Telefon i fjällstugor

Hej!

Jag ska ta mig till Grövelsjötrakten nästa helg för första ensamvandringen. Frun är lite orolig, men jag har lugnat henne bl.a. med att det finns nödtelefoner i flera stugor. Min undran är om dessa telefoner är strikta nödtelefoner, eller om det är ok att bara ringa hem och meddela var man är just då?

Jag vet att när vi passerade stugan vid Tärnasjön (Kungsleden Ammarnäs-Hemavan) för nåt år sedan var det inga problem med att ringa hem, men då ringde vi direkt hem - nödtelefoner kanske går via nån nödcentral?

Nån som vet om det är ok?
 
De flesta s.k. hjälptelefoner ute på fjället går endast att ringa direkt till polisen med. Det är dock fritt fram att använda dem även utan att det är en nödsituation. Polisen kan då vidarebefordra meddelandet. Går du själv tycker jag det låter som rätt användning av telefonerna att höra av sig hem någon gång med färdmeddelande.

Runt Grövelsjön är det inte omöjligt att du kan få mobilen att fungera också, speciellt om du går upp på lite högre höjd. Är man nära norska gränsen (inom 4-5 mil) kan man ibland få in norska nät och ringa via dem. Räkna dock aldrig med mobiltäckning.
 
Jag har använt nödtelefon som finns vid stugor vid ett tillfälle. Saken var att jag insåg att jag skulle bli försenad 1-2 dagar och skulle således inte kunna ringa hem vid avtalad tid när jag var framme vid "civilisationen". Jag går ensam kan nämnas. Jag ringde upp (nödcentral) förklarade, lämnade namn och telefonnummer (min mor) och de ringde upp henne och vidarebefordrade meddelandet. I och med det så slapp de åka ut på en helt onödig räddningsinsats och min mamma slapp gå orolig. Jag har aldrig hört någonting annat än att det är helt OK. Däremot skall man självklart inte utnyttja "servicen" i onödan.

Som kuriosa kan nämnas att min mamma fick stora självan när hon lyfte luren och fick höra något i stil med "Goddag, det är från fjällräddningen i Kiruna......". :)

Ha dé
Peter P.
 
SirLance; sa:
De flesta s.k. hjälptelefoner ute på fjället går endast att ringa direkt till polisen med. Det är dock fritt fram att använda dem även utan att det är en nödsituation. Polisen kan då vidarebefordra meddelandet. Går du själv tycker jag det låter som rätt användning av telefonerna att höra av sig hem någon gång med färdmeddelande...

Alltså. Rätt a mig gärna om jag har fel.
Man jag anser INTE att telefonerna i fjällstugan är till för allmänt ringande hit & dit. Och jag tror inte heller de är avsedda för det.
Jag vet i alla fall (efter att ha snackat med några som jobbar där) att polismyndigheten i Gällivare län inte är vidare värst förtjusta i folk som lyfter på luren för att ringa hem till mamma å säga att allt är bra. Nödtelefonerna är just vad det låter som. Avsedda för nödfall.
Däremot kan jag se en viss poäng i att meddela om man kommer för sent fram till slutdestination- D.v.s. för att undvika en räddningsinsats.

Nä. Min röst är att utan tvekan låta bli att använda nödtelefonerna till annat än vad det är avsedda för- Nödsituationer.

// Lars
 
Jag har också träffat en person som fick en sur reaktion då han använde telefonen till att meddela hemmet att han var försenad.

Dock står det inte NÖDtelefon utan HJÄLPtelefon på baksidan av min BD9-karta (från 1999) och där står också att man visst kan ringa och meddela ändrad färdplan osv.

Det där med "nödtelefon" kanske sitter kvar i ryggmärgen på en del av dem som svarar i andra änden?
 
Vid Hävlingsstugorna 13km norr Grövelsjön är det i.a.f inga problem att ringa hem om du tajmar in öppettiderna. (6kr per minut).
/Mattias
 

avslutad210712

Gäst
sundancekid; sa:
Alltså. Rätt a mig gärna om jag har fel.
Man jag anser INTE att telefonerna i fjällstugan är till för allmänt ringande hit & dit. Och jag tror inte heller de är avsedda för det.
Jag vet i alla fall (efter att ha snackat med några som jobbar där) att polismyndigheten i Gällivare län inte är vidare värst förtjusta i folk som lyfter på luren för att ringa hem till mamma å säga att allt är bra. Nödtelefonerna är just vad det låter som. Avsedda för nödfall.
// Lars

Förstår att polisen/fjällräddningen hellre gör en utryckning i "onödan". Jag gick i sommar och ändrade färdvägen så jag inte gick samma väg som jag sagt innan jag åkte. Dessutom blev jag ute två dagar längre än vad som var sagt hemma. Naturligtvis var de oroliga när vi inte hade hört av oss i tid. Tänkte ringa från en nödtelefon och meddela var jag var och nu inser jag att det var tur att jag inte gjorde det. Tänk så sur de hade blivit hos polisen. Och så glada de hade blivt om de hade sökt oss i en dag i fel område utan att hitta oss.

Skit i moralkakor om att man inte skall ändra sin färdväg. Otroligt trångsynt att bara få använda nödtelefoner när man hamnat i nöd och inte för att undvika onödiga kostnader för samhället.
 
http://www.fjallen.nu/besoka/sommar.htm

Sajten är producerad av Länsstyrelsen i Norrbottens Län

"Hjälptelefon
Vid flera av fjällstugorna finns hjälptelefoner, som går till polisen. Var dessa finns ser du på fjällkartan. Symbolen är en telefonlur. Hjälptelefonerna är utplacerade för att användas när de behövs. När du ringer på en hjälptelefon kommer du till polisen. Självklart ringer du om du behöver hjälp, men även om du kan hindra ett räddningspådrag, t.ex. för att meddela oroliga anhöriga förseningar, ändrade färdplaner eller annat som kan vara av värde för säkerheten. Från en hjälptelefon kan du alltid ringa, även vid tid när ingen stugvärd finns på plats."
[Ändrat av MW 2004-09-06 kl 14:10]
 
avslutad210712; sa:
sundancekid; sa:
Alltså. Rätt a mig gärna om jag har fel.
Man jag anser INTE att telefonerna i fjällstugan är till för allmänt ringande hit & dit. Och jag tror inte heller de är avsedda för det.
Jag vet i alla fall (efter att ha snackat med några som jobbar där) att polismyndigheten i Gällivare län inte är vidare värst förtjusta i folk som lyfter på luren för att ringa hem till mamma å säga att allt är bra. Nödtelefonerna är just vad det låter som. Avsedda för nödfall.
// Lars

Förstår att polisen/fjällräddningen hellre gör en utryckning i "onödan". Jag gick i sommar och ändrade färdvägen så jag inte gick samma väg som jag sagt innan jag åkte. Dessutom blev jag ute två dagar längre än vad som var sagt hemma. Naturligtvis var de oroliga när vi inte hade hört av oss i tid. Tänkte ringa från en nödtelefon och meddela var jag var och nu inser jag att det var tur att jag inte gjorde det. Tänk så sur de hade blivit hos polisen. Och så glada de hade blivt om de hade sökt oss i en dag i fel område utan att hitta oss.

Skit i moralkakor om att man inte skall ändra sin färdväg. Otroligt trångsynt att bara få använda nödtelefoner när man hamnat i nöd och inte för att undvika onödiga kostnader för samhället.


Varför klippte du bort min slutpoäng med vad jag anser vara ett nödfall??
Jag skrev (jag citerar enl. ovan):

"Däremot kan jag se en viss poäng i att meddela om man kommer för sent fram till slutdestination- D.v.s. för att undvika en räddningsinsats."

Alltså anser jag det vara klar befogat att använda telefonerna om man kommer för sent fram för att på så vis undvika en "onödig" hjälpinsats.
Alltså anser jag att ovannämnda situation även den innefattas in ineböden av en "nödsituation".

Dessutom sa jag väl inget om att man inte får ändra sin färdväg? Eller gjorde jag det? För i sådana fall har jag glömt bort att jag sa det.
Det jag motsäger mig (om du läser min text så ser du det) är folk som använder telefonen helt i "onödan". Som ringer hem till Mamma och säger att allt är bra. Solen skiner & vi är glada. En viss skillnad.

// Lars
 

avslutad210712

Gäst
sundancekid; sa:
avslutad210712; sa:
sundancekid; sa:
Alltså. Rätt a mig gärna om jag har fel.
Man jag anser INTE att telefonerna i fjällstugan är till för allmänt ringande hit & dit. Och jag tror inte heller de är avsedda för det.
Jag vet i alla fall (efter att ha snackat med några som jobbar där) att polismyndigheten i Gällivare län inte är vidare värst förtjusta i folk som lyfter på luren för att ringa hem till mamma å säga att allt är bra. Nödtelefonerna är just vad det låter som. Avsedda för nödfall.
// Lars

Förstår att polisen/fjällräddningen hellre gör en utryckning i "onödan". Jag gick i sommar och ändrade färdvägen så jag inte gick samma väg som jag sagt innan jag åkte. Dessutom blev jag ute två dagar längre än vad som var sagt hemma. Naturligtvis var de oroliga när vi inte hade hört av oss i tid. Tänkte ringa från en nödtelefon och meddela var jag var och nu inser jag att det var tur att jag inte gjorde det. Tänk så sur de hade blivit hos polisen. Och så glada de hade blivt om de hade sökt oss i en dag i fel område utan att hitta oss.

Skit i moralkakor om att man inte skall ändra sin färdväg. Otroligt trångsynt att bara få använda nödtelefoner när man hamnat i nöd och inte för att undvika onödiga kostnader för samhället.


Varför klippte du bort min slutpoäng med vad jag anser vara ett nödfall??
Jag skrev (jag citerar enl. ovan):

"Däremot kan jag se en viss poäng i att meddela om man kommer för sent fram till slutdestination- D.v.s. för att undvika en räddningsinsats."

Alltså anser jag det vara klar befogat att använda telefonerna om man kommer för sent fram för att på så vis undvika en "onödig" hjälpinsats.
Alltså anser jag att ovannämnda situation även den innefattas in ineböden av en "nödsituation".

Dessutom sa jag väl inget om att man inte får ändra sin färdväg? Eller gjorde jag det? För i sådana fall har jag glömt bort att jag sa det.
Det jag motsäger mig (om du läser min text så ser du det) är folk som använder telefonen helt i "onödan". Som ringer hem till Mamma och säger att allt är bra. Solen skiner & vi är glada. En viss skillnad.

// Lars

Nja din slut poäng var väl

"Nä. Min röst är att utan tvekan låta bli att använda nödtelefonerna till annat än vad det är avsedda för- Nödsituationer."

Och för mig är det INTE en nödsituation att vara lie sen.

Fast det är bra att vi är överens i sak - det är huvudsaken.

Sen var "moralkakan" om ändrad färdväg inte menat till dig personligen utan räknade med att flera andra skulle hoppa på mig om det *L*.
 
avslutad210712; sa:
Nja din slut poäng var väl

"Nä. Min röst är att utan tvekan låta bli att använda nödtelefonerna till annat än vad det är avsedda för- Nödsituationer."

Och för mig är det INTE en nödsituation att vara lie sen.

Fast det är bra att vi är överens i sak - det är huvudsaken.

Sen var "moralkakan" om ändrad färdväg inte menat till dig personligen utan räknade med att flera andra skulle hoppa på mig om det *L*.

Då må vi vara oense om vad definitionen på en nödsituation är, de må så vara.
Men om jag omformulerar mig kanske:
"Nä. Min röst är att utan tvekan låta bli att använda nödtelefonerna annat än i verkliga undantagsfall."

Men överens överlag. Det är huvudsaken.

Godnatt liksom :)
[Ändrat av sundancekid 2004-09-06 kl 22:57]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.