Fråga till AKKA:s ägare (enl. liknande)

Re: Re: Beskrivning av problemet samt beg. Hilleberg!

Njae, inte riktigt men nästan!

Jag är ute efter det perfekta tältet (vem är inte det)! Fast med något andra krav än för fjällvanding (eftersom jag redan har ett bra fjälltält).

Det jag söker nu är snarare ett stort fjälltält eller ett litet familjetält (beroende på hur man ser det!

Kravet är dock att det skall vara bra väv, trots att jag förmodligen aldrig kommer släpa med mig detta tölt upp på fjället (gillar inte och bli blöt, inte ens på campingplatsen). Bågarna skall vara av bra kvalité! Max vikt 6-7 kg och plats för 2-3 personer. Samt höjd på absidern på 140-160 cm. Dubbla ingångar på motstående sidor från varandra så att jag kan få korsdrag! Myggnär i öppningarna i innertältet. Alu-beläggning (finns nästan inte idag. Speciellt inte på kvalitétstält). Med lätthet kunna lyfta av ytterduken för maximal ventilation men endå snabbt att dra över vid en regnskur. Om tältet sedan också är självstagande så köper jag det direkt! Puh... vad mycket det blev!

Jag tackar dock för tipset och skall kolla runt lite på Globetrotter.

Mvh!
// Niklas

joru; sa:
Niklas Östergren; sa:
Medan det tält jag tittar efter nu skall ha en absid med höjd mellan 140 - 160 cm.
Pga. detta finns nu inget Hilleberg att välja mellan!

Mvh!
// Niklas

Förstod jag dig rätt om jag säger att du vill ha ett AKKA?

AKKA är lika högt som Hillebergs motsvarande konstruktioner d v s 110 cm (yttertältet på 3-personersmodellerna). Inga 140-160 cm där inte.

Det finns tunneltält med 140-160 cm höjd, har sett sådana i något militärt sammanhang som stabstält o dyl. De väger mellan 6 och 12 kilo ca.

Kolla på Globetrotter.de de säljer några "jättetunneltält" (riktiga Stalo-tält :) ). vet inte märket, du får kolla runt lite.

Mvh,

J
 
Kjøp helsport

Der fins det telt for "alle" bruksområder eks høga telt
Model innerdalen 130cm og 4,6 kg og skal du ha stort telt så heter det femund family 4-8 pers høyd 180cm vikt 8,3kg 4mans,6-8 mans 10,4kg og det er kvalitet koster i norge fra 4000-7000.Ellers så har gsport kjeden tidbud på børgefjell tunneltelt i helsportkvalitet til under 3000 norske.
 
För ett par år sedan hade Fjällräven ett par jättetält som låter lite som vad du är ute efter. Kolla med dem vad de hette så kanske du kan hitta begagnat.
Annars är ju ofta lågpristält ganska stora, men de kanske faller på dina kvalitets- och viktkrav...
Jag tror att det blir svårt att hitta tält i din storlek som väger lite, eftersom varje höjdcentimeter genererar ett antal bågcentimeter - och bågar väger.
Men Helsport verkar också vara ett hyfsat alternativ. Finns på Fliesbergs, tror jag.

Bågar utsidan/insidan:
De flesta tillverkare har haft båda varianterna.
Kanaler på utsidan verkar vara det som gäller idag.
Kanaler på utsidan är lättare att trä i, medan kanaler på insidan ger bättre aerodynamik och ett tystare tält (eller om det var tvärtom :)) och bra distans till innertältet.
 
Tackar!

OK!

Jag skall kolla med Fjällräven!
Håller just nu på att diskutera monteringsproblemet med Njalla med dem. Får se vad det mynnar ut i!

Visst är jag ute efter ett stort tält, med fjälltältsögon mått mätt, men jag vill samtidigt inte ha allt för stor packvolym, vilket ofta påverkas av val av väv = vikt (precis som bågarna). Därför tyckte jag Njalla 3 var ett bra alternativ, även om det dock är långt ifrån "drömtältet" som inte tycks gå att få tag i.
Njalla, har 160 cm i ståhöjd i absiden (jag vill inte ha högre eftersom jag då automatiskt åker på antingen eller både och stor packvolym och sämre kvalité på väv (enl. min erfarenhet. Jag vill heller inte ha tält större än för 4 personer (med fjälltältsmått mätt)eftersom vi ofta bara sover 2 personer i det (fast då med mycket utrustning).

Jag är dock inte riktigt med på vilken/vilka modeller från Fjällräven du tänker på men jag skall fråga Jörgen Öberg (som jag för tillfället har kontakt med på Fjällräven).

Tack för hjälpen nu har jag fått ventilera problemet och fått en hel del synpunkter/förslag som jag skall kolla upp.

Ha en trevlig semester allihop, det skall jag ha (även om det blir i mitt lite mindre fjälltält.

Mvh!
// Niklas

Nordesjo; sa:
För ett par år sedan hade Fjällräven ett par jättetält som låter lite som vad du är ute efter. Kolla med dem vad de hette så kanske du kan hitta begagnat.
Annars är ju ofta lågpristält ganska stora, men de kanske faller på dina kvalitets- och viktkrav...
Jag tror att det blir svårt att hitta tält i din storlek som väger lite, eftersom varje höjdcentimeter genererar ett antal bågcentimeter - och bågar väger.
Men Helsport verkar också vara ett hyfsat alternativ. Finns på Fliesbergs, tror jag.

Bågar utsidan/insidan:
De flesta tillverkare har haft båda varianterna.
Kanaler på utsidan verkar vara det som gäller idag.
Kanaler på utsidan är lättare att trä i, medan kanaler på insidan ger bättre aerodynamik och ett tystare tält (eller om det var tvärtom :)) och bra distans till innertältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
dmitrij En fråga till Kaitumägare Bo och sova 3
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
disgruntled Fråga gällande vattenpelare på tält. Bo och sova 0
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
asfaltsbarn Sovsäck hjälp och fråga Bo och sova 4
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
ABL Dum fråga !? Bo och sova 4
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
heppen Coop / WigWam : Apache, tält fråga Bo och sova 21
jamo Fråga om Golite Hex-tillbehör Bo och sova 11
ufo969 Fråga ?? Bo och sova 3
mrhandley newbi fråga: Blött tält Bo och sova 15
lusth Ännu en fråga! Bo och sova 2
cjonsson Boende i stuga, 1st dum fråga Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.