Förvaring av kök

Hej!

Jag letar efter en väska att ha mitt MSR XGK i. Outdoor research har en som rymmer kök och bränsleflaska (http://www.orgear.com/; titta på "Home > Backpacking/Camping > Sacks, Bags & Cells > Padded Cells").
Jag har dock inte kunnat hitta denna eller något liknande i Sverige.
Någon som har nån idé (eller annat förslag på förvaring av köket)?
 
Har själv ett MSR XGK som jag förvarar i orginalpåsen vilket jag tycker fungerar lysande.. Det känns som om en vaderad lådmodell blir både skrymande och tung. Detta är ju den stora nackdelen på detta kök att den är så dumt konstruerad med det långa bränsleröret.. Hittar du nått så e vi nog fler som e intresserade.
 
PÅse

Ducati; sa:
Hej!

Jag letar efter en väska att ha mitt MSR XGK i. Outdoor research har en som rymmer kök och bränsleflaska (http://www.orgear.com/; titta på "Home > Backpacking/Camping > Sacks, Bags & Cells > Padded Cells").
Jag har dock inte kunnat hitta denna eller något liknande i Sverige.
Någon som har nån idé (eller annat förslag på förvaring av köket)?

När jag köpte mitt levererades det utan påse, så jag sydde en avlång sak där jag hade köket tillsammans med bränsleflaskan. Funkade utmärkt för många fjäll- och andra vandringar mm mellan 1989 och 1999 då jag slutade använda mitt XGK. Vet inte om det behövs något annat än en påse faktiskt...

Mvh,

J
[Ändrat av joru 2002-12-13 kl 18:48]
 
Köksförvaring

KISS, (står för keep it simple, stupid.) Är en utmärkt princip som allt för få tillämpar. Orginalpåsen var en smula tung tyckte jag så jag sydde en lättare av en stump nylontyg jag hade liggande. Det styva bränsleröret är onekligen en pinne ivägen med detta i övrigt utmärkta kök. Kanske dax för en slangmodifikation. Några förslag?

Go tur

Johan K
 
Re: Köksförvaring

johankse; sa:
KISS, (står för keep it simple, stupid.) Är en utmärkt princip som allt för få tillämpar. Orginalpåsen var en smula tung tyckte jag så jag sydde en lättare av en stump nylontyg jag hade liggande. Det styva bränsleröret är onekligen en pinne ivägen med detta i övrigt utmärkta kök. Kanske dax för en slangmodifikation. Några förslag?

Go tur

Johan K

Jag orkar nog med originalpåsen :), problemet tycker jag är brännsleröret. Under en tur i sydamerika när ryggsäcken var packad till bristningsgränsen fick köket lite stryk bara av att ligga nertryckt bland alla anan utrustning. Sen är det lite fippligt att rota i en liten påse i mörkret. En "låda" av något slag hde gjort det lättare att hålla ordning på prylarna. Lite mer att bära på men KISS är inte detsamma som ultralätt
Sen har ochså funderat på att kapa brännsleröret nära köket och sen sätta på en flexibel slang av något slag.
 
Re: Re: Köksförvaring

Ducati; sa:
johankse; sa:
KISS, (står för keep it simple, stupid.) Är en utmärkt princip som allt för få tillämpar. Orginalpåsen var en smula tung tyckte jag så jag sydde en lättare av en stump nylontyg jag hade liggande. Det styva bränsleröret är onekligen en pinne ivägen med detta i övrigt utmärkta kök. Kanske dax för en slangmodifikation. Några förslag?

Go tur

Johan K

Jag orkar nog med originalpåsen :), problemet tycker jag är brännsleröret. Under en tur i sydamerika när ryggsäcken var packad till bristningsgränsen fick köket lite stryk bara av att ligga nertryckt bland alla anan utrustning. Sen är det lite fippligt att rota i en liten påse i mörkret. En "låda" av något slag hde gjort det lättare att hålla ordning på prylarna. Lite mer att bära på men KISS är inte detsamma som ultralätt
Sen har ochså funderat på att kapa brännsleröret nära köket och sen sätta på en flexibel slang av något slag.

Det var på¨grund av bränsleröret som jag alltid ställde bränsleflaskan i påsen, på brännaren. Sen ställer man hela paketet i något lämpligt hörn inuti ryggan. Där står det säkert mot stötar och annat.

Enkel påse, inga dragkedjor som kan paja, utnyttja bränsleflaskan som stöd för röret, definitivt KISS tycker jag :).

J
 
Re: Re: Re: Köksförvaring

joru; sa:
Ducati; sa:
johankse; sa:
KISS, (står för keep it simple, stupid.) Är en utmärkt princip som allt för få tillämpar. Orginalpåsen var en smula tung tyckte jag så jag sydde en lättare av en stump nylontyg jag hade liggande. Det styva bränsleröret är onekligen en pinne ivägen med detta i övrigt utmärkta kök. Kanske dax för en slangmodifikation. Några förslag?

Go tur

Johan K

Jag orkar nog med originalpåsen :), problemet tycker jag är brännsleröret. Under en tur i sydamerika när ryggsäcken var packad till bristningsgränsen fick köket lite stryk bara av att ligga nertryckt bland alla anan utrustning. Sen är det lite fippligt att rota i en liten påse i mörkret. En "låda" av något slag hde gjort det lättare att hålla ordning på prylarna. Lite mer att bära på men KISS är inte detsamma som ultralätt
Sen har ochså funderat på att kapa brännsleröret nära köket och sen sätta på en flexibel slang av något slag.

Det var på¨grund av bränsleröret som jag alltid ställde bränsleflaskan i påsen, på brännaren. Sen ställer man hela paketet i något lämpligt hörn inuti ryggan. Där står det säkert mot stötar och annat.

Enkel påse, inga dragkedjor som kan paja, utnyttja bränsleflaskan som stöd för röret, definitivt KISS tycker jag :).

J

OK, det låter KISS. Får prova det nästa utflykt.
 
Kapa röret

är nog inte någon bra idé.

Köket blir väldans ostabilt utan det stela röret.
Då får du komplettera med extra benställning.

Mats
 
Re: Kapa röret

mahe; sa:
är nog inte någon bra idé.

Köket blir väldans ostabilt utan det stela röret.
Då får du komplettera med extra benställning.

Mats

Risken är väl stor för det. Jag tänkte på något relativt styvt, men med lite böjlighet så att man inte riskerar att fästet till köket går av. Eftersom det blir vridstyvt i länsgled så kommer köket ändå att stabiliseras av flaska och rör.
Sen är väl frågan om det är värt jobbet. Oftast så blir dom där riktigt listiga förbättringarna inte ett dugg bättre än originalet.

Fråga till Patric Broman - du råkar inte komma från Landskrona?

//Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
Still Alive Förvaring av Omnilite under tur? Kök och brännare 11
Iztor Förvaring av gasol i bil? Kök och brännare 12
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.