Bergans kontra Berghaus

Jag står och väljer mellan Bergans Powerframe och Berghaus Vulcan. jag är intresserad av era åsikter om dessa säckar, för och nackdelar. Speciellt de av er som har provat båda.

/Mårtne
 
Köp Bergans!

Har en Bergans Alpinist sen ett år tillbaka och är helnöjd med kvaliten.Har också använt berghaus men anser att Bergans är bätter.Powerframe och alpinist har ju liknade avbärarbälte och det är mycket skönare än på berghausen.

Magnus
 
Nöjd med Bergans

Hej!

Det bästa är ju självklart att prova båda.
Har själv en Bergans AlpinistII som jag är mycket nöjd med, väldigt "skön" att bära men den är STOR! Alltså inget för korta turer...

Hoppas du hittar en rygga som du trivs med, de kostar ju hel del...
 
Jag har haft en Berghaus i några år och den är bra. Den är stabil då man packar den tungt och sitter bra på ryggen.

Dock har jag nu pensionerat den för en Lundhags istället.
 
Säckval?

Berghaus kontra Bergans. Om man tittar på bärsystemet så ser ju Bergans bra ut. Jag har inte någon erfarenhet av nyare Bergans.(jag har en "mycket gammal" en)
Under många år använde jag Berghaus men har nu gått över till Lundhags, som jag tycker är vida överlägsen Berghaus vad gäller bärkomforten.


Mvh Björn
 
Bergans vs Berghaus

Bergans Powerframe slår Berghaus på alla punkter. Här kommer några exempel på varför. Bärsystemet är mycket bättre i den förstnämnda och stabiliteten bara ökar med lasten. När jag använde Berghaus med dryga 20 kg packning fick skavsår över höfterna. Den är rätt stabil annars och sitter bra på ryggen. Bergans har också flera smarta lösningar i konstruktionen vilket Berghaus saknar. Dessutom nötte ramrören på tyget högst upp efter ett tag vilket var inte heller
så bra.
Om dina höfter kommer överens med Berghaus och du tänker inte bära mycket är den OK, men Bergans är en modernare och överlag bättre genomtänkt säck som fått många trogna bärare ;-P i mig och andra bekanta.

Hälsningar,

en naturguide
 
Har en Berghaus och är supernöjd, gick med 26 och 29 kg i fjällen, stabil och med grym komfort. Hyfsat smart att man kan ta av sidoväskorna och göra dem till en enkel daypack. Men, har bara provat Berghausen.

/Transalpen
 
Re: Nöjd med Bergans

stefan77p; sa:
Hej!

Det bästa är ju självklart att prova båda.
Har själv en Bergans AlpinistII som jag är mycket nöjd med, väldigt "skön" att bära men den är STOR! Alltså inget för korta turer...

Hoppas du hittar en rygga som du trivs med, de kostar ju hel del...

Hejsan,

Det sägs allmänt att Bergans överdriver sina volymmått och jag undrar därför vilken ryggsäck som en störst: Bergans Alpinist II (110 liter) eller Berghaus Vulcan (vilken jag själv använt en del), vet någon det såvore jag tacksam?

//Andreas
 
Hållbarhet?

Jag har en Bergans Alpinist II, och är mycket nöjd med den. MEN jag har funderat lite över hållbarheten på "stoppningen" i bältet som ju består av halvhård plast frågan är hur länge dessa kommer hålla innan plasten åldras och spricker?
 
Bältet nöts av ramen

Hej

Har vandrat 6-7 veckor med en Powerframe och är mycket nöjd med avbärningen. Ramen på Powerframe består dock bl.a. av 2 längsgående platta gummiupphängda aluminiumstag som sticker ner i avbärarbältets hårdplast. Detta gör att hårdplasten nöts/fläks ut och det ser ganska illa ut. Hittills har de inte påverkat stabiliteten i bältet men jag hoppas att Bergans hittar en annan lösning på detta. Vidare har jag vid 35+ kg packning lyckats få den sydda infästningen av axelremmarna att lossna litegrand vid ett slarvigt lyft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
noneim Bergans Viking/Alpinist Transportera 15
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.