Födosök, ätliga växter

En ett år gammal länk till någon som kunde hålla kurser såg jag, men är den fortfarande aktuell? Är det något jag missat?
Tyvärr finns det nog bara ett sätt att veta. Har du kollat den? Jag tycker inte att den som försöker hjälpa till genom att länka tips ska behöva ansvara för att länkarna funkar i evighet.

(Det var La Troglodyte som tipsade om Eva Gunnare, Essens of Lapland: www.eolapland.se )
 
Gjorde en god kall sås igår med rölleka, kirskål, maskrosblad och vild gräslök. Hackade ner det i crème fraîche med lite senap, salt och peppar. Åt ugnspotatis och lite annat till. Nu väntar jag på rallarros och strutbräcken. Ut och plocka!
 
Dagens plocktips: nu finns det finfin skogslök (kajp), ramslök, löktrav och sommargyllen i mina trakter. Passa på att fylla upp förråden! Pesto på gröna blad blir mums. Jag blandar ca hälften lök med hälften nässla. Lägg till lite hackade hasselnötter eller mandel samt olivolja, parmesan och citron. Salta och peppra. :whistle:
 
Igår blev det wokade mjölke-skott (rallarros) till middag! Bladen ska jag fermentera och torka till te.
Har också noterat att spansk körvel och strutbräken är på gång här. Nu är det kul att vara plockare.
 
Det har varit en fantastisk höst för viltplockare! Nyponen är stora och fina, jag har torkat massor. Det finns inget som slår hemkokt nyponsoppa men de är också goda i te och det går bra att mala hela torkade nypon med kärnor och allt i en bra mixer eller kaffekvarn. Pulvret kan användas som vilket lyxigt bärpulver som helst.

Jag håller också på att experimentera med ekollon. Än så länge är jag inte riktigt nöjd med det jag smakat. Om någon här brukar använda ekollon får ni gärna tipsa. De ska lakas ur eller rostas för att bli ätliga men sen ska det ju smaka gott också. :sneaky: Fortsättning följer...
 
Dagens plocktips: nu finns det finfin skogslök (kajp), ramslök, löktrav och sommargyllen i mina trakter. Passa på att fylla upp förråden! Pesto på gröna blad blir mums. Jag blandar ca hälften lök med hälften nässla. Lägg till lite hackade hasselnötter eller mandel samt olivolja, parmesan och citron. Salta och peppra. :whistle:
Frun gjorde himmelskt god Pesto på Ramsløk i somras men fønstret att plocka de är knappt 2-3 veckor.
 
Bladvassröttersknoppar 'tär både stora och goda. Kjellman sa att för att äta så man orkar gå gå det man samlar in behövs rensat och ätklart ca 12 liter grönfoder per person och dygn, betänk, insamlings, berednings och tuggtiden för vi talar ju om cellulosa.

go tur
 
ålningen skrev "En bra flora kanske är det man har mest nytta av ifall man vet namnet på växter man kan leta men inte har koll på hur de ser ut."

Inte nog med det de flesta växter har fyra utseenden om året så att lära sig femtio sorter x 4 blir 200 minnesbilder. mitt tips är ta 10-15 itaget. Vid tjäle är det svårt att gräva efter rötter.

go tur
 
Det var ju faktiskt du som sa:
Men att lära sig 50 ätliga växter i ens vardagsterräng och hur olika dessa ser ut vid de olika årstiderna kan sätta piff på vilken tråkig frystorkad rätt som helst.
För övrigt är detta inte tänkt som någon överlevnadstråd, bara tips på ätbart som man kan plocka med sig medan man rör sig i naturen.

Så här startar tråden:
Den finns redan en grupp för fiske och en för jakt samt en för svamp och bär så diskussioner om det kan vi ta där, i respektive grupp, men är det någon som ägnar sig åt annat födosök? Ätliga växter som du söker upp och plockar med dig eller som du räknar med att hitta på din färd och som du även plockar och äter? Vilka växter är det? Var gör du med dem? Samlar du med dig och tar hem också eller är det bara lite kuriosa under utevistelsen? Berätta!
 
Kvanne finns ju gott om tex ovan Abisko mot Norge där blomklasarna är borta då väl av renar.
Hur smakar dom och ev näringsinnehåll och koktid.
Går man utanför leder så är ofta Renstigar bra att hålla sig till iaf korta sträckor ibl blockterräng för att ej hamna på ställen då man får klättra och ist kan gå runt.
Det året hade jag med torkade grönsaker så då funderade jag ej på prova,i år gick jag på Hardangervidda och såg ej denna växt.
Grönsakerna på tur bär man ju ej för energi innehållet men kanske för smak på maten.
I Norge är det ju mkt får som går lösa som gör stigar.
Äter man mkt grönsaker före tur så har man lite lagrat och får ej bristsymtom på 1 V men kanske efter 2V och då ev kan man ju ta vitaminpiller med sig om man saknar kunskap om ätliga växter.
I delar av S SV är ju Ramslök fridlyst och man får hålla sig från att plocka och hålla tillgodo med lukten som på stigar genom täta bestånd käns tydligt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...