Köpte min från http://www.shop-outdoors.co.uk/ Bra service och snabb leverans om det inte hade varit för att DHL ville att den skulle ligga i oskarshamn fem dagar innan den kom hem till mej. :)
 
Har själv en Crusader på ingång. Blir utmärkt för längre vandringar med kåtan. Bästa av två världar från Atlas och Vulcan.

Bra att det finns några säckar kvar utan frontöppningar etc. tycker jag. Första jag gör med Crusadern blir som på Vulcanen, dvs. att slita bort avdelaren i botten, stänga till bottendragkedjan för gott och kapa så mycket remmar och plastspännen etc. jag kan.

Raskesven
 
Någon som kan svara på vad som är förändrat i bärsystemet, alltså Cyclops II vs Cyclops III?
Svårt att se när man jämför bilder, inte sägs det mycket heller. Möjligen skärningen på axelremmar, kanske fördelning av stoppning i avbärarbältet. Jag ska kolla och jämföra med Vulcanen när Crusadern anlänt.

Raskesven
 
Första jag gör med Crusadern blir som på Vulcanen, dvs. att slita bort avdelaren i botten, stänga till bottendragkedjan för gott och kapa så mycket remmar och plastspännen etc. jag kan.

Raskesven

Är det verkligen så jobbigt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Svårt att se när man jämför bilder, inte sägs det mycket heller. Möjligen skärningen på axelremmar, kanske fördelning av stoppning i avbärarbältet. Jag ska kolla och jämföra med Vulcanen när Crusadern anlänt.

Raskesven
Låter bra. Jag har googlat sönder alla varianter på "cyclops 2 vs cyclops 3"...
 
Jag har nu bestämt mig och beställt en Crusader som är på väg hem till mig. Har velat ett tag nu i val av ryggsäck men då jag mest hittat positiva omdömen om både Vulcan, Crusader och Atlas så föll valet på Crusadern. Den var restad första gången jag frågade men fick på eftermiddagen ett nytt mail där det kommit in en ny sändning, tydligen har det varit lite problem på fabriken att få fram dem. Blir att avvakta några dagar;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.