Berghaus eller Norrøna?

Efter att ha suttit och läst en hel den internetsidor, har jag och min flickvän kommit fram till två bra ryggsäckar. Men vi är dock inte säkra och vill gärna ha era kommentarer och förslag på andra. Ryggsäcken kommer användas som dagsturssäck för vår 3månaders resa i Asien, efter det så kommer min flickvän använda den till vardags (träning & böcker).
Den ska inte vara för stor, 25l är perfekt. Under resan kommer vi stundtals ha ryggan på magen och då blir 30l för stort. Dessutom passar 25l bra på min flickväns rygg.

Vi har testat följande ryggsäckar… och alla går bort:
Haglöfs tight (ok… inte mer)
Haglöfs tight pro (Bärremmarna skar in i halsen)
ArcTeryx Spear 24 (mycket skön, men för dyr)
Lundhags T24 (sladdrig= inte värd priset)
The North Face (gillar ingen av 25l)
Fjällräven Off-Limit 18 L & 32L (mycket skön, men för liten resp. för stor)

Vi har hittat en Berghaus och en Norrøna på internet som vi tror på. Dessvärre tror jag inte att vi kommer ha möjligheten att testa någon av dem. Tror ni att de kan mäta sig med ArcTeryx Spear 24?

normal_gr_25_+_6_blackcoal.jpg
Berghaus - GR 25+6 (rek. pris £60 = 852kr)
http://www.berghaus.com/the_gear/view_product.asp?product_id=1222&product_hierarchy_id=31


842_4_811_mellom.jpg
Norrøna - Fusion 25 (rek. pris 699kr)

http://www.norrona.com/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/51211374c4177759c1256dc8002b793d


Så vad tror ni om ryggorna jag har valt ut? Vilket märke är bäst? Vilken har bäst komfort och bärsystem?
Har ni någon annan ryggsäck som kan vara aktuell? (Gillar inte så kallade airflow och liknande lösningar.) Man ska kunna visas på stan utan att andra ska tro att man är ute på fjällvandring. =)
 
Både Berghaus och Norrøna gör ju bra ryggsäckar. Men jag undrar vart ni har hittat de där gamla Haglöfsmodellerna som ni har förkastat? Jag trodde inte att tight resp. tight pro såldes längre? Haglöfs har ju många andra modeller.
 
KLAGER; sa:
Jag trodde inte att tight resp. tight pro såldes längre? Haglöfs har ju många andra modeller.

De kommer nog inte att försvinna ur sortimentet på några år! De uppdateras ju nästan årligen, och till nästa säsong kommer "Tight Evo".
e17960759980072138bb5a063fcfeb5b.jpg


...

Ryggsäcksval utan att testa är vanskligt. Särskilt när man ska ha säcken långa perioder och till vardags (böcker och mat är tunga grejer) tycker i alla fall jag att det är centralt att ryggen är rejält styv.
Norröna och Berghaus gör traditionellt bra ryggor, men man vet aldrig förrän man har testat.

Har ni funderat på Stridssäck 2000? En robust säck, kanske lite mjuk i bärremmarna (alltså tvärtemot Haglöfs gamla bladfjädrar till axelremmar).

Stridssack2000_Front.jpg


En sån kan man få för mellan 500 och 800 spänn - klart prisvärd! Den är i och för sig på ca 35 liter, vilket kanske är för mycket. Å andra sidan är det ju din packning som bestämmer hur stor ryggan blir, inte den teoretiska maxvolymen.
 
Om jag inte missminner mig så hittar du (om du nu är intresserad) Haglöfs tight hos Team Sportia och Haglöfs tight pro hos Intersport, Team Sportia och Stadium.

Jag tror att Stridssäck 2000 skulle kunna passa om den inte vore så stor. Du har ju i och för sig rätt i att om inte packar den full så blir den inte så stor. Men om min flickvän får extra utrymme så kommer hon med nöje ta det och försöka hitta ytterligare någon liter. =)
 
LasseQ; sa:
Men om min flickvän får extra utrymme så kommer hon med nöje ta det och försöka hitta ytterligare någon liter. =)

Hehe... ja det är ju alltid en risk. Dessutom tycker jag att det verkar som om SS 2000 har 35 väldigt stora liter - de ser ofta ut som 40-50-litersryggor när grönklädda ungdomar har fyllt dem.

Har ni kollat in Stadiums och Intersports egna säckar? De är ofta väldigt prisvärda - samma vävar och detaljer som alla andra (men ofta lite överlastade med "finesser").
 
Har ni kollat in Stadiums och Intersports egna säckar? De är ofta väldigt prisvärda - samma vävar och detaljer som alla andra (men ofta lite överlastade med "finesser").
Vi har kollat in dom men de är inte riktigt ok. Jag har en everest själv som jag köpt på stadium. Den är fruktansvärt liten. Det står ”27 flexibleair” och det kan jag säga att den säcken INTE är 27l. Sen har den så kallat airflow vilket är riktigt urkast.
 
BillyLindqvist; sa:
Kan man köpa Stridssäck 2000 någon annanstans än på Recon?
ÖB?

Ö&B säljer väl nästan inget militärt överskott längre?
Mest billiga konserver och tysk coca-cola :)

Men "äkta" överskottslager säljer den nog. Jag har hittat den ny i Visby (Adelsgatan) för under femhundringen. Hade jag inte varit så nöjd med min Norröna Besshö (som jag skulle rekommendera om den inte var 1. Dyr, 2. Utgången ur sortimentet) hade jag nog slagit till.
 
Butik

Bege er till en välsorterad butik. Jag tror inte att ni kan göra ett bra val utan att ha provat säckar mot varandra fysiskt.

Berghaus har jag goda erfarenheter av. Är vikt en intressant faktor? I så fall kan ni överväga http://www.berghaus.com/the_gear/view_product.asp?product_id=868&product_hierarchy_id=31

eller

http://www.berghaus.com/the_gear/view_product.asp?product_id=1214&product_hierarchy_id=31

eller
http://www.berghaus.com/the_gear/view_product.asp?product_id=1394&product_hierarchy_id=31

Tyvärr så finns det hur mycket säckar som helst på marknaden så att göra ett perfekt val det går nog inte.

Å andra sidan så tycker jag att man behöver sådär 8 olika säckar för att någorlunda täcka in basala behov.

I Stockholm så har Sportkompaniet ett stort utbud. Har ni nära till Götet eller Oslo kan ni nog hitta välsorterade butiker.

Thure
 
Re: Butik

Du säger att du har goda erfarenheter av Berghaus. Vad säger du om deras komfort och bärsystem?
De ryggsäckarna som du länkade till har jag kollat på. De är ju som sagt lättare. Men då jag är rädd för att de inte är lika sköna att bära har jag uteslutit dom. Jag har ju som sagt inte någon möjlighet att testa dem innan.

Jag bor i Göteborg så det finns några affärer att välja på, men välsorterade kanske är för mycket att säga...
 
Re: Re: Butik

LasseQ; sa:
Jag bor i Göteborg så det finns några affärer att välja på, men välsorterade kanske är för mycket att säga...
Välsorterade och välsorterade, det kan ju alltid diskuteras. Den där Norröna Fusion du nämner finns ju iaf på Femmans, det är väl en början (med tanke på att du skrev att du var intresserad av den) ?
 
Jag använder mig av Berghaus munro och som dagsturssäck tycker jag den funka riktigt bra. Enkel och utan en massa konstigeheter, dragkedjor och annat som bara riskerar att gå sönder.
Finns på Military Shop

Har även tittat en del på Norrönas combat pack som såg väldigt trevlig ut. Den hade även ett bärhandtag på sidan som gjorde det möjligt att bära den som en portfölj. Något som kan vara bra när man har en större väska på ryggen.
Har setts både på Naturkompaniet och Femmans sport
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.