Första tältet.

Ska införskaffa tält 2-3pers. Som ska användas till några tältnätter per år och i varierande terräng, fjäll, kust och skog. Och både sommar och vinter.
Har kollat på några "budget" tält och vill gärna ha lite feedback på ev märken.

Outnorths, urberg tält
Nordisk tält
Fjällmark
Är det något märke som står ut och är ngt bättre än de andra, eller är det samma "skit" alla tre märken?
Prisklass runt 2000-3000kr.
 
Har inte testa någon av dessa tält men kan varmt rekommendera helsport's tält. I trek serien finner du både bra och mycket prisvärda tält.
säljs på xxl
 
Fjällmark Jeke2 köpte jag när intresset kom. Inom ett är köpte jag ett Fjällräven istället. Det var en anledning, kvaliteten på samtliga detaljer från väv, bågar, linor, sömmar, allt. Allt är enklare på Fjällmark men dom funkar mycket bra för en dryg tusing även om man snabbt märker skillnaden på ett "dyrare" tält.
Fundera på hur och hur ofta du ska använda det, det spelar roll om du ska använda det 2-3 ggr/år eller som jag nu gör 30-40 nätter. Din användning är viktig och ska du använda det ofta är faktiskt tältet en viktig detalj bland all utrustning. Jag har bytt upp mig mycket under 2 år och ångrar att jag kanske inte handlade bättre saker från början, men det man inte vet om finns ju inte så jag började billigt och nu är ryggan värd en hacka fullastad så tänk noga innan köp.
Vill du ha mer ingående info om Fjällmark så PM:a mig. /Thomas



..sent using tapatalk
 
Arctic Alpine Design WBT3

Kolla på Arctic alpine tälten på Northstar.se

Jag har ej sätt tälten men de har fått bra betyg och är förvållandevis billiga. Och då får du ett ganska bra tält direkt som håller i många år för dig.

Dessutom kan du kolla på Bergans Rondane på samma sida.

Vet att det är över din budget men jag rekommenderar verkligen att du köper ett okej tält första gången då helhets upplevelsen av dina ute äventyr blir så mycket bättre när du har ett säkert och tryggt tält att krypa in i som fungerar bra och ej läcker in. Är enkelt att slå upp osv osv.

Kan nämna min egen erfarenhet angående min första tältnatt i mitt vuxna friluftsliv.

Jag och min sambo vandrade kring sylarna och det var vår första fjällvandring. Jag hade också problem att välja vilket tält jag skulle köpa. Jag ville ha ett kvalité tält som ska hålla i många många år och det ska kännas tryggt och säkert i mitt tält.

Valet föll på Hilleberg Nammatj 2. Och det har jag aldrig ångrat. Första tält natten vid sylarna kommer en oväder in och det börjar blåsa rejält och regna. Det blixtrar överallt och är allmänt läskigt. Tältet står på sig men tältbågarna trycks in av blåsten och taket på tältet trycks ner ett par decimeter. Det håller på sådär i ett par timmar innan det klarnar upp. Tältet höll utan problem och när vi kommer ut ur tältet så ser vi att flera andra tält hade blåst sönder. Min sambo som var skeptisk och lite irriterad över att jag köpte ett så dyrt tält bad om ursäkt och var väldigt glad att jag köpte ett så bra tält.

Nu säger jag inte att du ska köpa ett hilleberg eller liknande direkt. Men min poäng är att det kan vara skönt att köpa lite bättre kvalité ibland på vissa produkter som ska hålla länge och som ska skydda dig. Ja menar om du köper ett tält som är jobbigt att sätta upp, kanske inte är så vindstabilt och de läcker in då är ju som sagt hela upplevelsen förstörd. Så lägg kanske en eller två tusenlappar över din budget så ångrar du dig nog inte. Om du har ekonomisk möjlighet till det. Dessutom om du tröttnar så är det enklare att sälja ett okej tält då många behöver ett bra och prisvärt första köps tält.

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/

Annars rekommenderar jag tält från Hilleberg, Fjällräven och Helsport. Där har du riktiga kvalitéts tält.
 
Tält - dyrt - billigt - ...

Vi köpte ett (tror jag) Helsport Fjellheimen men efter att ha slagit upp det på gräsmattan hemma, i samband att vi fick besök av en erfaren campare, upptäckte vi att det var vissa plastdetaljer (bl.a. plastkoppar som stöd för tältbågarna) som inte var så bra, så då bytte vi på inrådan till ett Hilleberg istället. Ingendera håller din budget. Men som kuriosa kan jag nämna att vi redan första tältnatten, på Helags, råkade ut för hård vind och störtregn, i juli. Då var det bra skönt att ligga trygg i sitt Hilleberg. Som nämndes är tältet en viktig säkerhetsdetalj. Det tält vi valde var ett Nammatj.

Om du tröttnar på tältandet har (gissar jag) ett Hilleberg ett andrahandsvärde och kan säljas, du får en del pengar tillbaka, så "kostnaden/år" behöver inte bli så hög som man först tänker.
 
På prylmarknaden här på utsidan har de ett begagnat Hilleberg nammatj 3 för 2500:-
15 år gammalt som iofs inte betyder någonting eftersom det är i gott skick och antagligen var det bästa som fanns på marknaden vid den tiden. Det tältet är dock inte GT versionen som har stor absid.

Ser även att Fjällräven Akka Endurance 3 finns till salu för 5500:- på prylmarknaden som är ett väldigt bra modernt tält med stor absid. Kom ut 2013 och ska inte förväxlas med äldre Akka modeller. På den tiden var Hilleberg bättre.
Titta gärna på min recension av tältet under Produkter i huvudmenyn.
 
Jag vet att det är otroligt viktigt med ett bra tält, och att alla verkar hypade kring Hilleberg.
Men jag tycker innan man blivit en riktig äventyrare så kanske man kan lägga sig på en någorlunda bra nivå. Jag vill mest kolla om det är någon som kan rekommendera ngt fabrikat som liksom är mest "bang for the buck" dvs allra mest prisvärt men samtidigt inte tummar alltför mkt på kvaliteten.
 
Bergans kompakt light är fina med helt ok prestanda för stålarna.Lite åt Hilleberghållet.
Dom har bytt namn på tältet nu.

Haft hundratals nätter i dom utan problem, tror jag ligger på 250 med nuvarande och det är
still going strong.
Slitage och hål på en bågkanal och en krånglande dragkedja som löstes med att klämma åt löparen med
tång uppstod nu under en 35 dagars runda men då är jag upp som sagt i 250 nätter...

Så många kan köra t.ex dessa tält istället för Hilleberg
 
Bergans och Helsport säljer fina tält på xxl. Skulle inte tveka att köpa något av dom för någon eller några tusenlappar. Man får så sjukt mkt för pengarna idag. Dessa är konstruerade för tufft nordiskt klimat.
 
Jag vet att det är otroligt viktigt med ett bra tält, och att alla verkar hypade kring Hilleberg.
Men jag tycker innan man blivit en riktig äventyrare så kanske man kan lägga sig på en någorlunda bra nivå. Jag vill mest kolla om det är någon som kan rekommendera ngt fabrikat som liksom är mest "bang for the buck" dvs allra mest prisvärt men samtidigt inte tummar alltför mkt på kvaliteten.

Synd att du uppfattar de rekommendationer du får om att köpa kvalité som en "hype" istället för att lyssna på de som förordar kvalitet, säkerhet och ett bra andrahandsvärde - ditt "billiga" tält riskerar att bli riktigt dyrt om det blåser sönder på fjället eller om du tröttnar och tvingas skänka det till Myrorna då det inte har något andrahandsvärde...
 
Synd att du uppfattar de rekommendationer du får om att köpa kvalité som en "hype" istället för att lyssna på de som förordar kvalitet, säkerhet och ett bra andrahandsvärde - ditt "billiga" tält riskerar att bli riktigt dyrt om det blåser sönder på fjället eller om du tröttnar och tvingas skänka det till Myrorna då det inte har något andrahandsvärde...

Hilleberg har ju sina lättviktstält och dessa har alltså inte samma motståndskraft mot väder och vind då stänger och vävar är lättare respektive tunnare. Ändå tvekar inte många att använda dessa under även stormiga förhållanden. Tänk Nammatj vs Nallo. Man skulle kunna anta att många av dessa personer nöjer sig med det näst bästa för att spara på vikt. Ibland räcker det med att ett tält är tillräckligt bra för att spara in på pengar eller vikt. Skulle tro att alla moderna nordiska tunneltält över tusenlappen klarar stormar på 25 m/s åtminstone om man planerar lite. Dvs förankringen är väl genomförd, det inte finns några skador samt att tältet placeras med gaveln mot vinden. Och i ärlighetens namn - hur ofta blåser det hårdare än så? -om det händer, typ i Tarfala vart tredje år så kan man ju titta på väderleksprognosen och undvika den dalen vid det tillfället... Sen klarar inget tält 50 m/s och då kanske man ska skippa tält och i stället satsa på stuga ;)
 
Sen klarar inget tält 50 m/s och då kanske man ska skippa tält och i stället satsa på stuga ;)

Tror inte stugorna klarar 50 m/s heller...

Den största skillnaden mellan mellanklasstälten och de dyraste brukar vara vikten, mellanklasstälten är lika tåliga men tillverkade av litet tyngre material.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
hansthomas Vad tror ni om det här tältet? Bo och sova 31
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.