Friluftskartan Pro försenad?

Tidigare tror jag att jag läste på Sportmanships hemsida att Friluftskartan Pro skull komma nu i januari men idag står det "Friluftskartan Pro beräknas komma ut på den svenska marknaden under Q1 2006."

Någon som har sett någon förhandsvisning i praktiken på GPS eller datorskärm annan än det som finns på deras hemsida?

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Februari?

Skövde natur http://www.skovdenatur.nu/index.asp anger detta:

"25/1 Garmin 60CSx/Cx och Friluftskartan Pro
Vilken dag som helst kommer Garmin GPSmap 60CSx/Cx ut på marknaden, med utbytbart minne. Mer information kommer.

Tyvärr är det förseningar på Friluftskartan Pro, kommer någon under februari meddelar Garmin i Sverige."

Thure

Vid mitt samtal med kartansvarige på Sportmanship sade man februari för FriPro. Tyvärr allt för snart för att man skulle kunna åtgärda vissa brister som påpekades.

Jo, jag insåg när jag postat att det kunde feltolkas.

Självklart kommer det bättre kartor framöver snarare än sämre.

Dock känns det ju som att de fel man upptäckt redan innan introduktionen, men inte hinner fixa p g a brådska med introduktionen, borde fixas så att det kommer (successiva) förbättringar inom mycket kort. Frågan är om det gör det inom några månader eller om man får leva med de missar som gjorts i några år och sedan betala dyrt för en korrigerad produkt i samband med en generell uppdatering.

Det känns ju alltid mindre roligt att köpa nåt som är lite halvdefekt från början. (jo, jag inser att det kan vara ett relativt begrepp...)

Allmänna reflektioner efter samtal med personer som håller på med FriPro:

I en stor organisation finns olika bedömningar. Dessutom kan även goda intentioner få vika för en redan förberedd lansering. Det är en process som inte lätt kan skjutas upp.

Jag blev positivt överraskad över vilken öppen diskussion som kan föras med ansvariga på Sportmanship. Till skillnad från den franska distributören som stängt ute mig från deras forum eftersom de inte gillar den information jag förmedlar. Problemen där är mycket lika de svenska men varje antydan om att problem med labels etc går att lösa resulterar i långa tirader och citat ur licenstext, detta utan något försök till avvägning av upphovsrätt kontra konsumenträtt.

Istället för att hoppas på en ad hoc blixtinsats innan lansering fäster jag nu mer min tilltro till att systematiskt faktasamlande och en genomarbetad åtgärdsbeskriving ska medverka till att av kartframställningsprocessen modifieras så att de mest påtagliga bristerna arbetas bort. Jag tyckte mig finna stöd för en sådan förhoppning.

För övrigt har inte jag heller haft tillgång till kartfiler. Mina funderingar kommer från att ha tittat på hur objekt beskrivs i gamla kartan och hur de ter sig på förhandsbilderna av MapsourcePC.

Gamla Friluftskartan uppgraderades rätt snart.
Jag har ingen aning om hur man nu skulle ställa sig till att ge ut en reviderad upplaga inom en snar framtid eller vad som skulle till för att motivera en sådan uppgradering.

[Ändrat av jonasolof 2006-01-26 kl 23:48]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips