Flytvästtips

Hej!

Funderar på att skaffa mig en ny flytväst till sommaren.

Skulle därför vilja ha tips på välsittande västar som passar för kanot/kajak, allmänt båtliv, fiske och kanske kitesurfing. Jag tycker att moderna kajakvästar ser ganska trevliga och smidiga ut så därför valde jag detta forum.

Överös mig med tips!

/Andreas
 
Själv väntar jag på västen "palm day tour" som finns hos http://www.svima.se, dock kommer den in först nästa vecka. Men har testat den och tycker det är en bra väst för priset (695).

/Jimmy
 
Internetbutik

Om du inte är rädd för internethandel, så kan jag rekommendera den här killens e-bay shop(Tyskland). Det står att han inte skickar till Sverige på vissa artiklar, men det gör han visst.

http://stores.ebay.de/WaterWorld24

Har handlat av honom tidigare. Köpte bl.a. två Hiko-flytvästar som kostade totalt 1800 Kr med frakt mot 2800 om jag köpt dom i Sverige....utan frakt.....

God paddling!

Mats
 
ala; sa:
som passar för kanot/kajak, allmänt båtliv, fiske och kanske kitesurfing

Bort med allt onödigt! Inga fickor alltså. Du vill inte fastna i kitelinor, segelbåtsriggen, eller i fiskespöt. Reflexer däremot kan ju vara kul och bra.

Rådet; Gå in i närmaste paddlingsbutik. Prova och köp!

Mer detaljerat råd; Kanuk har en populär enkel väst http://www.kanuk.nu/ - Kanuk 400).
Själv köpte jag en enkel och ren Yak (http://www.yak-paddling.com - Kallista).
 
Hårda flytelement

Har upptäckt att en flytväst som passar för paddling inte direkt passar för tuffare aktiviteter som wakeboard/vattenskidor osv. Anledningen är att när du paddlar så vill du (eller i alla fall vill jag) ha mjuka, böjliga flytelement i västen så att du kan röra dig så fritt somm möjligt. Har upptäckt att när dessa mjuka element utsätts för lite misshandel, typ vurpor i 15 - 20 knop, så har de en förmåga att knöla ihop sig och hamna uppe på axlarna ungefär som axelpuffar. Inte så optimalt. Tror dess värre att man måste ha en väst för kajak, segling och så vidare och en annan, mer tålig för Kiteboarding; Wakeboard, vattenskidor och vad det nu kan vara...

Det är i alla fall min övertyelse. Dyrt, visst, men då får man i alla fall grejjer som funkar. Inte så konkreta rekommendationer kanske, men nåt att tänka påi all männhet...

/Danne
 
Re: Internetbutik

barret; sa:
Om du inte är rädd för internethandel, så kan jag rekommendera den här killens e-bay shop(Tyskland). Det står att han inte skickar till Sverige på vissa artiklar, men det gör han visst.

http://stores.ebay.de/WaterWorld24

Har handlat av honom tidigare. Köpte bl.a. två Hiko-flytvästar som kostade totalt 1800 Kr med frakt mot 2800 om jag köpt dom i Sverige....utan frakt.....

God paddling!

Mats

Det där lät ju helt klart intressant..
Synd att man inte kan tyska!

Vore schysst om du ville berätta lite kortfattat hur det funkade?
Transportkostnad?
Leveranstid?

/Jimmy
 
Re: Re: Internetbutik

wakeguy; sa:
Det där lät ju helt klart intressant..
Synd att man inte kan tyska!

Vore schysst om du ville berätta lite kortfattat hur det funkade?
Transportkostnad?
Leveranstid?

/Jimmy

Mycket enkelt....

1. Gå in på ebay.se eller ebay.com och registrera dig som medlem. Tror att du måste lämna kontokortuppgifter.

2. (Förslagsvis) Går du in på paypal.com och registrerar dig även där för att kunna betala säkert och snabbt. Finns länkar från e-bay eftersom dom tillhör varandra.

3. Gå in på butiken i länken ovan. Välj vad du vill köpa. Som sagt, så står det felaktigt att en del saker inte skickas till Sverige. Det gör dom.

4. När du valt "Sofort Kaufen" eller vad det heter(man lägger inte bud hos honom, man köper direkt) på de artiklar du vill ha, så väntar du bara en stund. Det dyker efter ett tag upp en faktura där du automatislkt kan gå vidare till Pay-Pal och betala allt på en gång.

5. Efter några dagar kommer paketet med Schenker.

Frakten har för mig kostat 27 EUR båda gånger jag handlat ganska stora otympliga saker. Bl.a. två EKLA kärror. Då sparade jag förvisso "bara" ett par hundralappar.

När du handlar på e-bay måste du vara försiktig. Det finns tyvärr en del stollar som försöker luras. Kolla alltid att dom har många och nästan bara positiva betyg.
 
Re: Re: Re: Internetbutik

barret; sa:
wakeguy; sa:
Det där lät ju helt klart intressant..
Synd att man inte kan tyska!

Vore schysst om du ville berätta lite kortfattat hur det funkade?
Transportkostnad?
Leveranstid?

/Jimmy

Mycket enkelt....

1. Gå in på ebay.se eller ebay.com och registrera dig som medlem. Tror att du måste lämna kontokortuppgifter.

2. (Förslagsvis) Går du in på paypal.com och registrerar dig även där för att kunna betala säkert och snabbt. Finns länkar från e-bay eftersom dom tillhör varandra.

3. Gå in på butiken i länken ovan. Välj vad du vill köpa. Som sagt, så står det felaktigt att en del saker inte skickas till Sverige. Det gör dom.

4. När du valt "Sofort Kaufen" eller vad det heter(man lägger inte bud hos honom, man köper direkt) på de artiklar du vill ha, så väntar du bara en stund. Det dyker efter ett tag upp en faktura där du automatislkt kan gå vidare till Pay-Pal och betala allt på en gång.

5. Efter några dagar kommer paketet med Schenker.

Frakten har för mig kostat 27 EUR båda gånger jag handlat ganska stora otympliga saker. Bl.a. två EKLA kärror. Då sparade jag förvisso "bara" ett par hundralappar.

När du handlar på e-bay måste du vara försiktig. Det finns tyvärr en del stollar som försöker luras. Kolla alltid att dom har många och nästan bara positiva betyg.

Suveränt, stort tack för hjälpen!
Då vet jag hur det funkar, att det funkar..!

Då skulle man kunna få en "hiko salty dog" för 950/st vid köp av två..

Ska "konsulta" två goda vänner ikväll, en tysk-talande och en van "eBay-shopper".. :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.