Fråga till AKKA:s ägare (enl. liknande)

Re: Re: Beskrivning av problemet samt beg. Hilleberg!

Njae, inte riktigt men nästan!

Jag är ute efter det perfekta tältet (vem är inte det)! Fast med något andra krav än för fjällvanding (eftersom jag redan har ett bra fjälltält).

Det jag söker nu är snarare ett stort fjälltält eller ett litet familjetält (beroende på hur man ser det!

Kravet är dock att det skall vara bra väv, trots att jag förmodligen aldrig kommer släpa med mig detta tölt upp på fjället (gillar inte och bli blöt, inte ens på campingplatsen). Bågarna skall vara av bra kvalité! Max vikt 6-7 kg och plats för 2-3 personer. Samt höjd på absidern på 140-160 cm. Dubbla ingångar på motstående sidor från varandra så att jag kan få korsdrag! Myggnär i öppningarna i innertältet. Alu-beläggning (finns nästan inte idag. Speciellt inte på kvalitétstält). Med lätthet kunna lyfta av ytterduken för maximal ventilation men endå snabbt att dra över vid en regnskur. Om tältet sedan också är självstagande så köper jag det direkt! Puh... vad mycket det blev!

Jag tackar dock för tipset och skall kolla runt lite på Globetrotter.

Mvh!
// Niklas

joru; sa:
Niklas Östergren; sa:
Medan det tält jag tittar efter nu skall ha en absid med höjd mellan 140 - 160 cm.
Pga. detta finns nu inget Hilleberg att välja mellan!

Mvh!
// Niklas

Förstod jag dig rätt om jag säger att du vill ha ett AKKA?

AKKA är lika högt som Hillebergs motsvarande konstruktioner d v s 110 cm (yttertältet på 3-personersmodellerna). Inga 140-160 cm där inte.

Det finns tunneltält med 140-160 cm höjd, har sett sådana i något militärt sammanhang som stabstält o dyl. De väger mellan 6 och 12 kilo ca.

Kolla på Globetrotter.de de säljer några "jättetunneltält" (riktiga Stalo-tält :) ). vet inte märket, du får kolla runt lite.

Mvh,

J

Kjøp helsport

Der fins det telt for "alle" bruksområder eks høga telt
Model innerdalen 130cm og 4,6 kg og skal du ha stort telt så heter det femund family 4-8 pers høyd 180cm vikt 8,3kg 4mans,6-8 mans 10,4kg og det er kvalitet koster i norge fra 4000-7000.Ellers så har gsport kjeden tidbud på børgefjell tunneltelt i helsportkvalitet til under 3000 norske.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För ett par år sedan hade Fjällräven ett par jättetält som låter lite som vad du är ute efter. Kolla med dem vad de hette så kanske du kan hitta begagnat.
Annars är ju ofta lågpristält ganska stora, men de kanske faller på dina kvalitets- och viktkrav...
Jag tror att det blir svårt att hitta tält i din storlek som väger lite, eftersom varje höjdcentimeter genererar ett antal bågcentimeter - och bågar väger.
Men Helsport verkar också vara ett hyfsat alternativ. Finns på Fliesbergs, tror jag.

Bågar utsidan/insidan:
De flesta tillverkare har haft båda varianterna.
Kanaler på utsidan verkar vara det som gäller idag.
Kanaler på utsidan är lättare att trä i, medan kanaler på insidan ger bättre aerodynamik och ett tystare tält (eller om det var tvärtom :)) och bra distans till innertältet.

Tackar!

OK!

Jag skall kolla med Fjällräven!
Håller just nu på att diskutera monteringsproblemet med Njalla med dem. Får se vad det mynnar ut i!

Visst är jag ute efter ett stort tält, med fjälltältsögon mått mätt, men jag vill samtidigt inte ha allt för stor packvolym, vilket ofta påverkas av val av väv = vikt (precis som bågarna). Därför tyckte jag Njalla 3 var ett bra alternativ, även om det dock är långt ifrån "drömtältet" som inte tycks gå att få tag i.
Njalla, har 160 cm i ståhöjd i absiden (jag vill inte ha högre eftersom jag då automatiskt åker på antingen eller både och stor packvolym och sämre kvalité på väv (enl. min erfarenhet. Jag vill heller inte ha tält större än för 4 personer (med fjälltältsmått mätt)eftersom vi ofta bara sover 2 personer i det (fast då med mycket utrustning).

Jag är dock inte riktigt med på vilken/vilka modeller från Fjällräven du tänker på men jag skall fråga Jörgen Öberg (som jag för tillfället har kontakt med på Fjällräven).

Tack för hjälpen nu har jag fått ventilera problemet och fått en hel del synpunkter/förslag som jag skall kolla upp.

Ha en trevlig semester allihop, det skall jag ha (även om det blir i mitt lite mindre fjälltält.

Mvh!
// Niklas

Nordesjo; sa:
För ett par år sedan hade Fjällräven ett par jättetält som låter lite som vad du är ute efter. Kolla med dem vad de hette så kanske du kan hitta begagnat.
Annars är ju ofta lågpristält ganska stora, men de kanske faller på dina kvalitets- och viktkrav...
Jag tror att det blir svårt att hitta tält i din storlek som väger lite, eftersom varje höjdcentimeter genererar ett antal bågcentimeter - och bågar väger.
Men Helsport verkar också vara ett hyfsat alternativ. Finns på Fliesbergs, tror jag.

Bågar utsidan/insidan:
De flesta tillverkare har haft båda varianterna.
Kanaler på utsidan verkar vara det som gäller idag.
Kanaler på utsidan är lättare att trä i, medan kanaler på insidan ger bättre aerodynamik och ett tystare tält (eller om det var tvärtom :)) och bra distans till innertältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips