För & emot vattenskyddad mobil för 112

Den här tråden är till för att diskutera fördelar och nackdelar med att folk använder vattenskyddade mobiltelefoner när de vistas på vatten eller is för att kunna larma om man har hamnat i vattnet. Den får användas av alla som exempelvis vill bryta ut sådana diskussioner ur andra trådar.
 
Vattensäkerhet på mobil är väl jättebra om man inte förlitar sig på det för mycket!

Vattensäkerheten kan vara komprometterad om telefonen innehavits ett tag och fått några smällar.
Det är långt ifrån säkert att du har täckning, mobilen är väldigt lågt när du ligger i vattnet och plaskar med flytväst, med ett par meter höga vågor kanske fri sikt till närmaste mast är sporadisk. Hjälpen kan vara hyfsat långt borta i tid och det kan finnas svårigheter med att kommunicera ut exakt var du befinner dig - särskilt med vatten i mikrofondelen.
Mobilen bör has i ett infäst band kring hals eller flytväst, annars ryker den ju i vattnet.

Men ja, om t.ex. de unga killarna som mycket tragiskt dog i Vänern i somras hade haft IP67/8-klassade telefoner med sig på korrekt sätt är det väl ändå hyfsat troligt att de kunnat kalla dit ett påbud från sjöräddningen och att de levt idag.
 
Tack för input Tobiasdr!

Jag borde ha skjutit in ”vattenskyddande fodral” eller motsvarande lösning i trådstarten eftersom alla lösningar avses, och min korta formulering ”vattenskyddade” riskerar att läsas som enbart mobiler som i sig själva är vattentäta.
 
Jag har min mobil i vattentätt fodral som ligger i fickan på flytvästen när jag paddlar. Min mobil är inte vattentät så jag kan bara hoppas på att fodralet är vattentätt om jag skulle vurpa med kajaken.
Vet inte om det finns någon test på hur vattentäta mobilfodralen är och jag kommer inte göra ett eget test.

Att ringa sjöräddningen när man ligger i vattnet i höga vågor tror jag inte alls på, oavsett hur vattentät mobil man har.
Rent praktiskt tror jag inte att det funkar att prata i mobilen när man blir översköljd av vågor.
Man måste nog oavsett ta sej i land för att kunna ringa.
Ett moment 22 för det är när man ligger i vattnet som man behöver hjälpen....
 
(...) Att ringa sjöräddningen när man ligger i vattnet i höga vågor tror jag inte alls på, oavsett hur vattentät mobil man har.
Rent praktiskt tror jag inte att det funkar att prata i mobilen när man blir översköljd av vågor.
Man måste nog oavsett ta sej i land för att kunna ringa.
Ett moment 22 för det är när man ligger i vattnet som man behöver hjälpen....
Är jag så illa däran efter plurr (för att nu hålla sig till skridskoåkning) att kamraträddning inte löser problemet, så räknar inte jag heller med att kunna prata i telefonen. Men att fem knapptryckningar genom drybagen (öva gärna på det) då i alla fall skickar larmet, anger min position och startar kameran, är ju mycket bättre än ingenting alls.
Det var de funktionerna i Android som slutligen fick mig att överge min "idiotsäkra", robusta, vattentäta men ganska dumma lilla knapptelefon.
Min telefon är IPX5/IPX8/IP6X-klassad men ligger ändå i en (förhoppningsvis) vattentät genomskinlig påse.
 
Senast ändrad:
Jag ser plurr gneom is ganska rejält skilt fårn att plurra t ex med kajak i sommarvarmt vatten. I sommarvarmt vatten (säg varmare än +15) tror jag det är realistikt att sjöräddning eller motsvarande kan hinna fram om du inte har mer flytetyg än flytväst men plurrar du genom is i vanliga kläder ner i nollgradigt vatten så är oddsen nog tyvärr betydligt sämre.

Jag tycker man borde separera dessa två fall i diskussionen.

/Patrik, som enligt trådar här på utsidan skaffat en nödmobile IP68 med fysiska knappar med kontantkort som åke ri vattentät påse men primärt tänkt som sista utvägen på kajakturer, paddlar (och skrinnar) inte ensam
 
...och varför i hela fridens tänkte varken jag eller någon annan på en vattentät GPS-klocka? Det finns ju t o m varianter för barn och äldre som verkligen fokuserar på en "idiotsäker" larmfunktion. Chansen att kunna komma åt och hantera en klocka måste vara betydligt större än att få fram en mobil i plurrat (eller annat krisartat) läge.

Med reservation för att jag själv (hittills) inte ansett mig "behöva" någon smartklocka och därför inte har någon aning om detta skulle fungera i praktiken. Det kan ju finnas någon bra anledning till att idén inte dykt upp i någon av "säkerhetstrådarna".

Ni som använder smarta klockor kan säkert reda ut detta bättre.
 
Hahaha det är bara att fråga Siri och ropa på hjälp...
Man måste ha Bluetothlurar då, som tål vatten.
Är inte helt säker på att det finns men problemet återstår att man ska kunna prata när man blir översköljd med vatten, för sannolikheten att man vurpar med en kajak i spegelblankt vatten är näst intill obefintlig.
 
Den "senior/barnklocka" jag en gång sneglat på för en anhörigs skull hade samtals- och videofunktion, skickade position & bild, var vattentät och kostade helt överkomligt (dock krävde den eget abonnemang), men fråga mg inte vad den hette för jag släppte tanken den gången och glömde det hela. Borde väl finnas ännu bättre nu?
 
Den "senior/barnklocka" jag en gång sneglat på för en anhörigs skull hade samtals- och videofunktion, skickade position & bild, var vattentät och kostade helt överkomligt (dock krävde den eget abonnemang), men fråga mg inte vad den hette för jag släppte tanken den gången och glömde det hela. Borde väl finnas ännu bättre nu?

Doro är ett märke som har såna knapptelefoner. Den kontaktar alltså inte räddningstjänsten utan skickar position till några olika nummer som man har lagt in i förväg, ifall man trycker på larmknappen. Och sedan ringer den upp numrerna i den ordning man har valt, med högtalartelefon. De har även en separat larmknapp som man kan ha runt handleden som aktiverar hela programmet.

Här kan man läsa mer:
 
Doro är ett märke som har såna knapptelefoner. Den kontaktar alltså inte räddningstjänsten utan skickar position till några olika nummer som man har lagt in i förväg, ifall man trycker på larmknappen. Och sedan ringer den upp numrerna i den ordning man har valt, med högtalartelefon. De har även en separat larmknapp som man kan ha runt handleden som aktiverar hela programmet.

Här kan man läsa mer:
Hur funkar denna när de stänger ner 2G- och 3G-nätet?
 
De var nog den här och/eller den sortens jag sneglade på den gången, även om den senare marknadsförs som en "barntelefon". En av de tre programmerbara larmtelefonerna kunde ju varit 112.

Men visst, ytterligare en i övrigt kanske onödig pryl man får skaffa. Jag tänker nog mer att om man ändå tycker sig behöva en smartklocka, så ska man kanske ha med den sortens säkerhetsfunktioner som parametrar när man väljer.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.