Frågor på NOVA

Ni som har Nova,

hur fungerar förvärmningen jämfört med andra kök ?
Erfarenheter med bensin och fotogen ?
Svalning - återtändning ?

Andra positiva - negativa synpunkter ?

/Staffan Öström

Små men ändå erfarenheter!

Jag har hunnit använda mitt Nova på en enda helgtur hittills så detta är vad jag kommit fram till.

Går, såvitt jag kan bedöma, lika bra på bensin som fotogen. Ja hade med båda sorterna just för att prova.
Förvärmningen är snabb.
Förvärmning med bensin sotar inte mer än man står ut med. Jag använde alkylatbensin, "gräsklipparbensin". Det är det bränsle som rekommenderas.
Förvärmning med fotogen gör köket svart! Värm med sprit om du vill köra på fotogen.
Jag tyckte att det tog rätt mycket bränsle, men det var rätt blåsigt och jag hade små "ineffektiva" kastruller. Jag ska bygga in det i ett Trangia.
Var uppmärksam på kopplingen. Jag fick bensinsprut över det heta köket när jag skulle ta isär, trots att jag släppt ut trycket och gjort allt rätt (tror jag...). Dessbättre blev det ingen eldsvåda. Ett Explorerkök (samma pump och koppling) som också var med på turen hade inte alls samma problem med trög koppling, så det kan nog vara mitt exemplar.
Ljudmässigt kan det nästan konkurrera med MSR "The WHAT! stove".

Per Y

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Trög koppling

Jag mailade Optimus angående den tröga kopplingen och bensinsprutet. Svar kom inom tio minuter så de tog det uppenbarligen på allvar. De bad mig skicka in pumpen för byte.

Det har varit problem med en leverans av kopplingar. Serienumret på min koppling är 141 1180 FC, men vad det är för system i det och vilka nummerserier det gäller vet jag inte. Ni andra Novaägare kan kolla kopplingen och reklamera innan ni eldar upp något.

Själv hade jag kunnat bli den som blev herostratiskt ryktbar för att ha bränt ner Dan Anderssons Loussastugan i Skattlösberg. Det var nämligen i lä av den som jag kokade mina snabbnudlar.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips