Berghaus vs Haglöfs

Hejsan.

Jag har en Haglöfs Victor 90/100L
Funderar på att köpa en Berghaus Atlas, undrar om det är ett nedköp eller rent av ett uppköp.

Fördelar nackdelar mellan ryggsäckarna tack

/simon
 
Byt inte om du trivs med din Victor

Northstar; sa:
Jag har en Haglöfs Victor 90/100L
Funderar på att köpa en Berghaus Atlas, undrar om det är ett nedköp eller rent av ett uppköp.
Fördelar nackdelar mellan ryggsäckarna tack

Jag tror att det varken är upp eller ner, utan en smaksak. Säckarna är relativt lika - enkla, rejäla och relativt lätta storsäckar.

Atlas har sidfickor som går att ta av och på ENKELT, och göras till dagssäck. Den har också axelremmar som är mjukare och därför följer kroppen bättre. Victors axelremmar är som bladstål, och om din kropp inte passar dem skär de in. Förmodligen är de dock bättre med riktigt tunga laster. Men det där vet du ju redan om det är ett problem eller inte.
Generellt är alltså bärremmar och avbärarbälte styvare (eller klumpigare om man vill) på Victor, men å andra sidan har ju Berghaus bärsystem funkat för både fallskärms- och kustjägare såväl som för specialförband världen över.

Min Vulcan är hyfsat komfortabel utan avbärarbälte upp till 20 kg (varför man nu vill köra utan bälte).

Victor har justerbar rygglängd, vilket är bra om säcken ska delas av fler.

Jag tror att Victor ventilerar ryggen bättre - Atlas ligger an över nästan hela ryggen.

Victor har fördelen att man kan plocka av och på de flesta fästpunkterna och remmarna.

Atlas har en diskretare färg och kanske inte trumpetar "rik ryggsäcksturist" på samma sätt som en Victor, när man reser.

Som sagt - svårt att säga; jag tror att det är en smaksak. Om jag själv kunde bli kompis med de hårda och breda axelremmarna skulle jag nog kunna tänka mig en Victor istället för min Vulcan (Atlas brorsa).

Har man en Victor som man trivs med ser jag ingen anledning till att byta.
 
Instämmer med föregående talare. Om du har en säck du trivs med och som funkar bra finns det väl ingen anledning att byta? Själv har jag en Atlas. Det stod mellan den och Viktor efter månader av ångestfull provning av olika tillverkare i hela mellansverige. Mina grundkrav var en tålig, diskret rygga utan massor av "victorinox" funktion i form av toplock som bli magväskor och dylikt. Ville även ha en rygga som inte fastnar i överallt och som jag kunde pula ;) ned tältet i eftersom jag inte vill ha någonting utanpå ryggan.

Första långturen var jag grymt missnöjd med min Atlas. Tyckte bärsystemet sög och fick ta mycket vikt på axlarna. Väl hemma igen (såklart) insåg jag att någon (läs jag) hade lossat lite på remmarna till avbärarbältet när det skulle packas i bilen och sedan glömt spänna åt dem igen. Vid nästa långtur satt ryggan helt perfekt och jag har lärt mig en sak till.

Sensmoralen med min anekdot är att om man inte ställer in bärsystemet genom att böja till skenor, spänna och lossa remmar och provar sig fram att bära tungt så kan man även få den bästa och eller dyraste ryggan att sitta som skit.
 
Re: Varför

Vandrare; sa:
Varför vill du byta? Är det något du är missnöjd med på Haglöfsen?

/Nyfiken med ny Atlas i garderoben

Tja att jag inte riktigt kan använda ryggsäcken till alla sorter resor. Från veckovandringen på fjället till den korta resan över några dagar till föräldrarna eller kusinen.

På vandringen e den perfekt, men sen när man ska komprimera och göra säcken mindre för mera stadsbruk så får jag lite små problem.

Att ta bort sidfickorna e ju ett måste. Men hur jag än försöker därefter så e säcken alltid för stor.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att säcken ska bli så pass liten att den passar även för dom korta resorna.

Jag tänkte att med Atlasen som har större sidfickor så blir ju självaste säcken mindre.

Genom att då ta bort sidfickorna och komprimera säcken så får jag en ryggsäck som passar både ute på fjällvandringen och som resväska vid resor över några dar där man mestadels packar med sig kläder

/simon
 
Re: Re: Varför

Northstar; sa:
Vandrare; sa:
Varför vill du byta? Är det något du är missnöjd med på Haglöfsen?

/Nyfiken med ny Atlas i garderoben

Tja att jag inte riktigt kan använda ryggsäcken till alla sorter resor. Från veckovandringen på fjället till den korta resan över några dagar till föräldrarna eller kusinen.

På vandringen e den perfekt, men sen när man ska komprimera och göra säcken mindre för mera stadsbruk så får jag lite små problem.

Att ta bort sidfickorna e ju ett måste. Men hur jag än försöker därefter så e säcken alltid för stor.
Jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att säcken ska bli så pass liten att den passar även för dom korta resorna.

Jag tänkte att med Atlasen som har större sidfickor så blir ju självaste säcken mindre.

Genom att då ta bort sidfickorna och komprimera säcken så får jag en ryggsäck som passar både ute på fjällvandringen och som resväska vid resor över några dar där man mestadels packar med sig kläder

/simon

Eller så använder du din Haglöfs på fjället och köper en ny mindre för resor och vardagsedge ;). Jag har en Marmot Granite till och från jobbet och till dagsturer med bara termos och macka.
 
jag känner igen problematiken...

Det är inte kul att bära en halvfull ryggsäck, jag har själv en victor 75/85 och ofta dyker det aktuella problemet upp. Mitt förslag är dock att du kompleterar med en mellan-ryggsäck på 40-50l, lagom för kortare äventyr.
/Pott
 
80 eller 30 liter

Jag kör med min Vulcan (ca 80 l utan sidfickorna) så fort jag har mer packning än vad som ryms i en 30-litersrygga. Inga problem alls.
Det är möjligt att den är mindre bänglig att komprimera än en Victor.

Min Vulcan är i och från typ 1994, så avbärarbältet är inte lika styvt som på de nyare Vulcan och Atlas, vilket gör att det är lättare att vika bakåt runt säcken så att det försvinner.
 
50 liter

Jag har haft en 50 liters (Climber 50). Använde den ganska sällan, mest för att den satt sämre än min gamla 80 liters som var lätt att komprimera (Haglöfs Climber 80). Den var bara att trä ett snöre genom hålbandet på och vips så kunde man snöra åt den som en sko. Lite klumpig till skidbestigning, men man hade ju inbyggt ryggskydd.

Prylgalen som jag är så har jag sneglat på en ny 50 liters, utan att jag egentligen behöver en, jag har ju Atlasen. Om jag ska köpa en så blir det denna, sitter superbra! recenserad här http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1822
normal_crag_blackextrem_red.jpg

Berghaus Crag. Kostar under 1200 på Recon Vildmark (finns ej på sidan, men dom kan ta hem). Men men, jag har så himla många prylar redan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.