Förbeställa proviant i fjällstugor?

Jag ska om två veckor bege mig ut på en 14 dagar lång tur där jag vandra från Vakkotavare via Kungsleden mot Singi och sedan västerut mot Nordkalottleden.

Min fråga gäller det att köpa en del av provianten i de fjällstugor jag passerar på vägen (mest intressant är Singi då denna är de sista stuga jag passerar innan jag ger mig in i områden utan stugor). Jag är främst intresserad av havregryn och choklad då jag vill försöka få ned packningstyngden. Jag undrar dels hur det brukar vara med tillgängligheten av dessa varor (är såklart rädd att det dessa varor inte ska finnas tillgängliga/vara slut). Sen undrar jag om det går att lägga undan en viss mängd varor som jag sedan hämtar upp och betalar för en viss dag när jag passerar stugan.

tack på förhand!
 
Förbeställa mat har jag inte hört talas om att man kan göra. Singi saknar för övrigt proviantförsäljning.
 
Det är bara Kaitumjaure som har proviantförsäljning på sträckan upp till Singi. Har aldrig hört att man kan förbeställa, utan det är först till kvarn som gäller. Varorna körs normalt ut med skoter på vintern inför kommande sommarsäsong.
Räkna med att många varor som finns på listan faktiskt kan vara slutsålda när du kommer till stugam, så ha fantasi och planera för att du kan komplettera provianten i stugorna utan att vara beroende av detta.
 
Proviantförsäljing finns i Kaitumjaurestugan och sedan i Sälka. Jag antar att du ska vandra från Singi till Hukejaurestugan och fortsätta uppåt.
Vad jag minns så avviker leden någonstans mellan Singi och Sälka, närmare Sälka tror jag. Du skulle kunna gå till Sälka för att fylla på förrådet.
Hur mycket det finns kvar, beror väl på när du tänkt att vandra. Jag som brukar gå i slutet av augusti kan inte räkna med att handla något "gott".
Förra året efter att ha anlänt från Sarek till Gisurisstugan såg jag framemot chocklad eller liknande. Det fanns inget gott kvar, några Blå Band soppor och liknande. Stugvärden var glad för det för saisongen skulle sluta om en vecka. Men han gjorde otroligt goda våfflor med hemlagat hjortonsylt och hembakat bröd som kunde köpas.
Mvh
Veni
 
Det är bara Kaitumjaure som har proviantförsäljning på sträckan upp till Singi. Har aldrig hört att man kan förbeställa, utan det är först till kvarn som gäller. Varorna körs normalt ut med skoter på vintern inför kommande sommarsäsong.
Räkna med att många varor som finns på listan faktiskt kan vara slutsålda när du kommer till stugam, så ha fantasi och planera för att du kan komplettera provianten i stugorna utan att vara beroende av detta.

Precis, det är så jag tänkt göra. Vara kreativ men inte låta stugutbudet vara avhängigt. Tack (och tack till de andra), hade f ö snurrat till det med Singistugan som mkt riktigt inte har butik
 
Precis, det är så jag tänkt göra. Vara kreativ men inte låta stugutbudet vara avhängigt. Tack (och tack till de andra), hade f ö snurrat till det med Singistugan som mkt riktigt inte har butik

När jag passerade Kaitumjaure senaste gången 2013 var det redan ganska utplockat i sortimentet och slut på vissa varor trots att det bara var i slutet av Juli.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.