Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,,

Bra skrivet Ulf!

Välskrivet om flytvästar Ulf. Finns väldigt fina flytvästar nu som knappt märks att man har på sig. Sen är ju flytvästen ett utmärkt sätt att få med sig vatten när man motionspaddlar!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bara för att ingen ska tro att jag dömt ut flytisen så har jag faktiskt testat att ta mig upp i min sit-on-top med flytväst ytterst, en modern välåtspänd flytis, men det gick INTE hur mycket jag än försökte. Jag har ju mina skavanker och dom tillsammans med flytväst funkade inte alls, så därför kör jag med torrdräkt och utan flytväst.

Du Kåre skrev så bra att kajaken flyter, jag har lina i den till både mig och paddel så jag tappar inte bort nånting, och linan har en slinga lagom långt ner för att sätta foten i så jag slipper häva mig upp med bara handkraft och bensparkar.

Man behöver inte komplicera saker mer än nödvändigt, det enkla och beprövade funkar faktiskt fortfarande UTAN elektronik, trot eller ej.

Kåre, jag kan förstå att din 17-åring inte vill ha väst på sig när du själv ogillar det så starkt - barn gör oftast som vi gör, inte som vi säger (eller ibland helt tvärtom, bara för att..). Det var det jag menade med att ditt val också påverkar din omgivning och att försöka leva som man lär. Även om andra inte gör som man vill så underlättar det alltid att vara tydlig, att det man säger hänger ihop med det man gör. Det ger respekt och tillit i relationer.

Men, även om jag inte köper ert agerande eller argument, ska ni ha cred för att ni står för det. Jag tycker det är bättre att lufta saker, och framförallt tänket bakom, så får var och en fundera själv, ta egna beslut & konsekvenser. Man ska vara rädd om rättigheten att tänka och tala fritt, även om det man tycker är korkat liksom..

/ Ulf

Det komiska var att hon ringde mig ang annat och då passade jag på att påpeka detta med väst via etern och då stönade hon och sa att den redan var på, så en rebell i den bemärkelsen är hon inte.

Jo det är viktigt att stå för sitt tänk även om det bryter mot majoriteten och det är framförallt viktigt att kunna se sina nära och kära med fast blick i ögonen och även stå för att man inte alltid har rätt och är ofelbar. Jag instämmer i att värna rätten om det fria tänkandet och yttrandefriheten så länge det må vara (börjar bli mer begränsat).

Nä nu måste även jag ut på sjön och i dag tänker jag ge fa... i västen och rent av kanske ta mig ett plurr och en slurk.

Hepp!

soft!

Kan kajakbyggare paddla när dom vill? har funderat på att ställa en låda i saluhallens nödutgångstrappa och dra en repa i gamlebyviken när andan faller på men rektorn gillade inte idén...tror jag byter värv...

:D

ja kåre, jag minns mycket väl vad du sa den där gången : )

jag vägrar fortsättningsvis åxå. fett flyter väl : ) om inte annat så vet jag att kork flyter : )

jag är så värmekänslig så jag har köpt en extra förlucka idag, som jag ska såga sönder, för att försöka få till ännu bättre ventilation i min kajak med framflyttat skott å aircondititonering : )

usch för värmen. jag lämgtar till vinten igen. det är alldeles för lite is nu.....
.....å man ser för mycket oranga flytvästar : )

bättre när folk håller sej inne framför TVn så man får vara ifred på havet.

trevlig helg!

Eh.. har man flyvästen med så förutsätter åtminstone jag att den sitter på. Annars blir det väl lite som att köra med bilbätet löst hängande utan att knäppa det? Om möjligt ännu mer korkat liksom..?

Nej mest korkat tycker jag det är inte ens ge sig själv chansen att ta på den, dvs inte ens ta med någon flytväst.

jazzmatsa sa:
jag är så värmekänslig så jag har köpt en extra förlucka idag, som jag ska såga sönder, för att försöka få till ännu bättre ventilation i min kajak med framflyttat skott å aircondititonering : )

Då föreslår jag en Sit On Top eller en surfski, dessa har utmärkt ventilation och man badar när man vill från dom, inga problem att ta sig upp igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips