fundera på och leva enkelt friluftsliv i sommar.

Hej Såg. Kul. Jag har precis samma funderingar och håller på att sätta ihop en packning som nästan är identisk med din.
Det finns flera fördelar med en sådan enkel packing tänker jag, dels blir det låg vikt men också, och inte minst, en enkel packing med få prylar är nog befriande för sinnet, tankar flyttas då från prylar till själva upplevelsen, en större närvaro tänker jag mig. Detta är alltså bara mina egna tankar. Jag har redan provat denna typ av friluftsliv men då i varmare klimat, nu till sommaren skall jag prova i dom norska skogarna. Min lista ser ut så här:

Ryggsäck 35 lit. Blackdiamond
Liggunderlag THermarest Z-rest
Dunsovsäck Westernmountainering
Exped Tarp/BivyPocho
Kniv Fällkniven A1
Primus Titangryta 1 lit
Tändstickor
Paracord 15 m (fallskärmslina)
GPS
Kamera
Vattentät packpåse.
Vattenflaska.

Jag skall börja med denna packingen och se om den funkar. Mat tillkommer ju förstås.
Jag är väldigt intresserad av friluftsliv med få prylar. Tänkte skriva en blogg om ämnet (inte så orginellt kanske men iallafall).

/Noa
 
Jag skall börja med denna packingen och se om den funkar. Mat tillkommer ju förstås.
Jag är väldigt intresserad av friluftsliv med få prylar. Tänkte skriva en blogg om ämnet (inte så orginellt kanske men iallafall).

/Noa

Den där packlistan såg bra ut tycker jag, men med bara en A1 som enda vassa verktyg kan det bli lite kämpigt, Jag har själv varit på kortare skogsvistelser i svenska sommaren med min ESEE 6 och det var inte så jädra roligt. visserligen är ju meningen att skala ner allt men en liten yxa eller fällihopsåg är jädrigt bra att ha med sig om man tänkt att elda, i vårat klimat kan det ju tyvärr ofta bli lite blött och få saker värmer och torkar upp så bra som en liten eld.

Bara mina 2 cent ;)
 
Ja, för lite drygt samma vikt som A1 får du S1 och en lätt viksåg. Paracord hade jag nog bytt mot annan lättare lina som dessutom inte suger upp så mycket vatten. Sen har jag aldrig förstått hur man klarar sig någorlunda bekvämt med en ponchotarp, man hinner väl bli snorvåt innan man monterat tarpen i hällregnet? Men å andra sidan så går du ju in för få prylar så...
 
Eftersom jag bor norr om Dalälven så vet jag att mygg, knott och "smasvadan" ställer till med obekvämligheter framför allt under kvällar och nätter då man ska sova, så vill jag nog ha tältet med. Jag har sett att en del fabrikanter bl.a. HB har stora myggnät som komplement till tarparna för de som är lättpackare.
 
Kanske fundera på någon form av första förband oxå, slinter ju med kniven ibland när man är trött å hungrig. Håller även med om att yxa, fällsåg och myggnät gör det hela roligare i skogen. Även för minimalisten.
 
tänkte att jag kan delge min packlista också, bara för att :)

Att gå "bare bones" är inte riktigt min stil, men om jag ska vara så avskalad som möjligt så blir det, förutom mat, kläderna jag har på mig och andra "självklara" saker följande.

ryggsäck 30-35L
Vattenflaska
Micropur, på vissa ställen litar jag inte på vattnet
Första förband i liten drybag, sax utbytt mot mini-multitool (här bor också mobilen som är med ifall jag skulle behöva den)
Trangia 27, oftast bara en kastrull+tamoj och kaffepanna (beroende på om det är eldningsförbud osv)
Kniv, mora, puukko eller annan scandi
Liten yxa, max 50cm/1kg (litet slippapper eller puck om det ska användas mycket)
Billig fällihopsåg
Fjellduk, brukas som regnponcho och bivybag
Drybag
Sovsäck eller filt, beroende på temperatur
Extra strumpor, kalsonger och eventuella förstärkningsplagg.
Några meter paracord eller liknande

Ibland måste man självklart ha karta och kompass, myggstift, porrblaskor eller vad nu nöden kräver.

Lyx: Liggunderlag åker med när ryggen vill det eller om jag vet att det är ett område med jävligt taskig mark och dålig tillgång på bomaterial.
Tarp åker med om jag är osäker på möjlighet att bygga vindskydd.
Tält beroende på väntat väder, tarp är inte kul när det regnar i sidled ;)
På sommaren kan en resehandduk få slinka med ibland också.


Detta är inte i närheten av minimalistiskt, men det gör mig bekväm och jag har roligt, Jag hakade på stora bushcraftvågen när den kom och mycket av de ränderna sitter kvar.
 
Haha, ja en porrblaska kanske man skall komplettera med :)
Men allvarligt, jag vet också att det är skönare med myggnät och såg osv men för mig är själva grejen att ha så få prylar med mig som möjligt. Varför? Vet ej, bara en lust att prova detta som vuxit fram. Kanske som en reaktion mot min mångåriga prylmani och samhällets i allmänhet prylgalna attityd.
Lite grann att gå tillbaks till stenåldersmannen inom en, som säkert sitter där o hukar vid en lägereld och väntar på att få komma fram.

Därför sätter jag gränsen vid 10 saker till att börja med. Då har jag en referens att gå efter, en ram att förhålla mig till. Annars blir det säkert så att det slinker med det ena o det andra. Som ett första förband exempelvis, som jag burit med mig i hundra år men aldrig använt och kommer aldrig använda. Vem slinter med en kniv om man får fråga? Och om det skulle ske, ja då kanske man kan skära en remsa av sin tshirt,,, kul att få prova på lite riktig survival :)

/Noa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.