nya fjällstugor?

Jag klurar lite på om det byggts några nya fjällstugor i modern tid? Att befintliga stugplatser rustas upp (eller återuppbyggs som i fallet Stensdalen) är ju en sak men tillkommer det några nya stugplatser? Jag kan inte påminna mig att jag sett något senare byggår än tidigt 70-tal.
Nån som vet?

Och som följdfråga - finns det någonstans ni kan tycka att det kunde vara läge för en ny stugplats? Jag vet att många här gärna går utanför lederna och då kanske inte vill ha nya stugor/fler besökare vid sina smultronställen(?) men ändå?

Och som ytterligare en följdfråga - nån som vet vilka som är våra äldsta resp nyaste stugplatser?

(och stugor i det här fallet måste inte begränsas till bemannade stugplatser á la STF men de får väl iaf vara öppna för almänheten)
 
Den nya toppstugan på Kebnekaise.

Det är varken en stuga eller särskilt ny men STF får gärna bygga en riktig restaurang på Sylarnas fjällstation.
 
Kungsleden Ammarnäs-Hemavan invigdes väl på 80-talet, så de stugorna är kanske lite nyare? Fast kanske inte riktigt "modern tid" ändå…
 
Jag klurar lite på om det byggts några nya fjällstugor i modern tid? Att befintliga stugplatser rustas upp (eller återuppbyggs som i fallet Stensdalen) är ju en sak men tillkommer det några nya stugplatser? Jag kan inte påminna mig att jag sett något senare byggår än tidigt 70-tal.
Nån som vet?

Och som följdfråga - finns det någonstans ni kan tycka att det kunde vara läge för en ny stugplats? Jag vet att många här gärna går utanför lederna och då kanske inte vill ha nya stugor/fler besökare vid sina smultronställen(?) men ändå?

Och som ytterligare en följdfråga - nån som vet vilka som är våra äldsta resp nyaste stugplatser?

(och stugor i det här fallet måste inte begränsas till bemannade stugplatser á la STF men de får väl iaf vara öppna för almänheten)

Hej!

Info om samtliga stugplatser som STF driver eller har drivit hittar du längst bak i STF:s årsbok från 2005, Älskade fjäll. Den hittar du ofta på loppisar, antikvariat eller på olika boksajter.

På Abisko fjällstation finns en stor karta från 50-talet, med många fler markerade leder än vad som finns idag, t ex en direktväg mellan Tjäktja- och Hukejaurestugorna. Det finns än idag rösen kvar här och där.

Jag har vandrat en hel del oledat och har ibland kommit till en särdeles vacker plats och undrat hur det är möjligt att det inte ligger nån stuga i närheten. Visst skulle det gå att utöka nätet med vandringsleder och stugor. Men å andra sidan så är det också helt fantastiskt att det inte finns leder och stugor överallt. Annars fick man ju leta sig någon annanstans för att gå oledat, eller hur. Ett fullt utbyggt system med leder och stugor i t ex Sarek hade ju ändrat på en hel del, och en stor del av upplevelsen hade gått förlorad.

Mvh Filip
 
Kvikkjokk - Ammarnäs

Och som följdfråga - finns det någonstans ni kan tycka att det kunde vara läge för en ny stugplats? Jag vet att många här gärna går utanför lederna och då kanske inte vill ha nya stugor/fler besökare vid sina smultronställen(?) men ändå?

Nu spelar det iofs liten roll för egen del då jag helst bor i tält, men jag tycker nog att det är lite konstigt att det är så glest med stugor mellan Kvikkjokk och Ammarnäs. Kungsleden är ju trots allt Sveriges mest kända och längsta vandringsled. Så där tycker jag att man skulle kunna bygga ut så att även de som inte vill bära med sig tält/liggunderlag osv kan gå hela sträckan Hemavan - Abisko och bo i stuga.

/ Stefan
 
Här är några datapunkter jag känner till/hittat för STF:s stugbestånd – årtalen gäller det nyaste boningshuset på stugplatser med fler än en gäststuga, eller där det funnits tidigare byggnader av något slag (t.ex. en kåta) på samma eller en närbelägen plats:

Tjäktja: 1986
Pieskehaure: 1985–87
Vaimok: 1991
Viterskalet: 2001

Äldst är Tarraälvshyddan (1888–89) och Sjöfallsstugan (1890), som båda fortfarande går att bo i.

I Vindelfjällen är de nyare STF-stugorna som sagt från 1980-talet (1983), utöver nya Viterskalet ovan då. Här finns även ett antal stugor som Länsstyrelsen ansvarar över, bl.a. i Vindelådalen där Rävfallet uppfördes 1995 och stugorna Vitnjul östra och Mankeforsen byggdes under 2011–12. Tydligen uppförs även en ny stuga vid Vatjomjaure under 2017.

Vad gäller helt nya lägen nämns ofta nedre Visttasvággi mellan Vistasstugorna och Nikkaluokta liksom sträckan mellan Pieskehaure och Staddajåkkå som önskvärda alternativ, eftersom många upplever de avstånden som för långa.
 
Alesjaures stugplats flyttades till nuvarande plats i samma veva som Tjäktjastugan tillkom. Låg ett antal kilometer längre uppströms tidigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.