Förvaring av kök

Hej!

Jag letar efter en väska att ha mitt MSR XGK i. Outdoor research har en som rymmer kök och bränsleflaska (http://www.orgear.com/; titta på "Home > Backpacking/Camping > Sacks, Bags & Cells > Padded Cells").
Jag har dock inte kunnat hitta denna eller något liknande i Sverige.
Någon som har nån idé (eller annat förslag på förvaring av köket)?

Har själv ett MSR XGK som jag förvarar i orginalpåsen vilket jag tycker fungerar lysande.. Det känns som om en vaderad lådmodell blir både skrymande och tung. Detta är ju den stora nackdelen på detta kök att den är så dumt konstruerad med det långa bränsleröret.. Hittar du nått så e vi nog fler som e intresserade.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
PÅse

Ducati; sa:
Hej!

Jag letar efter en väska att ha mitt MSR XGK i. Outdoor research har en som rymmer kök och bränsleflaska (http://www.orgear.com/; titta på "Home > Backpacking/Camping > Sacks, Bags & Cells > Padded Cells").
Jag har dock inte kunnat hitta denna eller något liknande i Sverige.
Någon som har nån idé (eller annat förslag på förvaring av köket)?

När jag köpte mitt levererades det utan påse, så jag sydde en avlång sak där jag hade köket tillsammans med bränsleflaskan. Funkade utmärkt för många fjäll- och andra vandringar mm mellan 1989 och 1999 då jag slutade använda mitt XGK. Vet inte om det behövs något annat än en påse faktiskt...

Mvh,

J
[Ändrat av joru 2002-12-13 kl 18:48]

Köksförvaring

KISS, (står för keep it simple, stupid.) Är en utmärkt princip som allt för få tillämpar. Orginalpåsen var en smula tung tyckte jag så jag sydde en lättare av en stump nylontyg jag hade liggande. Det styva bränsleröret är onekligen en pinne ivägen med detta i övrigt utmärkta kök. Kanske dax för en slangmodifikation. Några förslag?

Go tur

Johan K

Re: Köksförvaring

johankse; sa:
KISS, (står för keep it simple, stupid.) Är en utmärkt princip som allt för få tillämpar. Orginalpåsen var en smula tung tyckte jag så jag sydde en lättare av en stump nylontyg jag hade liggande. Det styva bränsleröret är onekligen en pinne ivägen med detta i övrigt utmärkta kök. Kanske dax för en slangmodifikation. Några förslag?

Go tur

Johan K

Jag orkar nog med originalpåsen :), problemet tycker jag är brännsleröret. Under en tur i sydamerika när ryggsäcken var packad till bristningsgränsen fick köket lite stryk bara av att ligga nertryckt bland alla anan utrustning. Sen är det lite fippligt att rota i en liten påse i mörkret. En "låda" av något slag hde gjort det lättare att hålla ordning på prylarna. Lite mer att bära på men KISS är inte detsamma som ultralätt
Sen har ochså funderat på att kapa brännsleröret nära köket och sen sätta på en flexibel slang av något slag.

Re: Re: Köksförvaring

Ducati; sa:
johankse; sa:

Go tur

Johan K

Jag orkar nog med originalpåsen :), problemet tycker jag är brännsleröret. Under en tur i sydamerika när ryggsäcken var packad till bristningsgränsen fick köket lite stryk bara av att ligga nertryckt bland alla anan utrustning. Sen är det lite fippligt att rota i en liten påse i mörkret. En "låda" av något slag hde gjort det lättare att hålla ordning på prylarna. Lite mer att bära på men KISS är inte detsamma som ultralätt
Sen har ochså funderat på att kapa brännsleröret nära köket och sen sätta på en flexibel slang av något slag.

Det var på¨grund av bränsleröret som jag alltid ställde bränsleflaskan i påsen, på brännaren. Sen ställer man hela paketet i något lämpligt hörn inuti ryggan. Där står det säkert mot stötar och annat.

Enkel påse, inga dragkedjor som kan paja, utnyttja bränsleflaskan som stöd för röret, definitivt KISS tycker jag :).

J

Re: Re: Re: Köksförvaring

joru; sa:
Ducati; sa:
johankse; sa:

Go tur

Johan K

Det var på¨grund av bränsleröret som jag alltid ställde bränsleflaskan i påsen, på brännaren. Sen ställer man hela paketet i något lämpligt hörn inuti ryggan. Där står det säkert mot stötar och annat.

Enkel påse, inga dragkedjor som kan paja, utnyttja bränsleflaskan som stöd för röret, definitivt KISS tycker jag :).

J

OK, det låter KISS. Får prova det nästa utflykt.

Kapa röret

är nog inte någon bra idé.

Köket blir väldans ostabilt utan det stela röret.
Då får du komplettera med extra benställning.

Mats

Re: Kapa röret

mahe; sa:
är nog inte någon bra idé.

Köket blir väldans ostabilt utan det stela röret.
Då får du komplettera med extra benställning.

Mats

Risken är väl stor för det. Jag tänkte på något relativt styvt, men med lite böjlighet så att man inte riskerar att fästet till köket går av. Eftersom det blir vridstyvt i länsgled så kommer köket ändå att stabiliseras av flaska och rör.
Sen är väl frågan om det är värt jobbet. Oftast så blir dom där riktigt listiga förbättringarna inte ett dugg bättre än originalet.

Fråga till Patric Broman - du råkar inte komma från Landskrona?

//Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips