Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,,

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
På barnbarnens sommar-simskola passar jag på att ta simborgarmärket (200m) nästan varje år. Det känns kul att återuppleva ungdomens simträning och är en fin bekäftelse för mig själv.

Ang flytväst så är västen min "paddelkompis", den kan vara till glädje i besvärliga situationer som ev dyker upp. I alla fall underlättar västen, då jag har nytta och behov av extra flytkraft. I flytvästfickan har jag också kniv, plåster och solskydd för läpparna.

Men det som jag däremot väljer att INTE ta med i kajaken är mobiltelefon, GPS och annan teknisk utrustning. Jag vill vara ett med naturens element så mycket som möjligt, och inte bli störd eller påverkad av elektromagnetiska fält och signaler från min utrustning.

Kerstin

På barnbarnens sommar-simskola passar jag på att ta simborgarmärket (200m) nästan varje år. Det känns kul att återuppleva ungdomens simträning och är en fin bekäftelse för mig själv.

Ang flytväst så är västen min "paddelkompis", den kan vara till glädje i besvärliga situationer som ev dyker upp. I alla fall underlättar västen, då jag har nytta och behov av extra flytkraft. I flytvästfickan har jag också kniv, plåster och solskydd för läpparna.

Men det som jag däremot väljer att INTE ta med i kajaken är mobiltelefon, GPS och annan teknisk utrustning. Jag vill vara ett med naturens element så mycket som möjligt, och inte bli störd eller påverkad av elektromagnetiska fält och signaler från min utrustning.

Kerstin

Back to basic eller KISS Keep it simple stupid. Färre saker som kan krångla ;-)

På min kanot sitter en kompass på fördäck. Äger ingen GPS. I min segelbåt sitter kompass och en antik Sumlogg...

Tillåter mig att inte tycka så

Kerstin

GPS är bara en modern kompass och mobilen går att stänga av. Jag vill definitivt INTE vara ett med naturens ALLA element. Avseende fästingar, mygg nöjer jag mig med smakprov. Har aldrig känt av någon störande elektromagnetiskt strålning.
Är ficklampan säker eller är det stearinljus och fotogenlyktor som gäller?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips