Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fotogen i X2 Trangia
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Niklas,
Dubbel- och Trippelpostningen var fullt avsiktlig - för att avsluta resonemangen som svävade i alla tre trådarna. Prov och rapportering ligger här i Fotogen i X2 -tråden, och där kommer det att förbli. Jag har fått frågor och kommentarer i alla tre, förutom i flera direkta kontakter, så för mig vore det bättre om intresserade läsare höll relevanta frågor (som berör flera läsare) i den här tråden.
Det hjälper inte precis heller att Utsidan genomfört någon 'uppdatering' som tvingar mig till att Logga In på nytt varje gång jag startar upp Edge för att läsa/agera på Utsidan. Att 'Komma ihåg' inloggning verkar inte fungera längre. Det är väl någon cookie som dom förstört - men reklamhysterin fortsätter ändå obehindrat på Utsidan (så det var inte den kakan) vilket det inte gör på Fotosidan - som har samma upplägg / administration. Konstigt nog...
/Odd
Dubbel- och Trippelpostningen var fullt avsiktlig - för att avsluta resonemangen som svävade i alla tre trådarna. Prov och rapportering ligger här i Fotogen i X2 -tråden, och där kommer det att förbli. Jag har fått frågor och kommentarer i alla tre, förutom i flera direkta kontakter, så för mig vore det bättre om intresserade läsare höll relevanta frågor (som berör flera läsare) i den här tråden.
Det hjälper inte precis heller att Utsidan genomfört någon 'uppdatering' som tvingar mig till att Logga In på nytt varje gång jag startar upp Edge för att läsa/agera på Utsidan. Att 'Komma ihåg' inloggning verkar inte fungera längre. Det är väl någon cookie som dom förstört - men reklamhysterin fortsätter ändå obehindrat på Utsidan (så det var inte den kakan) vilket det inte gör på Fotosidan - som har samma upplägg / administration. Konstigt nog...
/Odd
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Skam till sägandes kör jag Firefox med uBlockOrigin. Alternativet är att inte läsa forumet alls.Det hjälper inte precis heller att Utsidan genomfört någon 'uppdatering' som tvingar mig till att Logga In på nytt varje gång jag startar upp Edge för att läsa/agera på Utsidan. Att 'Komma ihåg' inloggning verkar inte fungera längre. Det är väl någon cookie som dom förstört - men reklamhysterin fortsätter ändå obehindrat på Utsidan (så det var inte den kakan) vilket det inte gör på Fotosidan - som har samma upplägg / administration. Konstigt nog...
/Odd
Datorn/förbindelsen klarar inte riktigt trafikvolymen som finns i reklamen.
Inloggningen finns kvar även efter omstart av dator/webbläsare.
Så jag tror Microsoft är orsak till ditt problem.
/John
Ja, det var nog Microsoft som hade varit inne och saboterat Edge med någon uppdatering.Inloggningen finns kvar även efter omstart av dator/webbläsare.
Så jag tror Microsoft är orsak till ditt problem.
Nu vill dom att jag ska logga in i nån molntjänst som "ska synka bättre" - vilket jag inte vill.
Men jag har lyckats få Utsidan att komma ihåg mig igen. Gott så...
Fick göra flera kallstarter av datorn innan det fastnade. Precis som du skrev så tar reklam-
hysterin upp både bandbredd och tid vid omstarterna - och sidbytena inom en tråd.
Konstigt att Sysidan och Fotosidan inte är lika reklamhysteriska - där är det bara högerspalten.
Och såvitt jag vet så är det samma gäng bakom admin-tangentborden... De kanske innerst inne
inte gillar oss friluftare
/Odd
När jag körde Trangias spritbrännare i testuppställningen idag så gick allt så sakta
så jag hade gott om tid att ta bilder på hela provuppställningen och på några detaljer...
Så nu kan ni få några bilder på provandet jag håller på med mellan regnskurarna på min altan:

Provuppställningen med labbstativ bärande en kvicksilvertermometer för att övervaka lufttemp, en digital-termometer som läser provproben (som sitter i vätskans mittpunkt) och även bär själva kablaget bort till provproben, mitt röda T25 med hålborrat UL stekpannelock (med temp-prob), digitalt tidur, digital protraktor (för att säkerställa att det är någorlunda lika vågrätt från omgång till omgång), digital vindmätare (för att kunna avgöra vilket håll ventilationshålen skall vara vända åt samt att det ska vara någorlunda lika vind från omgång till omgång), brandskyddsplåten (som skyddar bordet från spill och eld), min lättborrade Trangia tamoj, IR-termometer (för att avläsa yttemperatur på övre vindskyddet), anteckningsmtrl, tändare.

Sista bilden visar vattnet när det håller 98° C (där uppkokstiden tas) för vattenvolymens centrum, då kokar det redan friskt vid nedre hörnen på kastrullbotten...
/Odd
så jag hade gott om tid att ta bilder på hela provuppställningen och på några detaljer...
Så nu kan ni få några bilder på provandet jag håller på med mellan regnskurarna på min altan:

Provuppställningen med labbstativ bärande en kvicksilvertermometer för att övervaka lufttemp, en digital-termometer som läser provproben (som sitter i vätskans mittpunkt) och även bär själva kablaget bort till provproben, mitt röda T25 med hålborrat UL stekpannelock (med temp-prob), digitalt tidur, digital protraktor (för att säkerställa att det är någorlunda lika vågrätt från omgång till omgång), digital vindmätare (för att kunna avgöra vilket håll ventilationshålen skall vara vända åt samt att det ska vara någorlunda lika vind från omgång till omgång), brandskyddsplåten (som skyddar bordet från spill och eld), min lättborrade Trangia tamoj, IR-termometer (för att avläsa yttemperatur på övre vindskyddet), anteckningsmtrl, tändare.

Sista bilden visar vattnet när det håller 98° C (där uppkokstiden tas) för vattenvolymens centrum, då kokar det redan friskt vid nedre hörnen på kastrullbotten...
/Odd
Ett par bilder från ljudtestningsplatsen. Trangia-Optimus Multifuel (dvs en Nova m. CEJN-kopplingen - från före den gröna tiden) under 'sjudningstestet'. Klarades med toppbetyget 10.
Efter väl över 20 minuter på minimalast möjliga pådrag (utan att brännaren flammade ut) tröttnade jag - och stängde av den. Den hade antagligen kunnat fortsätta så ända tills bränsleflaskan var tömd...
Bra återföring av förgasningsvärme ner till munstycksområdet i Novan!
/Odd

Som jag skrev tidigare, min kamera är lite överkänslig för rött/varmt - så hatten ser klart ljusrödare ut än den gjorde i verkligheten. Och de blå lågorna registrerades nästan inte alls - men de syns bra i FLIR-kamerans bild...
Efter väl över 20 minuter på minimalast möjliga pådrag (utan att brännaren flammade ut) tröttnade jag - och stängde av den. Den hade antagligen kunnat fortsätta så ända tills bränsleflaskan var tömd...
Bra återföring av förgasningsvärme ner till munstycksområdet i Novan!
/Odd

Som jag skrev tidigare, min kamera är lite överkänslig för rött/varmt - så hatten ser klart ljusrödare ut än den gjorde i verkligheten. Och de blå lågorna registrerades nästan inte alls - men de syns bra i FLIR-kamerans bild...
Bryter testen lite!
Köpte 10 kg gasol på Rusta nyss och 449 kr/kg ger 44,90 kr/kg
JMF Jula gas 450 g , 69,90 kr så 155 kr/kg men i betydligt enklare att ha i ryggsäcken.
5 liter aspens bensin på Bauhaus 229,50 kr, 45,9 kr/liter, densitet 0,7 kg/liter så 65,6 kr/kg
Det går att leka mer med siffror och pengar.
Energiinnehåll per kg är relativt lika om man inte är för noga.
Köpte 10 kg gasol på Rusta nyss och 449 kr/kg ger 44,90 kr/kg
JMF Jula gas 450 g , 69,90 kr så 155 kr/kg men i betydligt enklare att ha i ryggsäcken.
5 liter aspens bensin på Bauhaus 229,50 kr, 45,9 kr/liter, densitet 0,7 kg/liter så 65,6 kr/kg
Det går att leka mer med siffror och pengar.
Energiinnehåll per kg är relativt lika om man inte är för noga.
Nu har jag kört Trangia-Primus Multifuel X2. Summering; den är effektsänkt det var tydligt - men det vet vi om sedan tidigare. Enligt Trangia själva, så är effekten på X2 1,6kW - och min beräkning (baserad på bränsleåtgång under uppkok av 1L vatten) blev ~2,80kW vilket är väl under vad de ostrypta kusinerna hamnar på.
Men, det stora bekymret visade sig när jag gick från fullt pådrag till ett försök att dra ner pådraget till minsta stabila pådrag (där det inte bara dör) för att hålla en kontinuerlig sjudning pågående över flera minuters tid. Det var nästan omöjligt. Hur jag än reglerade och höll örnöga-koll på flammorna så gjorde "reglerventilen på slangslutet" att det inte gick att få stabilt. Jag kände även att det var bristande termisk återkoppling ner till förgasningsområdet vid/före munstycket. Jag gav upp efter några minuters försök att få till det, den behöver helt enkelt ett för högt pådrag för att fungera stabilt för att det ska vara trovärdigt att sjuda ris över många minuter...
(Det tyder även behovet av dubbla snapsar vid förvärmningen, innan bränslet förgasades någorlunda stabilt, på. Jag fick tillsätta 10ml extra efter första 20ml -omgången, sedan så pös det fotogengas som gick att tända till blå lågor...)
Så jag förstår att de slutade sälja den... Det ska bli intressant när vi kommer fram till Primus OmniLite, den är ju också angiven till en lägre effekt - men den har sin reglerventil vid munstycket (som alltså Primus tog bort från Multifuel X2). För själva effektsänkningen i sig var nog bara en fördel, det behövs helt enkelt inte jättehöga brännareffekter i Trangia - man eldar bara bort bränsle som inte kommer vattentemperaturen till nytta...
/Odd

Men, det stora bekymret visade sig när jag gick från fullt pådrag till ett försök att dra ner pådraget till minsta stabila pådrag (där det inte bara dör) för att hålla en kontinuerlig sjudning pågående över flera minuters tid. Det var nästan omöjligt. Hur jag än reglerade och höll örnöga-koll på flammorna så gjorde "reglerventilen på slangslutet" att det inte gick att få stabilt. Jag kände även att det var bristande termisk återkoppling ner till förgasningsområdet vid/före munstycket. Jag gav upp efter några minuters försök att få till det, den behöver helt enkelt ett för högt pådrag för att fungera stabilt för att det ska vara trovärdigt att sjuda ris över många minuter...
(Det tyder även behovet av dubbla snapsar vid förvärmningen, innan bränslet förgasades någorlunda stabilt, på. Jag fick tillsätta 10ml extra efter första 20ml -omgången, sedan så pös det fotogengas som gick att tända till blå lågor...)
Så jag förstår att de slutade sälja den... Det ska bli intressant när vi kommer fram till Primus OmniLite, den är ju också angiven till en lägre effekt - men den har sin reglerventil vid munstycket (som alltså Primus tog bort från Multifuel X2). För själva effektsänkningen i sig var nog bara en fördel, det behövs helt enkelt inte jättehöga brännareffekter i Trangia - man eldar bara bort bränsle som inte kommer vattentemperaturen till nytta...
/Odd

Senast ändrad:
Frågan är ju hur X2 simrar vid ett klart lägre flasktryck. Eller uttryckt annorlunda. Är det flödesregleringen vid flaskan eller själva brännaren som brister här? Kanske värt att göra om simringstestet med ett klart lägre flasktryck, för att kunna besvara den frågan?Nu har jag kört Trangia-Primus Multifuel X2. Summering; den är effektsänkt det var tydligt - men det vet vi om sedan tidigare. Enligt Trangia själva, så är effekten på X2 1,6kW - och min beräkning (baserad på bränsleåtgång under uppkok av 1L vatten) blev ~2,80kW vilket är väl under vad de ostrypta kusinerna hamnar på.
/Odd
Visa bilaga 46878 Visa bilaga 46879
/Niklas
Utan att ha gjort egna mätningar tror jag problemet är värmeåterkopplingen dvs brännarkroppens förmåga att förånga bränslet med energin från det brända. Det tycks vara ett problem med olika Primusbrännare och fotogen.
Äldre brännare för fotogen har inte detta problem, inte heller Nova.
/John
Äldre brännare för fotogen har inte detta problem, inte heller Nova.
/John
Bättre, men fortfarande bara Uthärdligt, dvs långt ifrån Bra till Utmärkt. Med 0,625 Bar(ö) och 30ml förvärmningssprit brann den OK och när allt var ordentligt genomvarmt vred jag ner den till lägsta någorlunda stabila pådrag. Den flämtar, pustar och pulserar men fortsätter att brinna i sådär 10+ minuter innan den blivit så kall att de minimala flammorna slocknar i ett litet moln av fotogenos.Frågan är ju hur X2 simrar vid ett klart lägre flasktryck.
Det är bägge, men uppenbarligen så är värmeåterföringen vid ytterst litet pådrag inte tillräcklig för att kunna köra på lägsta effekt under längre tid. Och att reglera uppe på slangslutet försvårar finjusterandet.Eller uttryckt annorlunda. Är det flödesregleringen uppe vid flaskan eller själva brännaren som brister här?
/Odd

Senast ändrad:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg