Framtiden för Gåsen fjällstuga

Det var ju verkligen nytt och intressant: Först "utrotar" eller "decimerar" samerna fjällfaunan, och nu "går man även på människorna". Med andra ord, du menar att samerna nu ger sig på att utrota och decimerar fjällvandrarna !?

Känns som att dina känslor gick lite överstyr. 😉

Det är precis det man nu gör ja. Decimerar människorna i fjällvärlden. Det är det överliggande målet med alltihopa.

Precis det man sysslat med vad gäller faunan i övrigt.

Allt för ett kött ingen äter och som subventioneras av skattebetalarna.
 
Jag blev berörd av Oskar Karlins fina kärleksförklaring till Gåsen.

Vi är nog många som har minnen kopplade till den här platsen. En sorts minnes hävd det också, om än inte urminnes. Faktiskt.

Jag hoppas att de som har tid och ork (typ inte är småbarnsförälder som jag...) kan försöka ta tag i att samla all den kärlek som finns till den här fjällstugan, berättelserna, upplevelserna, och försöka påverka det som händer med Gåsen... Facebookgrupp, skrivelser, vad vet jag.
 
Senast ändrad:
Nu löper resonemanget iväg så att det blir rent uppåt väggarna. Vad du och andra tycker om renskötseln osv är en sak, men själva grundvalen för renskötselns villkor vilar på en rättighet som samebyarna har. Helt enligt svensk lag. Sedan är det länsstyrelserna (dvs statens förlängda arm) som ska ansvara för att detta utförs - det är de som "står vid rodret". Jag läser vad Länsstyrelsen i Jämtland skriver om sitt uppdrag:

"Länsstyrelserna i Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län förvaltar nyttjanderätterna på stora delar av landets fjällområden. Tillsammans med Länsstyrelsen i Dalarnas län ansvarar vi även för skötseln av skyddade fjällområden. Vi har också som mål att verka för en hållbar rennäring." Vidare:

"Länsstyrelsen ska främja rennäringens utveckling, bland annat genom att stödja utvecklingsprojekt och bevaka rennäringens intressen i samhälls- och miljöplaneringen. Vi ser även till att rennäringens utövare tar hänsyn till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen."

Sedan är det väl inte många som direkt applåderar att t ex Gåsenstugan försvinner. Det här är svåra avvägningar utan självklara lösningar. Men jag tror inte på att samebyarna försöker ta över fjällen. Jag tror att de försöker värna sin renskötsel. Och det måste länsstyrelserna ta på allvar.
De försöker värna sin renskötsel, till varje pris. Och det priset betalar vi andra.
 
Rennäringen har lokalt utrotat Vargen i hela Norra Sverige.
Rennäringen har lokalt utrotat Vildrenen i Sverige.

Rennäringen har kraftigt decimerat Björnstammen i framförallt Norrbotten.

Rennäringens eftermäle med en biologisk öken är en stor, stor anledning att Fjällräven idag inte har "mat på bordet" utan måste stödutfodras med hundfoder vintertid. Några kadaver av värde existerar inte som de kan livnära sig på.

Rennäringens eftermäle med en biologisk öken är en stor, stor anledning till att vissa fågelarter nu går mycket dåligt i fjällvärlden. Det finns ingen mat. Det finns inga kadaver eftersom rovdjuren är så få.

Rennäringen är en KATASTROF för Europas största vildmark som mestadels består av tamboskap.

Länstyrelsen i Jämtland har felat åtskilliga gånger i sin uppgift. De misskötte frågan om skyddsjakt på Järv så grovt att de fråntogs uppgiften och Naturvårdsverket tvingades ta över.
Samebyarna var involverade även i detta vansinne där man ett tag kröp in i Järvlyor och slaktade ungar och hela paketet.

LST i Jämtland är kända för sin misskötsel.
De fick senare tillbaka ärenden om Järven men med noga översikt av naturvårdsverket så det skulle skötas korrekt.

Här har du många konkreta exempel på vad den naturvidriga rennäringen sysslar med och sysslat med.

Allt för 0,3% av svenskens köttkonsumtion...
Hinner bara kommentera lite av dessa svepande påståenden, jag får återkomma. Låt oss börja med vildrenen. Den försvann från Sverige i slutet av 1800-talet, alltså för betydligt mer än hundra år sedan. Då fanns knappt järnväg i Norrland och naturligtvis inga bilvägar. De stora gruvorterna Gällivare och Kiruna bara i tanken och fjällturismen var bara för ett fåtal. Om nu den tidens renskötsel hade någonting med vildrenens försvinnande att göra (vilket den delvis hade) så kan man undra hur mycket detta betydde i jämförelse med de senaste 150 årens utbredning av det moderna samhället (utanför renhjordarna). Här kan vi tala om att arter minskar och försvinner. Hur känner du inför det?

Rovdjursfrågan är en infekterad sak med många grupper som har både åsikter och avsikter så den vill jag inte ge mig in på. Det förvånar mig dock att du så helhjärtat förespråkar en stark rovdjursstam. Det väntade jag mig inte.

Vad gäller fjällräven så äter den förvisso kadaver när den hittar. Men den är allätare och äter mycket annat också, inte minst sork och lämmel. Anser du att det är renskötselns fel att det är så lite sork/lämmel i fjällen och har varit i decennier?

Så kommer vi till det verkligt intressanta - fågelarterna i fjällen. Det går hyfsat bra för kungsörnen numera, så vad är det för minskning av fågelarter som du anser att renskötseln är skuld till?
 
Ett skolboksexempel på hur en konspirationsteoretiker svarar. 😉

Det enda jag tror på är att världen i stort och frågorna som diskuteras i denna tråd är mer komplicerade och mångfacetterade än du och många andra så välidgt självsäker påstår.
Eller ett skolboksexempel på hur man svarar när man varnat för den här utvecklingen länge men folk bara skrattat och kallat en för konspirationsteoretiker.
 
Jag blev berörd av Oskar Karlins fina kärleksförklaring till Gåsen.

Vi är nog många som har minnen kopplade till den här platsen. En sorts minnes hävd det också, om än inte urminnes. Faktiskt.

Jag bumpar mitt eget inlägg! :D Vi kan väl ta vargfrågan mm i nån annan tråd och Gåsenfrågan här?

Finns det fler som har minnen från Gåsen och som känner att JUST DETTA tilltag är väldigt sorgligt och fel, ÄVEN om vi kan förstå anledningarna?

Kan vi fylla den här tråden med våra minnen och med synpunkter kring Gåsenstugans framtid?


Själv har jag under hela min uppväxt fått berättat att jag låg i mammas mage på väg över kullarna till Gåsen. Det var väldigt ansträngande och pappa fick bära hennes ryggsäck sista biten. När de kom fram var det fullt i bäddarna i den lilla stugan (vars storlek inte kan ha påverkat rennäringen nämnvärt?). Då bereddes plats på golvet. De hade roligt åt en som brutit av tandborsten för att spara vikt, men i ryggsäcken fanns en hel kasse öl. Utsikten från Gåsen var makalöst vacker.

Mamma gjorde inte om det där med flerdagarsvandring med den sortens tunga packning. (Ja ni vet Fjällrävenstuket, ramryggsäck, sovsäcken utanpå... svintungt.) Den tuffa leden till Gåsen bidrog.

Pappa tog upp flerdagarsturandet ihop med mig. År 1990 gjorde vi turen Kläppen-Helags-Gåsen-Vålåstugan-Ljungris/Kläppen. Med mammas skildring i bakhuvudet hoppades vi på en lättare upplevelse. Jag var i vart fall inte lika tungpackad, pappa tog det mesta.

Men mellan Helags och Gåsen ökade motvinden på, och snart kom regn, och efter Hulke ösregn.

Hulke! Hulka. Nej det gjorde vi inte, men namnet har inte etsat sig fast med direkt positiva konnotationer. Jag minns att det var jättetufft. Kullarna tog aldrig slut. Om pappa burit mammas ryggsäck då, så bar han nästan mig nu.

Att nå Gåsenstugan på kvällen var underbart. Men någon utsikt fick vi inte förrän morgonen efter.

DSCN1207x.jpgDSCN1218.JPGDSCN1223x.jpgDSCN1239.JPG

Min första upplevelse av Gåsen var inte positiv, och resten av vandringen fortsatte på ungefär samma tema.

Vi gjorde många fler vandringar, pappa och jag, skönare sådana också och i bättre väder ska sägas. Och det la grunden till den jag är idag och de strapatser jag uppskattar. Det är helt enkelt lite intressantare med en berättelse eller med ett minne som inte bara handlar om hur allt gick bra och hur fint det var. Gåsen var inte alls särskilt fin i ösregn.

Med den där upplevelsen i minnet så undvek jag Gåsen ända tills år 2012. Och DET blev verkligen inte någon skönväderstur. Men destå härligare minne från fjällstugan. Faktiskt ett sådant där minne som etsats sig fast. Jag har skrivit om den fjällvandringen här. Den gången fyllde Gåsenstugan dessutom en viss säkerhetsfunktion. (Nåväl, det gick väl ingen direkt nöd på oss. Vi hade klarat oss i vårt tält och i värsta fall hade vi kunnat ta oss vidare till Helags. Det låg mycket bekvämlighet i att vi spenderade en natt i fjällstugan.)

Jag uppskattar ju området österut mot Dunsjöfället-Storådörren till, just för att det är ledlöst. Området kring Gåsen har ju verkligen potential att också vara ett sådant område, som därmed blir intressantare för mig. Men det är en väldigt fin, småskalig stuga på en väldigt vacker plats. Att den ska bli privat känns orättvist mot alla med minnen och barndomsminnen härifrån.

Jag vill ändå tänka att kanske hade man kunnat vara lite mindre drastiska. Avsluta restaurangverksamheterna, minska antalet platser på fjällstationerna, och se vad det ger för effekter på antalet människor som rör sig i området kring Gåsen. Ta det viktiga steget först och låta de små självhushållsstugorna vara, möjligen minska antalet bäddar även där, ta bort proviantmöjligheten men försöka utveckla någon form av återgång till ännu enklare fjällstuga.
 
Senast ändrad:
Hinner bara kommentera lite av dessa svepande påståenden, jag får återkomma. Låt oss börja med vildrenen. Den försvann från Sverige i slutet av 1800-talet, alltså för betydligt mer än hundra år sedan. Då fanns knappt järnväg i Norrland och naturligtvis inga bilvägar. De stora gruvorterna Gällivare och Kiruna bara i tanken och fjällturismen var bara för ett fåtal. Om nu den tidens renskötsel hade någonting med vildrenens försvinnande att göra (vilket den delvis hade) så kan man undra hur mycket detta betydde i jämförelse med de senaste 150 årens utbredning av det moderna samhället (utanför renhjordarna). Här kan vi tala om att arter minskar och försvinner. Hur känner du inför det?

Rovdjursfrågan är en infekterad sak med många grupper som har både åsikter och avsikter så den vill jag inte ge mig in på. Det förvånar mig dock att du så helhjärtat förespråkar en stark rovdjursstam. Det väntade jag mig inte.

Vad gäller fjällräven så äter den förvisso kadaver när den hittar. Men den är allätare och äter mycket annat också, inte minst sork och lämmel. Anser du att det är renskötselns fel att det är så lite sork/lämmel i fjällen och har varit i decennier?

Så kommer vi till det verkligt intressanta - fågelarterna i fjällen. Det går hyfsat bra för kungsörnen numera, så vad är det för minskning av fågelarter som du anser att renskötseln är skuld till?

Svepande påståenden??
Jag pratar fakta.

Rennäringen är och förblir ensamt orsaken till att inte Vildren existerar i Sverige.
Rennäringen är och förblir ensamt orsaken till lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige, Europas största vildmarker.

Rennäringen är och förblir ensamt orsaken till massdecimering av Björn i den Norra halvan. Framförallt Norrbottens Björnstam som nu mer än halverats ifrån toppen.

Inte ens Lodjuren klarar sig längre i Norrbotten utan är på gränsen till att försvinna helt. Habitatet är helt enkelt för uselt. Finns ingen mat.

Nu är även rennäringen ensamt orsaken till att Gåsen läggs ner och att hela Jämtlands fjällturism ska decimeras.
Enbart pga Tamboskap.

Några få gruvor på en promille av hela Norrlands yta har såklart NOLL med någons art försvinnande att göra. Det där är rent hittepå och ett försök att rättfärdiga den naturvidriga rennäringen.

Det är inte gruvorna som är problemet. Det är rennäringens fullständiga vansinne som är problemet.
Vilket alla förstår egentligen. Men inte alla som vill ta bladet från munnen. Istället försöker man skylla på en väg eller en gruva som utgör mikroskopiska ytor av helheten.

Fjällräven äter sork och lämmel sommartid. Vilket den klarar sig på. Det är vintertid den har problem. Där den är beroende av kadaver i ett friskt ekosystem.
Kadaver som inte existerar eftersom vi har en biologisk öken i hela dess habitat bestående av tamboskap.

Det kommer alltså ALDRIG att undgå att mata Fjälläven med hundmat. Vilket säger rätt mycket om vad jag just nu pratar om. Fjällräven är ingen hotad art globalt. Den går strålande i kustnära områden där den finner massor av mat vintertid. Den går strålande i fotspåren av Isbjörn där den klarar sig på Vintern.

Så Sveriges parodiska försök att på konstgjord väg mata en art som redan slagits ut bör omedelbart stoppas så länge rennäringen existerar i dess nuvarande form.

I princip varenda fågelart i fjällvärlden minskar kraftigt och gjort så länge.
Det är såklart en kombination av ett varmare klimat och ett uselt habitat med alltför lite mat. Det finns liknande biotoper på samma breddgrader där det inte alls ser likadant ut.

Svenska fjällkedjan är en biologisk öken som sagt. Bestående av tamboskap. Och resultatet får vi därefter. Inte så konstigt, det hör såklart ihop.

Att du febrilt försvarar detta som pågår i vår gemensamma natur är för mig helt häpnadsväckande.
Även nu när människor råkar ut för detta. Inte bara vår vilda fauna.

Jag tror 99 personer av 100 hellre hade velat se en vild natur med både Varg, Björn, Lodjur och Vildren när de vandrar framför asfaltsrenar med plastbitar i öronen.
 
Senast ändrad:
Jag bumpar mitt eget inlägg! :D Vi kan väl ta vargfrågan mm i nån annan tråd och Gåsenfrågan här?

Finns det fler som har minnen från Gåsen och som känner att JUST DETTA tilltag är väldigt sorgligt och fel, ÄVEN om vi kan förstå anledningarna?

Kan vi fylla den här tråden med våra minnen och med synpunkter kring Gåsenstugans framtid?

Du har helt rätt.
Jag stoppar här och har gjort min ståndpunkt tämligen klar :)

Vad gäller Gåsen så finns det NOLL anledningar att INTE ha den kvar som övernattningstuga. Finns ingenting skyddsvärt här som rättfärdigar att bränna upp den.

Den bör således vara kvar. En självklarhet.
 
Senast ändrad:
Finns det fler som har minnen från Gåsen och som känner att JUST DETTA tilltag är väldigt sorgligt och fel, ÄVEN om vi kan förstå anledningarna?

Kan vi fylla den här tråden med våra minnen och med synpunkter kring Gåsenstugans framtid?


Vad gäller framtiden så är den väl redan rätt utstakad vad det verkar, den blev offergåva i form av renvaktarstuga.

Har svårt att tro att Samebyn frivilligt kommer ge tillbaka den i närtid så den blir fjällstuga för vandrare igen...men jag kan såklart ha fel.
 
Möjligen,
men beklagligt är det att samebyarna fått så opropertionerligt stort inflytande över
våra gemensamma statliga resurser - som alltså tillhör oss alla svenskar och inte bara
några boskapsuppfödare i extensivdrift...
/Odd
Är stugan våran gemensamma statliga resurs som tillhör alla oss svenskar? Kostar det inte pengar att bo i alla STFs stugor?
Marken stugan ligger på är statlig och där hade alla fått slå upp ett tält utan att behöva betala för det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.