Friluftsliv och förhållanden

Jo, har ett förhållande som håller på att gå under nu känns det som. Jag gillar att träna och vandra/cykla m.m....inte hysteriskt mycket men men.....känner att förståelsen inte riktigt finns där...och att vi är ganska olika i grunden trots att hon gillar att vara ute i naturen en del (men jag vill ha mera fysiska naturupplevelser/äventyr än att bara gå några kilometer och se på blommor). Svårt när man är van att bara råda över sig själv....känner sig lite som en fånge ibland när det är en massa så kallade plikter som ska/måste genomföras...när hon dessutom har en dotter på 8 år är det inte alltid lätt.....

vad ska man göra av sitt liv? Är 45 nu.........kanske snart singel igen:-(
 
Aldrig är det riktigt bra :) Är fågelfri nu och det är ett krav att nästa tjej gillar att vara ute. Är hellre själv annars. Ett tidigare ex. sa "visst!" när jag frågade om jag skulle ta med tält på en midsommarsegling. När det kom till kritan och vi skulle sova ute istället för en trång ruff så blev hon på riktigt dåligt humör. Hon hade inte tältat på 14 år och var mer en stadstjej. Funkar inte för mig. Trots att jag bor i Sthlm så siktar jag nog på en norrländska då jag är gammal Lulebo själv. Tror det mappar bättre, många här nere har på riktigt ingen koll på att det finns ett Sverige norr om Gävle.
 
Aldrig är det riktigt bra :) Är fågelfri nu och det är ett krav att nästa tjej gillar att vara ute. Är hellre själv annars. Ett tidigare ex. sa "visst!" när jag frågade om jag skulle ta med tält på en midsommarsegling. När det kom till kritan och vi skulle sova ute istället för en trång ruff så blev hon på riktigt dåligt humör. Hon hade inte tältat på 14 år och var mer en stadstjej. Funkar inte för mig. Trots att jag bor i Sthlm så siktar jag nog på en norrländska då jag är gammal Lulebo själv. Tror det mappar bättre, många här nere har på riktigt ingen koll på att det finns ett Sverige norr om Gävle.

Jag håller med. Det finns väl ingen poäng att inleda ett förhållande med en burhöna. Jag kanske har fel, men jag får också en känsla av att det är lite mer tag i människor som gillar friluftsliv. Livet på fjället kan verkligen gå upp och ner och vara utmanande, men det är otroligt utvecklande - en utveckling som jag upplever ger lite försprång i vardagen ibland..

Jag tror felet är att du letar i just Sthlm, allt söderut och norrut därifrån ger bättre förutsättningar ;-)
En bekants flickvän (född och boende i Stockholm) undrade om det gick att dricka vattnet i Småland...
 
Aldrig är det riktigt bra :) Är fågelfri nu och det är ett krav att nästa tjej gillar att vara ute. Är hellre själv annars. Ett tidigare ex. sa "visst!" när jag frågade om jag skulle ta med tält på en midsommarsegling. När det kom till kritan och vi skulle sova ute istället för en trång ruff så blev hon på riktigt dåligt humör. Hon hade inte tältat på 14 år och var mer en stadstjej. Funkar inte för mig. Trots att jag bor i Sthlm så siktar jag nog på en norrländska då jag är gammal Lulebo själv. Tror det mappar bättre, många här nere har på riktigt ingen koll på att det finns ett Sverige norr om Gävle.

Håller med, aldrig är det riktigt bra!!
Det är betydligt enklare att gå själv än att släpa runt på någon som absolut inte vill vara ute! Är vädret dessutom regnigt, så lär ju inte humöret bli bättre :)
Det finns ju "stockholmsmänniskor" här uppe i norr också, bekväma av sig, jobbigt att gå hela dagarna, varför gå när man kan ta bilen/fyrhjulingen/skotern/motorcykeln osv :-D
 

avslutad210712

Gäst
Funkar inte för mig. Trots att jag bor i Sthlm så siktar jag nog på en norrländska då jag är gammal Lulebo själv. Tror det mappar bättre, många här nere har på riktigt ingen koll på att det finns ett Sverige norr om Gävle.

Ärligt talat tror jag att du har större chans att hitta en friluftsintresserad i Sthlm än i Norrbotten. När man säger till folk att man skall upp till fjällen nu så kommer frågorna:

- Skall du fiska?

- Nej

- Skall du plocka hjortron

- Nej jag skall vandra

- Aha du skall bo i stuga och gå dagsturer

- Nej jag skall vandra med all min packning på ryggen och sova i tält.

- Aha du är lärare

- Nej inte alls

Ungefär här får man en konstig blick och blir idiotförklarad. Desto närmare fjällen folk bor desto mer idiotförklarad blir man. Och då har jag fortfarande inte nämt på vilken idiotnivå man ligger när man på vårvintern säger att man inte skall åka snöskoter uppe på fjällen utan man skall åka skidor för sånt är det bara fjollträskarna som gör dvs om de jobbar som lärare. När man dessutom nämner att man skall bo i tält så är avlivningen nära.

Så sök du en lärarinna från Stockholm :)
 
Ärligt talat tror jag att du har större chans att hitta en friluftsintresserad i Sthlm än i Norrbotten. När man säger till folk att man skall upp till fjällen nu så kommer frågorna:

- Skall du fiska?

- Nej

- Skall du plocka hjortron

- Nej jag skall vandra

- Aha du skall bo i stuga och gå dagsturer

- Nej jag skall vandra med all min packning på ryggen och sova i tält.

- Aha du är lärare

- Nej inte alls

Ungefär här får man en konstig blick och blir idiotförklarad. Desto närmare fjällen folk bor desto mer idiotförklarad blir man. Och då har jag fortfarande inte nämt på vilken idiotnivå man ligger när man på vårvintern säger att man inte skall åka snöskoter uppe på fjällen utan man skall åka skidor för sånt är det bara fjollträskarna som gör dvs om de jobbar som lärare. När man dessutom nämner att man skall bo i tält så är avlivningen nära.

Så sök du en lärarinna från Stockholm :)

Haha, det var intressant. Inte hört att det skulle vara riktigt så illa förut :)
 
Ärligt talat tror jag att du har större chans att hitta en friluftsintresserad i Sthlm än i Norrbotten. När man säger till folk att man skall upp till fjällen nu så kommer frågorna:

- Skall du fiska?

- Nej

- Skall du plocka hjortron

- Nej jag skall vandra

- Aha du skall bo i stuga och gå dagsturer

- Nej jag skall vandra med all min packning på ryggen och sova i tält.

- Aha du är lärare

- Nej inte alls

Ungefär här får man en konstig blick och blir idiotförklarad. Desto närmare fjällen folk bor desto mer idiotförklarad blir man. Och då har jag fortfarande inte nämt på vilken idiotnivå man ligger när man på vårvintern säger att man inte skall åka snöskoter uppe på fjällen utan man skall åka skidor för sånt är det bara fjollträskarna som gör dvs om de jobbar som lärare. När man dessutom nämner att man skall bo i tält så är avlivningen nära.

Så sök du en lärarinna från Stockholm :)

Du har helt klart rätt i detta.
Många av mina kollegor på jobbet, alla födda här uppe, är väldigt sällan ute och vandrar. Ska det fiskas måste det bli helikopter för att få med allt, stereo, ölbackar osv.
Visst finns det några "galningar" som gillar att vandra, är själv en av dem, men vi är få. På vintern är det skoter överallt. De har husvagnar uppe i Ritsem, super som svin och kör skoter överallt, mycket sällan någon av dem har med skidor överhuvudtaget.

Ändå bor vi nån timme bara från fjällen.
Att ni sörlänningar ids ens komma ut, gör det förjävla bra! Jag hade aldrig orkat sätta mig på tunnelbana-buss-tåg-buss i närmare 1 dygn, innan man ens får börja vandra.
Så på det sätter är jag bortskämd, kan ta bilen och 2 timmar senare kan man sitta på båten över Stora Lulevatten mot Sarek.
 
Det man har nära, uppskattar man ofta inte. Det är väl lite av en förtjusning att ta tåget norut, iaf för mig.
Mvh. Veni
 
Jag som bott i Sthlm 15 år ser ju båda sidorna. Stockholmare som aldrig rest norrut och som tror att det går renar på gatorna och t.ex. senast igår "känner du Stefan Palmgren? han kom från Luleå, träffade honom i lumpen för 25 år sen" (bor >75000 i Luleå kommun och jag flyttade 1997...). Och sen norrlänningar som tror att alla Stockholmare har 2 timmar till jobbet med lokaltrafik, är opraktiska/otekniska/ofriluftsiga osv. och att alla dricker drinkar på Stureplan hela tiden :) Det finns mycket och fin natur här också - men det är ju inte fjäll och det är svårare att hitta ensliga områden.

Back till topic. Min känsla ang. de tjejer jag träffat här är att de *tror* att de gillar naturen men då innebär det att vara ute i skogen två timmar med kaffetermos. Steget till fjällvandring med mygg, regn och snö och allt vad det innebär är långt. Jag känner att man lever om man får vara med om lite slit och släp och busväder så jag tycker för det mesta att det är roligt också (dåliga gånger i alla fall efteråt). Till helgen blir det Österund och sen norra Jämtland. Ska testa nåt helt annorlunda nu: http://korpensoga.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=9 Ridning til fjälls och fiske på ledig tid. Borde ha potential att vara riktigt jäkla bra. Tar med både tält och fiskegrejer samt MTB (cykel) och hoppas hinna lite sånt också. Få hoppas man springer på nån trevlig tjej till fjälls :)
 
Håller med. Kommer själv från Luleå och ska dit om en vecka också. Det är nog inte "bättre" ställt med frilufsande i Lule än här, känns nästan som att jag känner fler här som sportar och är ute än i Luleå. Dock är det nästan stört omöjligt att få med folk på tältning och liknande. Var iväg med en kompis i mars och sov i vindskydd. I maj sa han att "f*n vad kul det var" och i nästa mening att nästa gång han skulle kunna/hinna var till hösten... Då prioriterar man inte rätt tycker jag :)

Håller med, aldrig är det riktigt bra!!
Det är betydligt enklare att gå själv än att släpa runt på någon som absolut inte vill vara ute! Är vädret dessutom regnigt, så lär ju inte humöret bli bättre :)
Det finns ju "stockholmsmänniskor" här uppe i norr också, bekväma av sig, jobbigt att gå hela dagarna, varför gå när man kan ta bilen/fyrhjulingen/skotern/motorcykeln osv :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.