Friluftsliv och förhållanden

Håller fullständigt med. Med två yrkesarbetande föräldrar och en "genusblind" uppfostran trodde jag i min naivitet att detta huvudsakligen var ett för länge sedan överstökat könsrollsproblem. Tills mina egna "jämställda" vänner började få barn och... allt återföll i de gamla onda spåren.

Både tilliten att lämna varandra frizoner för egna intressen och det långt mer allvarliga kompromissandet inför barns (och varandras) behov förutsätter IMHO en grundläggande jämbördighet i relationen för att inte sluta i ett simpelt missbruk av den enes större förmåga till empati och ansvarstagande. Den kloka Cordelia Edvardsson skrev - den gången om utsikterna till fredsförhandlingar i en gammal politisk konflikt - att en dialog bara är möjlig mellan någotsånär jämnstarka parter.
Jag håller helt med, det är jäkligt svårt att behålla ett rimligt jämställt förhållande med barn med i bilden.
 
Kanske det skulle

Finnas en rubrik/ ämne som är som en datingsaijt här på Utsidan, kanske inte benämnd som "kåtaträffen" då den ger dåliga vibbar :)

Finns många som skulle kunna få njuta av skog &mark ihop. Själv "hittade" jag min gubbe på en annan datingsida, det jag föll för i hans annons var tältet i fjällmiljön han hade på bild.
Kan tillägga att vi varit gifta i 6 år och vi gör årligen våra längre fiske/vandringsresor ihop.
 
Jämka eller?

Jämka inte bort det som är viktigt för dig! Har man barn är deras bästa som gäller ... sen kommer det som är viktigt för dig och sen det som är viktigt för parrelationen. Ger man upp det man tycker om blir man bara olycklig!
 
Trodde aldrig jag skulle finna nått sådant här på utsidan men det borgar ju för intressant läsning =)

Har vell haft det goda sammanträffandet att möta en partner som är likasinnad i a f vad det gäller friluftsliv. Dock så får nog vintertur i tält med sambon vänta ett tag till om hon får säga sitt ;)

Instämmer med kloka visdomsord som nämnts tidigare och önskar TS lycka till!


Mvh
 
Man har tur!

Inser att jag är väldigt lyckligt lottad som har en fru som är lika friluftsglad som jag! Vi har vart ute mycket och vandrat skidat och paddlat under snart 30 år. När barnen kom fick de helt enkelt hänga med, visst får man anpassa sig men två veckors paddling med blöjbarn går att njuta av, jag lovar! Nu är vi två igen, och en jycke, och vi fortsätter som vi alltid gjort!
 
Jag ser det som en utmärkt ursäkt när ett förhållande börjar dra ut på tiden. "Va, vill du inte följa med till Västerbottenfjällen i sommar? OK, då ses vi om en månad då... va, vill du inte vänta så länge? OK..."

Det är ju ändå de första månaderna som är roligast. :)
 
Jag håller med Joanna, jag aldrig förstått det heller varför måste man göra allting ihop. Nu är jag kanske inte rätt person att svara på då vi (min man och jag) aldrig haft ett så kallat "normalt" svensonliv. Invandrat på grund av att jag träffade min man som i sin tur är invandrare från ett muslimskt land (men ikke troende). Han kom hit som gäststuderande i slutet av 70-talet och är idag sedan länge svenskt. Då jag har hela min familj i Österrike åkte jag och barnen oftast till julen och på sommaren ner medan min man valde för det mesta att stanna kvar i Sverige. Han veckopendlar och reser dessutom jättemycket i tjänsten över hela världen. Det gör att han inte har så stor lust att hänga med på diverse vandringar och helst vill vara hemma. Men ibland har jag lyckats att övertala honom och vi har gjort en del vandringar ihop. Men för det mesta har jag fått vandra ensam annnars hade jag fått stanna hemma och sura. Nu är ju barnen stora och då blir det lättare.
Frågar jag andra kvinnor i bekanskapskretsen om att följa med så säger de, nej vi ska göre det och det ihop, kan inte på grund av... De skulle aldrig komma på ideen att göra något utan sina män, trist.
Min man har fotbollen som sin stora fritidsinteresse och det händer att jag titta också på några viktiga matcher. Jag anser ett förhållande mår bra av att man inte gör allting ihop. Om man inte kan utöva sitt interesse är man ju inte glad och därmed inte lycklig i ett förhållande.
Mvh. Veni
 
Dating på Utsidan har diskuterats. Konstateranden har också gjorts att det kommer fler på träffarna om de inte sker under datingflagg. Vi arrangerade singelträff på Söderåsen men det dök inte upp så många...
 

avslutad210712

Gäst
Finns många som anser att på semestern skall man helst göra något utan sin partner för det är så berikande för förhållandet.

Själv förstår jag inte varför man skall göra något utan sin partner på semestern när man verkligen har tid att göra saker tillsammans.

Så olika vi människor kan vara.
 
Jag tycker faktiskt det är rätt bra att göra både och, alltså både nåt på egen hand och nåt med sin partner (eller hela familjen då). Har man ungar så kan det även vara kul att bara sticka iväg ensam med ett av barnen på nåt.
 
Jag håller med Joanna, jag aldrig förstått det heller varför måste man göra allting ihop. Nu är jag kanske inte rätt person att svara på då vi (min man och jag) aldrig haft ett så kallat "normalt" svensonliv. Invandrat på grund av att jag träffade min man som i sin tur är invandrare från ett muslimskt land (men ikke troende). Han kom hit som gäststuderande i slutet av 70-talet och är idag sedan länge svenskt. Då jag har hela min familj i Österrike åkte jag och barnen oftast till julen och på sommaren ner medan min man valde för det mesta att stanna kvar i Sverige. Han veckopendlar och reser dessutom jättemycket i tjänsten över hela världen. Det gör att han inte har så stor lust att hänga med på diverse vandringar och helst vill vara hemma. Men ibland har jag lyckats att övertala honom och vi har gjort en del vandringar ihop. Men för det mesta har jag fått vandra ensam annnars hade jag fått stanna hemma och sura. Nu är ju barnen stora och då blir det lättare.
Frågar jag andra kvinnor i bekanskapskretsen om att följa med så säger de, nej vi ska göre det och det ihop, kan inte på grund av... De skulle aldrig komma på ideen att göra något utan sina män, trist.
Min man har fotbollen som sin stora fritidsinteresse och det händer att jag titta också på några viktiga matcher. Jag anser ett förhållande mår bra av att man inte gör allting ihop. Om man inte kan utöva sitt interesse är man ju inte glad och därmed inte lycklig i ett förhållande.
Mvh. Veni

Jag håller med Veni. Om man inte får utöva sitt intresse så tror jag att det bara är destruktivt för förhållandet. Därför är det kanske idé att inte inleda något med en partner som absolut avskyr att vara ute i skog och mark. Men även om man får utöva sitt intresse, men detta inte delas alls av ens partner så tycker jag personligen att det är lite trist..
 
Är det bara jag som inte får mitt friluftsliv o förhållande att gå ihop? fick höra att jag var en ensamvarg och skulle bo under en sten nå stans...

Ja, det är bara du ;)

Skämt åsido, men för undertecknad så var bestigningen av Kebnekaise en av de viktigaste upplevelserna i vårt förhållande. Att hjälpa och stötta varandra, kämpa och lida ihop är en fantastiskt bra "svets" för förhållanden överlag (tror jag?).
Jag har upplevt många gånger fler "problem" under lågintesiva semestrar o.dyl. typ bilsemestrar och "avkoppligshelger"... Det är upplevelsen av gemenskapen "här och nu" när man gör en krävande strapats som för en närmare varandra. Lägg till detta magiska naturupplevelser och romantiken är gjord! ;)

Jag tror att om man har problem med sin partner i vildmarken så är det inte bara just i den miljön man har problemet. Man måste nog kolla upp om det är lite mer generellt i så fall...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...