Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60

Hej!

Är en nybörjare på detta med fjällvandring och ska nu, efter en första tur med lånad ryggsäck, köpa min första.

Kraven jag har på säcken är:
- 60-65 liter
- snittvikt på packning 15 kg men måste fungera bra även upp till 20 kg

Sen kan jag liksom inte riktigt sortera ut själv vad som är mest prioriterat. Jag gillar att ha iaf några fack att dela upp packning i. Speciellt för att kunna komma åt saker som regnkläder, mat och kök utan att öppna hela säcken. Samtidigt vill jag givetvis inte ha en tung säck.

Så jag har kikat lite på bl a Lundhags Ultra 60 som jag tycker verkar intressant och en bra kompromiss med sina två sidofack. Hittar dock inget skrivet om den här på Utsidan, så jag skulle vilja höra om någon har någon erfarenheter av den. Eller om några av er mer erfarna här på forumet kan ge några användbara kommentarer baserat på beskrivningen/bild http://shop.lundhags.se/1577-17-118.html (lite tunn jag vet).

Självklart måste säcken sitta bra, och det inser jag ju att man måste prova ut själv. Men man undrar ju varför en säck som Lundhags V8 60 väger 1300 g mer. Är det bärsystemet i huvudsak som utgör den viktskillnaden? Låg vikt är såklart viktigt (;-)), men inget självändamål i sig om säcken saknar viktiga funktioner.

Ja, vad ville jag ha hjälp med egentligen? Erfarenheter av Lundhags Ultra 60 samt vilka avkall man får göra på en lättare säck. Är det t ex verkligen bra för en nybörjare att välja en alltför avskalad säck?
 
Osprey

Jag rekomenderar dig att titta på Osprey Aether 60 och 70. De väger några hekton mer, men har ett klart bättre bärsystem enligt mig. Det är bekvämt, luftigt och tål massor av vikt utan att det blir jobbigt och obekvämt. Det är även steglöst ställbart för olika rygglängder.

Chansen att en fast bärsystem, som ultra har, sitter perfekt på ryggen måste ju vara rätt liten. Jag var själv intresserad och provade en ultra 60 i butik med vikt, men tyckte inte den var lika bekväm och flexibel som ospreys säck.

Kan nämna att jag har även ägt en Haglöfs Matrix 60 under några månader och den var några gram lättare än Aehter 70, men långt ifrån lika bekväm och flexibel.

Granite Gear Nimbus Meridian är ett annat intressant alternativ enligt mig.

Lycka till med köpet.
 
Är det t ex verkligen bra för en nybörjare att välja en alltför avskalad säck?

Ju mer nybörjare du är detså mer avskalat tror jag du ska ha. Detta sagt om säcken, bärsystemet är en annan sak! Hitta nått som är sköt och ge blanka fan i vad det väger till att börja med, om du har det väl förspännt ska du gärna skita helt i vad det kostar också...men långt ifrån alla har råd med 4000-6000kr ryggsäck.

Även en liten skillnad i bärkomfort kan göra att du upplever övrig vikt nått kilo lättare så bärsystemet är det dumt att viktsnåla på enligt mig.

Misstolka mig dock inte, så lätt som möjligt är bra och ibland finns det bättre bärsystem för just din rygg än de som är riktigt påkostade!

När du tittar på ryggsäcken ska du gärna välja en som du känner att du kan både strippa och senare göra de tillägg du finner nödvändiga, om det skulle vara upp till mig skulle jag vilja se en standard för koppling mellan säck och bärsystem så att de flesta säckar kan hängas på de flesta bärsystem...men vi har långt tills vi når dit ännu. KM har hitils det mest modulbasserade som jag sett men inte ens där kan du ta lös säcken och få en bärram, på dem behöver du kolapsa säcken. Dock är i princip allt vad gäller fickor och fästen tillval och det är bra!

Jag har känt på ultran och den känns inte ultralätt utan kommer nog hålla länge när man bara ser till materialen. säcken är inte så dum då den är ganska basic och du kan göra lite vad du vill med den.
 
Tack för svaren! De uppskattas mycket.

Kan konstatera att jag fick flera bra tips, men få kommentarer om just den säck jag frågade om. Verkar inte vara så vanlig mao.

Hursom, tackar! Jag återkommer när jag gjort mitt köp. Vad än det nu blir. :)
 
Nyinköpt Ultra 60

Jag stod i valet och kvalet mellan Ultra 60 och Osprey Aether 70. Har nu införskaffat en Ultra 60. Modellen har uppdaterats sedan senaste inlägget och har numera justerbar rygglängd. Bärsystemet är inte riktigt lika kraftigt som Ospreysäcken, men har gjort bedömningen att den har andra fördelar. Bl.a. är den 7 hg lättare. Bärsystemet satt dessutom tightare på mig än Ospreysäcken. En annan fördel är också att ramen är styvare i Lundhagssäcken. Osprey funkar säkert, men den är lite jobbig att hantera när man packar den eftersom ryggen är ganska mjuk. Kan återkomma med ett fylligare uttalande efter första vandringen.
 
Ultra

Har du möjligtvis hunnit provat Ultra 60 flowen så du har några omdömen att komma med.
Är själv intresserad av den säcken

Jag har haft en Ultra 60 i nästan 3 år. Köpte den när jag jobbade på Lundhags (dvs kraftigt reducerat pris)
Den har följt med på mellan 5-6 vandringar allt mellan 2 till 7 dagar, och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Jag upplever inte bärsystemet som vare sig klent eller svårt att passa, kanske för att jag försöker att packa lätt. Sparade nästan 6 kilo när jag i samma veva som jag bytte till Ultran passade på att köpa ett Hillebergs Akto och en dunsäck.

Visst, Ultran har kanske inte dom smartaste lösningarna eller det bästa bärsystemet man provat, men den låga vikten vinner i längden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Erfarenheter av Jääkäri XL. Transportera 20
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
ElinaJ Erfarenheter av mckinley säckar Transportera 4
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
andeb Erfarenheter av Lundhags Troja Transportera 2
Martin Fjäderlätt Erfarenheter från bilpool? Transportera 1
segelod Praktiska erfarenheter av Skarja? Transportera 1
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0
Christinar LIM 45 - erfarenheter? Transportera 2
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
Undran Kring Ryggsäck! Transportera 8
Undran Kring Ryggsäck! Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...