Första hjälpen-kit, Vad tycker du?

Jag tänkte sätta ihop ett eget först hjälpen-kit för vandring och undrar därför vad DU personligen tycker är viktigast att ta med.
Hade uppskattat om ni skulle vilja skriva var sin lista på de fem enligt dig viktigaste sakerna att ha med i ett första hjälpen-kit. 1 = Absolut viktigast 5 = minst viktigt. Skriv gärna en kort motivation till varje pryl.

ex
1. Skavsårsplåster: Kort motivering

2. Sax: Kort motivering

3. Vätskeersättning: Kort motivering

... och så vidare.

Tack!
 
Rekommenderar att du använder sökfunktionen, det finns minst 10 års inlägg på det här ämnet. Välkommen till utsidan förresten!
 
Jag tänkte sätta ihop ett eget först hjälpen-kit för vandring och undrar därför vad DU personligen tycker är viktigast att ta med.
Hade uppskattat om ni skulle vilja skriva var sin lista på de fem enligt dig viktigaste sakerna att ha med i ett första hjälpen-kit. 1 = Absolut viktigast 5 = minst viktigt. Skriv gärna en kort motivation till varje pryl.

ex
1. Skavsårsplåster: Kort motivering

2. Sax: Kort motivering

3. Vätskeersättning: Kort motivering

... och så vidare.

Tack!

# Compeed eller annan extrahud, jag får sällan skavsår men det har hänt och då gör det stor skillnad.
# plåster i olika storlekar, självförklarande
# värktabletter Ipren och Alvedon, kan blandas för starkare effekt, självförklarande
# några första förband finns alltid med
# Diklofenak - min flickvän kan ibland få ryggskott och då hjälper detta piller (antiinflammatoriskt). Får inte användas tillsammans med Ipren säger di lärde :).

Jag kan inte rangordna, allt är viktigt när behovet uppstår.

...sax eller för den delen belysning (under den mörka årstiden) ingår för mig inte i ett kit för första hjälpen utan finns med i övrig utrustning. Kirurgsax ser jag inget direkt behov av...

//J
 
Primär

1 Cederroth stora blodstoppare
1 Cederoth lilla blodstoppare
1 Lightstick (reservljus)

Sekundär
1 Tejp med luftiga egenskaper
1 Kirurgtejpskit
4 plåster
2 Luftiga små Kompresser (självhäftande)
1 Luftiga stora kompress (självhäftande)
1 Paraffinkompress
1 Kirurgsax
1 Rakblad

10 ml Klorin (sårrengörning och tillverkandet av bakteriedödande kompress)
Kan även ersättas med typ Clorfloc vattereningstab/pulver
4 st Ibuprofen värktableter Antiinflamatorisk värktablett
4 St Alvedon , febernedsättande värktablett
4 st Imodin
1 st minitub snabblim , man kan limma ihop hud med detta men även
tillverka stark kirurgtejp.Superlim är fukthärdande..ni vet hur det limmar ihop fingrar.


Detta går att fixa nästan allt med någorlunda , bypassoperationer,hjärnkirurgi och mer avancerade ingrepp skall ni dock bara göra på den i gruppen som är för dålig och släpa på samt har fina åtrovärda grejer som man kan ta över :)
 
Välkommen till Utsidan.

Använd sökfunktionen uppe till höger, de år Utsidan funnits har många ämnen bl a ditt återkommit med ojämna mellanrum.

Gör det inte så svårt och helsäkert, utan gå ut och se vad du saknade och du hade för mycket med av, även förbands mtrl etc. Jag hade en vän som extrautrustade en plutonsjukvårdares väska och bar allt själv, men han kunde oxså bruka det som jägarsoldat och anestisiläkare, så mycket hänger på vad kan du själv och det har du dolt helt.

Jag har adderat plåster och värktabletter till en Akkla Mc sats, i ryggsäcken har jag dessförutom en elastisk binda och perforerad tejp. Sax finns i satsen. Pannlampa på annat ställe, tvål och nagelborste samt pincett finns oxså i utrustningen. Vid rena marschövningar brukar jag förstärka med en neccecär full med jox till fotvård före under och efter.

go tur
 
Utan inbördes rangordning:
* Steristrips, så man kan hålla ihop stora sår.
* Några sterila kompresser, gärna i olika storlekar. Dessa kan både användas som blodstoppare och tryckförband, polstring om man behöver spjälka ben- eller armbrott, samt som tände om förhållandena är usla.
* Sporttejp, fungerar som skavsårplåster, tillsammans med små kompresser blir det ett vanligt plåster, kan användas att stabilisera en stukad led, dessutom fungerar det som en del av reparationskitet.
* Gasbinda, som del av tryckförband, att hålla fast spjälker och kompresser, samt kan också detta komma till nytta vid reparationer.

Detta är de, enligt mig, mest vitala delarna i ett FAK. Ska jag pröva att komma på en sak till så det blir fem olika blir den sista nog brännskadegel, det går inte improvisera ihop av något annat.
 
Rangordnat i förhållande till hur ofta jag använt sakerna:

Värktabletter
Hältejp av något slag
Plåster av olika storlekar
Suturtejp (håller ihop sår)
Första förband

Jag har inte behövt använda något av de två sista, men jag skulle inte vilja chansa.

Egentligen borde jag skrivit in druvsocker som nummer fyra. Gjorde en Sarekvandring med en kompis för ganska länge sedan. En förmiddag i början av vandringen tog jag fullständigt slut. Jag släpade mig fram några hundra meter i taget för att sedan ligga ner på rygg - storflåsande.
Kompisen tvingade i mig nästan en hel förpackning druvsocker som han hade med sig. Det "räddade" mig. På mindre än en timme kom krafterna tillbaka och resten av turen fungerade jag som vanligt.
Jag kan fortfarande inte förstå vad som orsakade min trötthet, men solklart var det det druvsockret som fick mig att orka igen.

HåkanF
 
Mitt första hjälpen ska fungera på mig, mina turkompisar eller någon jag råkar stöt ihop med. Därför ser min lista lite annorlunda ut.

1. Handskar (typ undersökningshandskar). Det är viktigt med egen säkerhet. Blod och kroppsvätskor kan smitta om man har små sår på händerna. Det är inte ovanligt att akut sjuka eller skadade kräks eller kissar/bajsar på sig. Har man varit med om det en gång tar man med handskar.

2. Andningsskydd (med filter). Fortfarande egen säkerhet. Att ventilerar någon är direkt livräddande i vissa fall. Igen, om de kräkts innan...

3. Något form av större tryckförband. Att stoppa större blödningar är också livräddande. Visst går det med tröjan också men då blir den förstörd. Många blodstoppare fungerar också för att täcka större så som brännskador, mitella o.s.v.

Punkt 1-3 är grunden för mig. Sedan kompletterar jag beroende på aktivitet och situation.

4. Sporttejp. Funkar på skavsår, som plåster med en kompress. Kan förstärka tryckförband, hjälpa till vid fixering av frakturer, funka som mitella, stödtejpning av leder o.s.v. Och kan användas för att laga utrustning!

5. Annat pyssel beroende på tur. Plåster, skavsårsplåster, sårrengöring, fästingplockare, sax, steristrip, smärtlindring, mindre blodstoppare, pincett, adrenalinpenna om man kan komma över en o.s.v.


God tur
 
Intressant fråga som jag faktiskt själv funderade på här om dagen. Har själv länge haft en liten toaväska med förstahjälpen saker men aldrig funderat vad jag haft med, så jag har ändrat en hel del i den.

Det jag kommit fram till är nödvändigt och som jag/vi använt är, utan ordning:
Bandage/Linda av grövre slag- för stukningar eller värre sår.
Kompress(kan kombineras med föregående vid värre sår)
Plåster
Ipren/alvedon
Voltaren eller liknande salva för ömma muskler,
Sax/nagelsax
Pinsett och nål - för stickor, blåsor, nageltrång mm
Tejp och compeed för skav.

Detta är saker som jag nog använt nästan varje tur, med undantag för bandage(dock använt en gång) och kompress, men dessa vill jag gärna ha med då det ju kan vara väldigt värdefulla när de väl behövs.

Kom ihåg att vätskeersättning kanske hör hit? Det har jag iaf alltid med och använder ofta. Kanske onödigt, men jag upplever att det hjälper bra vid varmt väder.
 
Rangordnat i förhållande till hur ofta jag använt sakerna:

Värktabletter
Hältejp av något slag
Plåster av olika storlekar
Suturtejp (håller ihop sår)
Första förband

Jag har inte behövt använda något av de två sista, men jag skulle inte vilja chansa.

Egentligen borde jag skrivit in druvsocker som nummer fyra. Gjorde en Sarekvandring med en kompis för ganska länge sedan. En förmiddag i början av vandringen tog jag fullständigt slut. Jag släpade mig fram några hundra meter i taget för att sedan ligga ner på rygg - storflåsande.
Kompisen tvingade i mig nästan en hel förpackning druvsocker som han hade med sig. Det "räddade" mig. På mindre än en timme kom krafterna tillbaka och resten av turen fungerade jag som vanligt.
Jag kan fortfarande inte förstå vad som orsakade min trötthet, men solklart var det det druvsockret som fick mig att orka igen.

HåkanF

Håller med om druvsockret, tidigare trodde att det var överskattat.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...