Första gången till Sarek, tipps uppskattas

Hejsan,

vet ej om du hinner lösa detta, men lycka till med turen! Vi ska upp den 14.-27. Augusti (Vaisaluokta-Staluluokta-Alggavagge-Smaila-Rapadalen.Skierffe), så jag kommer gärna att ta emot aktuell vatten & snörapport :)


Ett evtl. tipps - "fortsätta in i dalen mellan Áhkkámassivet och Sjnjuvtjudis" - vi gick där i 2004, på Akkasidan om sjö'n i den dalen, fast vi försökte hålla höjd p.g.a. myggen (hjälpte inte alls). Det var inget problem att vada jokkarna på Akkasidan, en var helt torr, två gick att gå rakt över på stenarna. Däremåt var det snårigt och lite trögt ända fram till Rakkasoalgge. Men där var det fint att campa, ovh vi killar tog ett mycket friskt dopp uppe i den lilla sjön (gå bara med minst två, eftersom det är hård blockterräng, man villinte bryta nåt däruppe!).

Ha en bra tur!
Jonas
 
Är mitt i packningen, men hann titta in här också. Kommer nog att hålla ett öga på forumet imorgon på jobbet också.

Tack till Jonas för infon, kan mycket väl vara att vi sover en natt någonstans mellan Suottasjåhkkå och Akkastugorna. Beror lite på hur snabbt vi tagit oss fram i början, vilket igen beror på vädret.
 
Inte illa:)

Hej igen

Steg av tåget här i helsingfors i morse. Turen till Sarek gick utmärkt, även om en i vårt sällskap fick en släng av spysjuka och vi p.g.a. det måste lämna bort eventuella toppturer den här gången. Vet egentligen inte om vi vågar oss till Sarek någon gång till, för vi kommer knappast att ha en likadan tur med vädret någonsin igen. Av våra sju vandringsdagar var det bara två som var helt mulna, och regn kom det inte frånsett lite dugg och någon enstaka skur. Utmärkt väder, alltså, och grad 30 solkräm ville inte räcka till.

Rutten gick i korthet så här:

Dag 1 -Start i Suorva kring 15:30 -tiden. Upp till Vuosskelvágge för att slå läger.

Dag 2 -Upp i passet mellan Njirávtjåhkkå och Njavvetjåhkkå, därifrån till Alep Niendojågåsj övre flöde och ner till Guhkkesvákkjåhkå bro. Vidare till läger strax efter kammen till Vuojnesvárásj.

Dag 3 -Morgonen ser inte bra ut för att starta upp till Vuojnestjåhkkå, så vi börjar gå mot Skárja. Duggregn och styv motvind när vi kommer dit. Går vidare över Boajsájågåsj och slår läger.

Dag 4 -Upp mot Boajsájávrásj i fint väder. väl uppe drabbas en i sällskapet av spysjuka. Vi sitter i värmen vid sjön i några timmar, och patienten menar att han nog orkar fortsätta. I lugn takt ner bredvid Oarjep Ruohtesjiegna, och över Smájllájåhkkå vid glaciärtungan. Vi slår upp tälten på första bästa gräsplätt och stoppar in vår sjukling i en sovsäck.

Dag 5 -Humöret stiger då vår patient börjar krya på sig. Vi har dock beslutat lämna toppturerna för den här gången, och i stället gå ut längs stigen mot Kisurisstugan så vi snabbt kan ringa efter hjälp om det behövs. Går i lugn takt en bit och slår läger efter Kisuriskåtan.

Dag 6 -Fint väder och all mer eller mindre med i ledet. Vi struntar i Padjelantaleden och går upp på Sjnjuvtjudis sluttning after bron. Följer sluttningen tills vi hittar en utmärkt tältplats i en björkdunge vid en av dom små jåkkarna.

Dag 7 -Sover sent och tar oss ner till Padjelantaleden och Änonjalme. Till vår glada överraskning gick det ännu en båttur 19:40, och väl framme i Ritsem var det inte ett svårt val mellan rum och bastu eller tältlogi:)

Allt som allt en fin tur, trots motgångarna. Vi får ändå vara tacksamma för att det inte blev värre, och vi alla kom igenom på egna ben. Öppnade ett fotoalbum här på utsidan med en del utvalda bilder.

Allmänt som kan intressera andra som skall upp:

Snö fanns i fläckar ner till 600m, och i större fält från ca. 700-900m uppåt, beroende på sluttningens riktning. Snöfälten var stabila och lätta att gå på. Endast ytskiktet hade smultit lite, och naturligtvis var det mjukt runt stenar.

Vattenståndet verkade lite varierande. Under de två första dagarna såg vattendragen vi stötte på ut som om de skulle ha mindre vatten i sig än normalt. Väl inne i Sarek verkade det vara mera rejält med vatten, men normalläget känner jag ju inte till. Vi kom över Tjågnårisjågåsj, Máhtujågåsj och Boajsájågåsj på stadiga, breda snöbroar, och över Smájllájåhkå delvis hoppande, delvis på is och grusbroar under glaciärtungan. Övriga vattendrag kom vi över med att hoppa från sten till sten. Vattnet gick aldrig över vristen.

Myggor fanns rejält alltid när det inte blåste oberoende av höjden. Ett bra tillägg av protein i maten, då de envisades att flyga in i tallriken.

Svarar gärna om det finns närmare frågor.

Micke
 
Senast ändrad:
Har du möjligen några bilder från turen uppåt mot bergssidorna? Jag ska bege mig upp på kammen från Mihkatjåhkko till Kantberget och är enormt beroende på snösituationen, ni har ju gått i dalen nedanför och kanske dragit någon bild uppåt?.. :)

// Jocke

EDIT: såg att du hade en del bilder, dock inte från kammen ;)
 
Senast ändrad:
Visst knäppte jag lite uppåt väggarna också. Ber om ursäkt om jag tolkar någon topp fel mellan bilden och kartan:

DSCN9220.jpg
Jållok och Mihkátjåhkkå på andra sidan dalen.

DSCN9245.jpg
Bred vy med Gávabakte längs bort

DSCN9210.jpg
Gavelberget till vänster

DSCN9215.jpg
Närbild på gavelberget

Hoppas dom här är till någon hjälp.
 
Japp mycket! Bara Ggavelberget som oroar lite.. :( Någon som försökt att komma ner rakt ner där om nu inte toppen kan tas? Nedför sluttningen dvs..

// Jocke
 
Hej Rollo

Jag och två grabbar tänkte vi skulle kopiera er färd men vi är inte erfarna vandrare... Hur pass "svårtuggat" är det bortsett från magsjuka? :) Vi har all utrustning som behövs, är vältränade, kan karta och kompass. Har du några tips? :)

Tacksam för svar

MVH Jocke
 
Hej

Turen kändes kanske lite lättare än vad jag väntat mig, men så var det ju fint väder och vi måste lämna toppförsöken till en annan gång.

Rent orienteringsmässigt borde det inte vara några problem, speciellt om ni har koll på hur man använder karta och kompass. Landskapet är nog lättnavigerat även vid dålig sikt. Ligger molnen lågt har man ju förståss inte mycket nöje av att gå högre, såsom vi gjorde vid ett par skeden. Efter Vuojnesvárásj hade vi någon form av stig att följa så gott som hela tiden. Kanske största risken är att det finns en hel del stigar kors och tvärs, men bara de gick i riktningen på ett ungefär så det var bara att gå på. Vi hade turen att komma direkt på snöbroarna över Tjågnårisjågåsj och Máhtujågåsj med stigen vi följde (kanske lite högre upp på sluttningen) och vid Boajsájågåsj måste vi bara gå några hundra meter uppströms för att komma till snöbron.

Korsandet av Smájllájåhkå verkade inte alltför svårt nere vid vadet där stigen går över. Kan bli lite fuktigt om fötterna, men såg inte på något sätt farligt ut så länge man tar det lugnt. Vi mötte en familj som kommit över, och de sade att vattnet som mest gått till lite under knäet. Det varierar ju förståss. Vi gick över just under glaciärtungan, och jag antar att landskapet där ändras kanska konstant. Gick bra att gå över för oss, men vet inte hur det ser ut nu t. ex. Lönar sig att använda sunt förnuft och inte ta några risker med glaciären.

Hur det ser ut på Nijak -sidan och vadet över Suottasjåhkå vet jag inte, då vi tog stigen ut på andra sidan. Suottasjåhkå såg på avstånd rätt bred och strid ut, men bäst ser man ju på platsen. Stigen under gisuris och mot bron var dock inte heller alls illa, fast den såg lite tråkig ut på kartan.

Tidsmässigt hade vi lugnt, och utan sjukfallet kunde vi bra ha legat på plats en dag och försökt oss på någon topp. Även nu var dagsetapperna inte i det längsta laget. Tyngsta dagen var väl dag 2, då vi fick gå 850 höjdmeter både uppåt och neråt. Därefter var det ganska jämnt.

Om ni står ut med varandra som tältsälsskap i en vecka, kan gå i blockterräng ned packning och kan hålla huvudet kallt vid vad och andra hinder ser jag ingen orsak att ni inte skulle kunna gå rutten. Kom också ihåg att det inte är någon skam att vända om, och ha en tillräkligt lös tidtabell så ni har marginal för något oförutsett.

Lycka till, och ställ gärna frågor om det är något ni undrar över (kanske värt att starta en egen tråd?).

Micke
 
Ett varningens finger

.... Vi hade turen att komma direkt på snöbroarna över Tjågnårisjågåsj och Máhtujågåsj med stigen vi följde (kanske lite högre upp på sluttningen) ...
Snöbroar/-bryggor är osäkra vänner. Visst... det är praktiskt... ja... jag har själv använt en snöbrygga över just Tjågnårisjågåsj... Men förr eller senare rasar bryggan och det är inte lätt att se när det är dax. Efter att ha läst tråden: Snöbryggan vid Tjågnårisjåkkåtj i Sarek så är jag mycket försiktig och jag skulle bara använda en snöbrygga i yttersta nödfall. Särskilt om det finns bra alternativ (bra vadställen), som vid Tjågnårisjågåsj, så använder jag det. Att falla i jåkken strax ovanför fallen, där bryggan brukar vara, är ingen höjdare misstänker jag.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Senast ändrad:
Visst skall man vara försiktig. Förra veckan var dock snöbroarna vi använde 10-20m breda fält, som i mynningarna åtminstone var rejält över metern tjocka. I Tjågnårisjågåsj låg bron en bit under ett fall. Vet inte om det är samma fall vi pratar om? Ovanför fallet syntes inte någon bro.

Naturligtvis går man över bara en i taget, och är det osäkert så gäller ju repsäkring, eller så söker man bara ett vadställe. Svårt att säga hur en bra snöbro ser ut, precis som det var en lång diskussion här om hur ett bra vad ser ut:)
 
Upp till Vuosskelvágge för att slå läger - Upp i passet mellan Njirávtjåhkkå och Njavvetjåhkkå, därifrån till Alep Niendojågåsj övre flöde och ner till Guhkkesvákkjåhkå bro.
Såg att ni följde mitt råd att ta genvägen över högplattån. Hoppas ni inte blev besvikna... själv tyckte jag att det var en häftig väg, och så slapp man ju videsnåren på den nedre vägen.

Snygga bilder du laddat upp förresten, ser gärna fler! ;)

Visst skall man vara försiktig. Förra veckan var dock snöbroarna vi använde 10-20m breda fält, som i mynningarna åtminstone var rejält över metern tjocka. I Tjågnårisjågåsj låg bron en bit under ett fall. Vet inte om det är samma fall vi pratar om? Ovanför fallet syntes inte någon bro.

Naturligtvis går man över bara en i taget, och är det osäkert så gäller ju repsäkring, eller så söker man bara ett vadställe. Svårt att säga hur en bra snöbro ser ut, precis som det var en lång diskussion här om hur ett bra vad ser ut:)
Ja då är det väl hyfsat. Jag är lite mer försiktig nu för tiden eftresom jag vandrar solo, och inte har någon att säkra mig i.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
lmakynen Första gången till Kebnekaise Fjällvandring 3
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.