Vattentäta cykelväskor - Vaude?

Slog till på Gula Vaude hos TCM, syns väl. Hur låser man fast dem på cykeln så att ingen bara lyfter av dem?
Wire bakom hållarna förmodar jag, finns det någon färdig lösning`? Pinsamt att bli av med hela bagaget och så onödigt. Skramlande hänglås åtta verkar amatörmässigt.

Gillar du väskorna annars då? Slår nog till själv i helgen. Har letat febrilt efter täta väskor med lock istället för rullstängning, men hittar inga bra.
 
Rullstänging på halvstyva väskor som Vaude är lite trickig till att börja med men vådligt funkis vid regn och vind/hatighet. Veckohandlade för första gången med mina större bak och nättare framväskor, allt gick ner och ändå rejäl plats till lås, slang etc. samt nödvändiga regnstället. Gillar helfickan inne samt bakfickornas ytterfickor. M3 skruv och mutter färnämlig låsning av fickorna på hojen, en bit 3/4" trädgprdsslang kan behövas till nederfästena (4). Rekomenderas!
 
Bah! Du vet inte hur många inbrott vi haft! Och det har aldrig varit brytmärken annat än på förrådsdörrarna. De glömmer inte att stänga. De skiter i det. T.o.m. ställer upp självstängande dörrar med hjälp av en sten och sen går de in och låter det stå så över natten. Vårt hus var förut ett populärt tillhåll för uteliggare, sånt här sprider sig. Men de var diskreta och förstörde inget, ville väl komma tillbaka. Men nu har det övergått till förrådsstölder.

Och du verkar fortfarande tycka att det är allvarligare fel att inte stänga eller ställa upp en dörr än att bryta upp lås och stjäla saker?

Vi har olika ide om vad som är allvarligt. Givetvis är det dumt att ställa upp dörrar till privat egendom men stöld är ett i mina ögon betydligt större fel - och som har straffsats i lagboken.

/Patrik
 
Jo. Använt dem framför allt till mathandling. Följde med en cykel jag köpte så de var begagnade.

Funkar med rätt mycket tung last och är täta. Kvalitén verkar hyfsad.

Thure
 
Och du verkar fortfarande tycka att det är allvarligare fel att inte stänga eller ställa upp en dörr än att bryta upp lås och stjäla saker?

Vi har olika ide om vad som är allvarligt. Givetvis är det dumt att ställa upp dörrar till privat egendom men stöld är ett i mina ögon betydligt större fel - och som har straffsats i lagboken.

/Patrik
Nu gör du väl ändå lite egna och vidlyftiga tolkningar av vad jag sa? Jag har öht inte yttrat mig om vilket som är det största felet. Men nu är det så att vi har mycket källarinbrott och att dörrarna står öppna och det är så de tar sig in. Antingen man hyr eller äger en lägenhet så finns det båda skrivna och oskrivna ordningsregler. Till dem hör att hålla dörrar stängda. I ett hyreshus är det skäl för vräkning om man inte hörsammar upprepade tillsägelser om sådan här saker.

Om man bor i villa, sover med dörren öppen och får upprepade inbrott, tycker du då att man ska fortsätta sova med dörren öppen därför att det är tjuven som gjort fel? Kan man ju göra om man har råd att förlora allt man äger. Det har inte jag.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: HPT
Nu gör du väl ändå lite egna och vidlyftiga tolkningar av vad jag sa? Jag har öht inte yttrat mig om vilket som är det största felet. Men nu är det så att vi har mycket källarinbrott och att dörrarna står öppna och det är så de tar sig in. Antingen man hyr eller äger en lägenhet så finns det båda skrivna och oskrivna ordningsregler. Till dem hör att hålla dörrar stängda. I ett hyreshus är det skäl för vräkning om man inte hörsammar upprepade tillsägelser om sådan här saker.

Om man bor i villa, sover med dörren öppen och får upprepade inbrott, tycker du då att man ska fortsätta sova med dörren öppen därför att det är tjuven som gjort fel? Kan man ju göra om man har råd att förlora allt man äger. Det har inte jag.

Min tolkning bygger på att du i ett tidigare inlägg ondgör dig kraftffullt (inkl svordomar) över de som ställer upp dörrar men inget ont ord om tjuvarana. Jag håller med dig om att det är dumt att ställa upp dörrar (när det finns tjuvar) men den som gör mest fel i min värld är fortfarande de som stjäl, inte de som låter dörren stå öppen.

I min värld är stäld betydligt grövre än oförtänksamhet eller slarv med att stänga en dörr, men jag förstår och kan dela din frustration - du drabbas av att andra slarvar eller inte tänker efter hela vägen.

/Patrik
 
Har bekanta som bor på landbygden lite runtom vårt klot alla har inte läs på sina dörrar, men de är beredda på inkräktare och har lämplig utrusning. Det finns orsaker varör det finns galler för fönster på utsidan och krossat glas uppe på murarna.
Jag är fortfarande mycket nöjd med mina 4 Vaudeväskor och låsskruvarna hindrade tjuvförsöket utanför matboden förra veckan.
 
Har precis hämtat mina väskor. de ser fina ut, men jag är lite besviken för att de ser mindre ut än förväntat. De där 51 litrarna är nog innan man rullat ner "locket". De är också ganska smala. Eller djupa, hur säger man? Måttet från bakstycke till framstycke. Jämfört med carradice ivf. Kan nog glömma att ploppa ner ett 10-kilospaket tvättmedel, som jag kan i Carradice. Nu tänker jag inte använda dem för shopping, men jag tycker det är bra om man även får rum med stora saker. Gör det lättare att packa även mindre saker också om man inte begränsas av att väskan är "tunn". Men de är nog jättefunkis så det blir nog bra ändå. Man får lära sig!

Du tog också gula va, seobserver? Tycker de var rätt snygga!
 
Syns bra jag köpte ett 10 kg paket tvättmedel och det gick ner, liksom kartongviner mm mm. Slangbitarna av 3/4" slang gör att väskorna inte rör sig i sidled lastade det var lite läskigt tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Gohan Rekommendation av vattentäta skalbyxor? Långcykling 5
macgunde Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor? Långcykling 12
josohl Vattentäta tunna handskar? Långcykling 21
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
ohforf Vaude cycle 25 Långcykling 0
Vildkatt Ny Vaude Discover Långcykling 0
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
magrom Vaude cykelutrustning Långcykling 10
Jote Återförsäljare Vaude styrväska Långcykling 8
Blåbär Ortlieb eller VauDe? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.