Fotogen i X2 Trangia

Du har förstås ingen tystbrännarhatt från BernieDawg till denna OmniLite?
Nej, det skulle ha varit en OmniPup isåfall (enligt hans listning från i våras) och den
har jag aldrig haft någon fundering på - eftersom Primus ju hade gjort en egen till
OmniLite. Och nu är det för sent...

Och problemet var inte tystbrännarhatten (den var helt OK), det var en otillräcklig
värmeåterledning för användning av fotogen. Åtminstone på lågt effektpådrag...

Jag är övertygad att den där lilla krabaten går bra på såväl gasol (åtminstone gas-
formig gasol!) som på alkylatbensin - men jag är inte intresserad av att prova den
på bensin. Det får någon annan göra - jag gillar inte bensin som bränsle i multifuel-
brännare (eftersom själva basen för behovet av / användning av multifuelbrännare
är att det är alldeles för kallt för att använda gasol. Och då är det fotogen som gäller
för mig. Bensin är för riskfyllt i kyla... IMHO YMMV).
/Odd

PS
Ombyggd till gas-eldad brusbrännare verkar den helt OK när jag proveldade den
för sådär en timme sedan...

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nej, det skulle ha varit en OmniPup isåfall (enligt hans listning från i våras) och den
har jag aldrig haft någon fundering på - eftersom Primus ju hade gjort en egen till
OmniLite. Och nu är det för sent...

Och problemet var inte tystbrännarhatten (den var helt OK), det var en otillräcklig
värmeåterledning för användning av fotogen. Åtminstone på lågt effektpådrag...

Jag är övertygad att den där lilla krabaten går bra på såväl gasol (åtminstone gas-
formig gasol!) som alkylatbensin - men jag är inte intresserad av att prova den på
bensin. Det får någon annan göra - jag gillar inte bensin som bränsle i multifuel-
brännare (eftersom själva basen för behovet av / användning av multifuelbrännare
är att det är alldeles för kallt för att använda gasol. Och då är det fotogen som gäller
för mig. Bensin är för riskfyllt i kyla... IMHO YMMV)
/Odd

Gällande X2 - det går inte att att bygga om den till en Omnifuel-X2 genom att montera reglaget #31 från en Omnifuel? Om delarna är kompatibla skulle man få en X2 med bättre reglering.

X2
Screenshot 2025-07-11 at 09.31.39.png

Omnifuel
Screenshot 2025-07-11 at 09.27.39.pngScreenshot 2025-07-11 at 09.26.45.png

Någon anledning till att du byggde om den till brusbrännare igen, istället för att köra den med tystbrännaren?
Det var bara för att jag ville se hur den kombinationen skulle skilja sig från versionen före. Den kommer ju ändå aldrig att användas i Trangiat i framtiden, så det var bara lite nyfikenhet som styrde det valet...
Gällande X2 - det går inte att bygga om den till en Omnifuel-X2 genom att montera reglaget #31 från en Omnifuel? Om delarna är kompatibla skulle man få en X2 med bättre reglering.
Nej, Primus var mycket smartare än så när de lurade på Trangia den (då) nya X2-lösningen.
Röret som reglernålen går i är sådär 50 mm långt i Omnifuel och ~35 mm långt i X2
- och de är hårdlödda till brännarkroppen. Och reglernålarna är i motsvarande längder...

Jag misstänker att man skulle kunna korta ner en Omnifuel reglernål [kapa och svetsa ihop]
så att den passar i ett X2 men det ser ut som nästan 20 mm måste bort - (Alla de övriga delarna
är likadana och borde kunna införskaffas som Primus reservdelar) - men att svetsa en kapad /
kortad stålpinne så den fortsätter att vara spikrak är inget jag skulle gå iland med. Det behövs
en händigare svetsare till det... Eller; svarva en helt ny spets och gängning längre in på regler-
nålen från Omnifuel. Om möjligt ÄNNU krångligare...

[Och med Primus nu bevisade större behov av förvärmningssprit OCH sämre värmeåterledning till
förgasningsdelen vid låga pådrag, skulle nog jag ha satsat på en annan bas för en ev. nylanserad X3...]

2025-07-11 12;36;05_BILD0462_DxO+Odd_small.jpg 2025-07-11 13;31;34_BILD0463_DxO+Odd_small.jpg

/Odd

Man säger ju att "Gammal är äldst" i ett gammalt ordstäv. Och idag bevisade min Optimus 207b att det ordstävet stämmer! Den inte bara sjudade (är det ens ett ord!?) bättre än alla hittills, den var hanterbarare och den betedde sig allmänt användarvänligt - OCH den har en liten inbyggd rensmanick till munstycket som är hanterbar utifrån och som inte släcker brännaren när renstråden används. Gammal är äldst helt enkelt. Det går inte att bortse från 100+ års erfarenhet och utvecklande. Gunnar Finns fiffiga Trangiafäste ska inte heller förringas - det fästet är genialiskt...

OK, hur gick provet då?

Att den är onödigt kraftig för den här tillämpningen var tydligt - på fullt pådrag blev temperaturen på övre vindskyddet 279°C men fullgas är som sagts tidigare helt onödigt. 207b's relativt stora tystbrännarhatt och flamriktarkrage gör att gashastigheten ut mot kastrullkanten hålls i schack - och mer värme hinner gå över till vattnet inne i kastrullen.

Efter en bränsleförbrukning på bara 25 gram nåddes 98°-nivån på hyfsat snabba 05:15 vilket är minuten bättre än de flesta andra. Tryckfallet i bränsleflaskan blev ungefär 0,3 bar(ö) [~1,25 → ~0,95] - så 207b har förmågan att få rätt mycket bränsle att strömma igenom (och förgasas fullständigt!) per tidsenhet...

Övergång till sjudning var inget som helst bekymmer, det var bara att vrida ner vredet från fullt pådrag till minsta stabila pådrag (där den inte bara suckar till och dör) för att sedan hålla en kontinuerlig sjudning pågående över flera tiotals minuters tid. Det gick att komma så lågt, fortfarande utan pulsationer eller konstiga ljud, att flammorna knappt syntes utanför hattens hål. Men brann, och värmde lagom, det gjorde den. Efter knappt 30 minuter tröttnade jag på att vänta på någon som helst typ av händelse - och stängde av bränsletillförseln genom att lätta på pumpens säkerhetsventil, vilket direkt tar bort lufttrycket ur flaskan, så brännaren tvärdör. Sen var det bara att stänga brännarens reglerventil och ta bort reglervredet.

Synd att den inte går att köpa längre - den här är definitivt den bästa fotogenbrännaren - men kanske inte bäst i vikt-kampen, hektot tyngre än konkurrensen som den är. Ändå räckte 20 ml förvärmningssprit gott, jag tror hälften hade fungerat bra det också. Men beslutet var att alla skulle få en 20 ml-skvätt inledningsvis - eftersom vi misstänkte att några skulle behöva väl mer än så...

På del-effekt är KAP-Arctics 207b-lösning alldeles underbar till Trangia iom det lättreglerande vredet vid munstycket, rensnålen åtkomlig utifrån, hållarburen med sin tändränna, pump med säkerhetsventil och parkeringsgäng på pumpstången - och sedan den uppenbarligen mycket bra värmeåterföringen till förgasningsdelen även vid ytte-pytte-små effekter.
/Odd
2025-07-11 15;02;05_BILD0464_DxO+Odd_small.jpg 2025-07-11 15;03;11,973_FLIR0014_DxO+Odd_small.jpg

Senast ändrad:
OK, då lämnar vi de Svenska/Skandinaviska/Europeiska, eller nåt, tillverkarna

och ger oss över på andra sidan Atlanten, till Cascade Designs och deras dotterbolag
'Mountain Safety Research' MSR där provet kommer att omfatta två av deras vätske-
eldande kök, ett med och ett utan reglerventil nere vid brännarmunstycket.

Till bägge två har jag lyckats hitta adaptrar så att de går att hänga in i ett Trangiakök.
MSR Dragonfly har fått en BD Dragontamer tystbrännarhatt och MSR WhisperLite Universal
har tystbrännandet inbyggt från fabrik. 'Universal'versionen har även möjlighet att köra gasol,
både 'rätt' och 'fel' -vänd, samt att ansluta en vanlig Primus/Optimus-pump - via gasoladaptern...

För att montera Dragonfly i Trangia skulle egentligen ytterligare ett hål ha behövts tas upp i mitt
T25 för reglervredet - men eftersom det hålet skulle hamnat där den ena packremsöglan sitter
så får det vara, de får trängas i stor-hålet för nu. Detta beror på att Dragonfly har bränsleslangen
iväg åt vänster när alla de andra (med reglerventil och bränsleslang kombinerade) har bränsle-
slangen iväg åt höger - vilket jag har ett hål för (till vänster på bilden)...
Lite trångt men det får vi leva med för testet... :geek:

Som alla andra brännarna med regleringen uppe vid slangändan / pumpen så utgör det här
inget problem för montaget av WhisperLite i T25 - bränsleslangen dras ut via stor-hålet...
/Odd

2025-07-11 20;35;49_BILD0465_DxO+Odd_small.jpg

PS
När vi ändå är inne på MSR-utrustning så vill jag torgföra en detalj som MSR har tagit fram
som VERKLIGEN fungerar, alltid: Det är det tre-bens gasolbehållarstöd i metall de säljer. Det
klarar även av Biltemas nya albanska 300g-tuber, det gör inte diverse andra leverantörers
plastfötter - de spricker förr eller senare - om man pressar ner 300-grammaren i dem!

Senast ändrad:
Nu börjar testet äntligen bli riktigt spännande för min del! 😊 Har bägge köken, men har hittills bara kört dem fristående.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips