Fråga till AKKA:s ägare (enl. liknande)

Hej!

Detta meddelande vänder sig främst till Er som har liknande erfarenheter (läs nedan) oavsett tältmärke.

Frågan är:
- Löper bågarna lättare efter hand som tältet blir mer och mer "inslitet"?

Jag var, igår, till Frilufsbolaget i Gbg och tittade på ett tält Fjällräven Njalla 3. Jag vet inte det allra mest hippa tält på fjället, men det är heller inte där jag skall använda det (om det nu blir ett sådant jag köper vill säga).

För Er som inte vet hur det ser ut så är det ett högt tunneltält med tre bågar där den mittersta bågen är något längre än de övriga två. Två öppningar på motstående sida av varandra och två innertält med plats för 1 + 2 personer.

När jag monterade upp tältet, splitter nytt, så hade jag stora problem med att kanalerna (invändiga) "vek sig" beroende på att innertältets fästen "drog ner" kanalen så att det blev en 90 graders vinkel på kanalen. Det var med andra ord omöjligt att resa tältet med innertälten hängades kvar i ytterduken (förutom om de hängde kvar längst ner i botten).

När jag påtalade det för försäljaren sa hon att det är precis som på AKKAS-modellerna.

För att vi över huvud taget skulle få igenom bågarna var vi tvungen att vara två man som dessutom tog i ut av bara h...vete (dvs. vi valde att inte använda våld utan lossade på innertälten).

Nu till min fråga:
- Har någon av er råkat ut för samma problem på nya tält?

Om så är fallet:
- Vad är er erfarenhet, har det blivit bättre med tiden eller monterar ni alltid era tält med innertältet delvis demonterat?

Övriga tips och synpunkter ang. detta problem emottages tacksamt!

Mvh!
// Niklas
 
Akka-ägare

Hejsan!


Jag äger sedan många år ett Akka (alltså ett tremans eftersom det var den enda varianten som fanns då).

Det är många gånger som jag svurit över hur jobbigt det är att få i och ur bågarna. Då har jag längtat efter Hillebergs konstruktion med reglerbara infästen för bågarna.

Jag har försökt lite olika varianter på att montera bågarna:

- Raka bågar, kräver lossade spännremmar (de som ställer böjningen på bågarna) samt lossat innertält (nedersta infästningen).

- Böjda bågar, lossade spännremmar men inte lossat innertält (även om det nog skulle hjälpa.

Numera ser jag till att dra ordentligt i tältduken och kör med böjda bågar och lossade spännremmar. Detta går hyfsat men är som sagt inte alltid helt enkelt.

Till vintern funderar jag på att själv fixa till det hela på nåt vis så att det blir reglerbara infästningar för bågarna.


Mvh
/SJ
 
Suck!

Hej och tack för ett snabbt och informativt svar (vill dock gärna ha fler inlägg från andra tältägare).

Då drar jag slutsatsen att det inte spelar någon roll hur många gånger man monterar tältet! Det jag tänkte på, i första hand, var om bågarna (på Njalla 3) gjorda i alu. ev. skulle bli mer slitna och därmed löpa lättare i kanalerna.

Vi, jag och en kompis, fick dock till det efter att ha släppt på innertältets samtliga infästningar förutom bottenfästena. Men jag tycker det är lite dåligt om man tillverkar ett tält som, mer eller mindre, kräver två man för att sätta upp. Man skall ha i åtanke att detta bara är ett 3-manstält och då heller inte ett stativtält.

Tack för inlägget i alla fall!

Mvh!
// Niklas
 
Akka

Jag har ett akka tält av äldre modell med utvändiga kanaler, och har inga problem med montera bågarna,som löper väldigt lätt i kanalerna.
 
Har aldrig stött på problemet.

Jag kanske är spånig, men jag är inte helt säker på att jag är med i vad problemet är - innertältet brukar inte hänga när jag sätter upp tunneltält eftersom bågarna då ligger platt på marken tills man fäster bägge ändar så att bågen spänns upp.
Handlar problemet om att friktionen mellan duk och båge är för stor?

Jag äger ett Haglöfs Twin Peak och har aldrig haft problem med att föra in bågarna, trots att konstruktionen liknar Akka.
In med bågen hela vägen, fäst i ena änden (öljett), spänn upp bågen och fäst i andra änden.
Har även använt Akka och inte heller då haft några problem av det slaget.
 
Ack, ack - Akka...

Hej, igen!

Visst ligger tältet platt när jag för in bågarna. Att få in bågarna i kanalerna är inget problem (dock kan den båge som sitter vid ingången och längst bort från innertältet fastna lite i sitt spår ibland).

Det som är trögt är just att få i bågen i den andra öljetten. Då är det i alla fall på mitt tält ofta så att det går åt mycket kraft. Är dessutom händerna fuktiga och kalla så blir det inte enklare...

Det är även trögt att få ur bågarna men då brukar jag ta hjälp av att trä in armen i öglan för tältpinnen.

(Jag har kanalerna för bågarna på insidan av yttertältet.)

/SJ
 
Köp inte tältet!

Det blir inte lättare när stormen ryter och din partner inte är van vid tältet. Köp ett begagnat Hilleberg istället och sov gott. Ångrar du dig kan du alltid sälja ett Hillebergtält beg. Inte lika lätt med kopiorna.
 
Beskrivning av problemet samt beg. Hilleberg!

Hej igen!

Jag kanske skall försöka beskriva problemet bättre!

Innertälten, det finns två st (läs mitt första meddelande). är fästa i ytterduken med sk. duffelknappar. Så när bågana spänns upp och förs in i sista öljetten och man sedan "reser" tältet genom att dra ut kortsidorna så reses även innertälten. Dvs. innertälten måste INTE monteras upp efter att ytterduken har rests fullständigt.

Jag är mycket väl medveten om att innertälten inte "hänger" så länge ytterduken inte är uppspännd. Det var kanske ett felaktigt val av ord från min sida, sorry.

Problemet är att föra in bågarna hela vägen genom kanalerna, så att alla tre bågarna sticker ut på båda sidorna om kanalerna. När man har fört in bågen (spelar ingen roll vilken båge jag för in eller i vilken ordning eller från vilken sida bågen förs in i kanalerna) så "böjs" kanalen emedan bågen är rak (nu hur f..n en båge kan vara rak, ursäkta det dåliga skämtet!). Detta under förutsättning att innertälten fortfarande är fästade med duffelknapparna mot ytterduken.

Om man däremot lossar duffelknapparna för innertälten, alla utom de som sitter längst ner (närmast marken) så går det att föra in bågarna hela vägen genom kanalerna utan allt för stora problem.

Hoppas denna förlaring är tillräcklig för att alla skall förstå vari problemet ligger!?

Beg. Hilleberg!
Jag har redan ett Hilleberg! Orsaken till att jag tittar på ett nytt tält är för att jag tältar under olika förutsättningar och jag söker nu ett tält med högre boende komfort, dv.s högre och större absid. Hilleberg har inget tält med högre absid än 110 - 120 cm (jag vet inte exakt deras mått men någonstans runt dessa mått är det). Medan det tält jag tittar efter nu skall ha en absid med höjd mellan 140 - 160 cm.
Pga. detta finns nu inget Hilleberg att välja mellan!

-Är det troligt att det kommer att löpa lättare med tiden allt eftersom aluminiumbågarna slits in mer och mer eller är Er erfarenhet att det INTE blir bättre?

Orsaken till att jag ställer frågan, i första hand till AKKA:s ägare, är för att handlaren sade att problemet är likartat som på ett AKKA:s tält.

Om någon av er har ett bättre förslag på tält som motsvarar mina krav (bla. IH 140-160 cm i absidern) så tar jag gärna emot dessa!

Mvh!
// Niklas
 
Re: Akka

Hej!

Jag kan mycket väl förstå att du inte har några problem. Kanalerna löper ju på utsidan av ytterduken, vilket de av någon okännd (säkert också dum) anledning INTE gör på detta tält som jag nu tittar på!

Vad kan orsaken vara att man på ett sommartält, som detta faktiskt är, väljer att lägga kanalerna på insidan? Kan det vara någon produktionsvinst och därmed en besparing på kanske "hela" 50 kr/tält, eller?

Mvh!
// Niklas

danhaa; sa:
Jag har ett akka tält av äldre modell med utvändiga kanaler, och har inga problem med montera bågarna,som löper väldigt lätt i kanalerna.
 
Re: Akka

Hej!

Jag kan mycket väl förstå att du inte har några problem. Kanalerna löper ju på utsidan av ytterduken, vilket de av någon okännd (säkert också dum) anledning INTE gör på detta tält som jag nu tittar på!

Vad kan orsaken vara att man på ett sommartält, som detta faktiskt är, väljer att lägga kanalerna på insidan? Kan det vara någon produktionsvinst och därmed en besparing på kanske "hela" 50 kr/tält, eller?

Mvh!
// Niklas


danhaa; sa:
Jag har ett akka tält av äldre modell med utvändiga kanaler, och har inga problem med montera bågarna,som löper väldigt lätt i kanalerna.
 
Re: Har aldrig stött på problemet.

Kan det vara ett tillverkningsfel på det tältet jag provade i affären då må hända!?

För där var stört omöjligt att föra in bågarna hela vägen igenom kanalerna så länge innertälten fortfarande var fästa mot ytterduken via sina duffelknappar.

Kan det dessutom vara så att handlaren, en yngre kvinna denna gången, inte hade personlig Erfarenhet att gå på utan bara erfarenheten av reklamerande kunder (som kanske har fått ett feltillverkat tält).

Jag skall nog ställa frågan till Fjällräven i stället för i detta forum. Det är inte lätt för Er att svara på sådana här frågor, mer än Er egen erfarenhet. Dessutom tillhör ju tältet inte något av de vanligare modellerna. Snarare tvärt om!

Mvh!
// Niklas



Nordesjo; sa:
Jag kanske är spånig, men jag är inte helt säker på att jag är med i vad problemet är - innertältet brukar inte hänga när jag sätter upp tunneltält eftersom bågarna då ligger platt på marken tills man fäster bägge ändar så att bågen spänns upp.
Handlar problemet om att friktionen mellan duk och båge är för stor?

Jag äger ett Haglöfs Twin Peak och har aldrig haft problem med att föra in bågarna, trots att konstruktionen liknar Akka.
In med bågen hela vägen, fäst i ena änden (öljett), spänn upp bågen och fäst i andra änden.
Har även använt Akka och inte heller då haft några problem av det slaget.
 
Re: Beskrivning av problemet samt beg. Hilleberg!

Niklas Östergren; sa:
Medan det tält jag tittar efter nu skall ha en absid med höjd mellan 140 - 160 cm.
Pga. detta finns nu inget Hilleberg att välja mellan!

Mvh!
// Niklas

Förstod jag dig rätt om jag säger att du vill ha ett AKKA?

AKKA är lika högt som Hillebergs motsvarande konstruktioner d v s 110 cm (yttertältet på 3-personersmodellerna). Inga 140-160 cm där inte.

Det finns tunneltält med 140-160 cm höjd, har sett sådana i något militärt sammanhang som stabstält o dyl. De väger mellan 6 och 12 kilo ca.

Kolla på Globetrotter.de de säljer några "jättetunneltält" (riktiga Stalo-tält :) ). vet inte märket, du får kolla runt lite.

Mvh,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
dmitrij En fråga till Kaitumägare Bo och sova 3
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
disgruntled Fråga gällande vattenpelare på tält. Bo och sova 0
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
asfaltsbarn Sovsäck hjälp och fråga Bo och sova 4
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
ABL Dum fråga !? Bo och sova 4
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
heppen Coop / WigWam : Apache, tält fråga Bo och sova 21
jamo Fråga om Golite Hex-tillbehör Bo och sova 11
ufo969 Fråga ?? Bo och sova 3
mrhandley newbi fråga: Blött tält Bo och sova 15
lusth Ännu en fråga! Bo och sova 2
cjonsson Boende i stuga, 1st dum fråga Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...