Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen?

Hej Utsidan
Har sedan en tid en tystbrännarhatt till Nova från Berniedawg (oklar stavning..?)
Jag får den inte att funka ordentligt, blir trots lång förvärmning och tryck i flaskan aldrig riktigt bra, iland får jag inte ens fart på köket som det är tänkt.
Nån som har erfarenhet och har några bra tips innan den förpassas till skåpet med grejer som aldrig används...

Kör på bensin, Novat är kanske 15 år...

//P
 
Visst har du monterat av spridarplattan (plattan med tre ben)?

Har du monterat av hatten, satt tillbaka spridarplattan, och testat om det funkar då?
Det kan ju vara något annat hände precis samtidigt som du monterade tystbrännarhatten. Typ att munstycket fick skräp i sig, eller att något skräp lossnade och täppte till slangen eller filtret.

Mitt Nova går alldeles utmärkt med tystbrännarehatten (bortsett från att hatten bli överhettad om jag kör med fotogen på låg fart under en längre period).
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, plattan borta när jag körde med hatten.
Köket funkar som det ska med plattan tillbakamonterad. Har kört det flera gånger sedan dess. Kanske måste prova igen bara...
/P
 
Märkligt. Jag har ett nova med samma Bernie Dawg och den fungerar klockrent! Jag har kört mitt kök på kemisk ren bensin, bensin(varierad kvalité och oktan) och fotogen utan problem.

MEN jag hade stora problem med den gamla pumpen och de gamla bränslefiltren. Dom gamla filtren var så täta så brännaren pulserade upp och ned för att sedan dö. Men nu har jag en ny pump för den gamla havererade halvt som halvt och på den nya är filtret annorlunda. Men innan dess bytta jag ut det gamla filtret mot ett väldigt fint nät för att komma till bukt med pulserandet.

Kan du beskriva problemet?
 
Mitt Nova går alldeles utmärkt med tystbrännarehatten (bortsett från att hatten bli överhettad om jag kör med fotogen på låg fart under en längre period).


Det är det som är skillnaden mellan olika bränslen - bränslen med små och stabila molekyler som propan och butan har hög självantändningstemperatur när det är uppblandat med luft, - bensin längre när kolkedjorna blir längre - dock kan höjas lite om det är mycket iso-strukturer och ringstrukturer på kolväte (dock har ringstrukturer som bensen som är stabil i sammanhanget, en ohälsosam påverkan hos människan och därför lag på låg halt i motorbensin - annars var det de man använde i hög procent för högoktaning bensin innan blymetyl-tillsatserna kom) - för fotogen ännu lägre och diesel en bit lägre till när kolkedjorna blir längre och är liten bit under 300 grader C i självantändningstemperatur medans propan/butan är över 500 grader C. - propan/butan uppblandad i luft kan normalt inte tändas av glöd medans fotogen och diesel-ångor kan tändas av heta ytor kallare än synlig glöd-temperatur - fetter som ångar av värme behöver inte mycket över 250 grader C för att slå eld spontant.

Med andra ord när du kör med fotogen/diesel som bränsle och längre fart så blir gasen under så varm av värmen från hatten att ångorna förr eller senare självantänder under hatten (men inte med bensin-ångor som kräver högre temperatur, och med gasol ännu högre temperatur) och du får en 'underburn' som gör hatten högröd och den förstörs på ganska kort tid av värmen om man inte släcker det i tid.


Vid större pådrag så är omsättning och påfyllning av kallare gas under hatten större och hatten dessutom svalare då lågan ovanpå brinner med större avstånd från hatten och då nås inte självantändningstemperaturerna längre på gasblandningen under hatten.

För stora småspringor och annat för stor glapp i inpassningen och för låg fart i pådraget (lägre än flamfrontshastigheten för bränsle-luft blandningen i fråga - som är typiskt kring 0.4 m/s) kan också göra att att den yttre lågan hittar en väg in och tänder på luftgasblandningen inne i hatten.
 
Har testat igen, kör alltid med bensin. Renoverade pumpen med nytt läder (det gamla gick inte att smörja upp längre) samt filter.
Klart bättre tryck i köket nu, och funkar även med hatten.
Jag gissar att jag inte fick upp trycket ordentligt, kan det stämma?
/P
 
Det enda problemet jag har erfarenhet från är som sagt det täta filtret.

Om pumplädret var dåligt borde du aldrig känna att motståndet ökar ju mer du pumpar.

Skönt att det löste sig iaf. Jag gillar ljuddämparen och att den gör det möjligt att köra på lägre effekt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips