frakta gas behållare på sas plan?

ska flyga till kiruna ganska snart med sas för vandring nikkaloukta-abisko. Det jag undrar är om man får frakta med sig gasbehållare för köket i planet (alltså inchekat bagage)? Läser man på deras hemsida står det att man inte får det men jag undrar hur hårda de egenligen är på detta?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det förbudet är bra mycket mer motiverat än mobiltelefonanvändande.

Läckage + gnista under färd = game over. Upphettad gasburk efter krash med brand = farligt för brandmän m.fl.

Köp gasen när du kommer fram.

Kolla in den här

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=808562

Jag citerar:
"En anonym källa med insyn i utredningen säger att det kan röra sig om någon trycksatt behållare som funnits i någon passagerares bagage som exploderat."

Hurvida en 225 g primus behållare skulle kunna orsaka ett 2x4 m hål i en jumbo ska jag väl inte uttala mej om men man vill hur som helst inte ha trycksatta behållare i planet, varken i kabinen eller i lastutrymmet.

/B

oj oj. Detta komplicerar ytterligare min resa. Nu måste jag i all hast köpa gasen i kiruna och sedan hetsa iväg för at inte missa busen till nikkaluokta, eller kan man köpa gasen på nikkalouktas turiststation? (har för mig att det finns en sådan).

jag har i alla fall köpt gas efter att ha gått av bussen i Nikka så detbode ju inte vara några problem. I värsta all får du håla dig till du kommer till Keb. (antar att du går förbi där).

oj oj. Detta komplicerar ytterligare min resa. Nu måste jag i all hast köpa gasen i kiruna och sedan hetsa iväg för at inte missa busen till nikkaluokta, eller kan man köpa gasen på nikkalouktas turiststation? (har för mig att det finns en sådan).

Enligt en som var där nyligen kan man fråga på flygplatsen i Kiruna där många vandrare avkrävts på gasbehållare FRÅN Kiruna till sydligare delar av landet. Kanske inte behöver ta så mycket tid?

// Jocke

Om det är flyget som kommer in till Kiruna 13.15, så hinner du köpa gas i Kiruna. Bussen mot Nikkaloukta går inte förren 15.50. (så är i alla fall min plan när jag ska upp i början av september)

Nästa gång ni är vid Kebnekaise, köp en gasflaska sista dagen innan hemfärd, lås in den i ett förvaringsskåp på Kiruna flygplats, så har ni en flaska som väntar nästa gång ni flyger upp :)

mitt flyg kommer 13:15 så det kanske inte är något problem, bara inte bagage utlämingen tar altlför lång tid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips