Flygolycka Lukla

Plane-crash-in-Nepal

Tråkiga nyheter i morse, ytterliggare en händelse i en tung flygvecka. Förhoppningsvis sätter händelsen fokus på flygsäkerhetsarbetet istället för att ge inskränkningar eller restriktioner.
 
Plane-crash-in-Nepal

Tråkiga nyheter i morse, ytterliggare en händelse i en tung flygvecka. Förhoppningsvis sätter händelsen fokus på flygsäkerhetsarbetet istället för att ge inskränkningar eller restriktioner.

det är synd att så händer. men med den beskrivning som artikeln ger av flygplatsen så verkar enda möjliga säkerhetsarbetet vara att stänga flygplatsen. Antar att den skulle behöva en längre landningsbana men det verkar ju inte möjligt att ordna.

Christian
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Mycket tråkigt!

Inflygningen till Lukla är inget för amatörer...om man säger

Att våga sig på ett försök att landa i Lukla med 400m sikt.........tveksam manöver! Kan det verkligen stämma?




( som vanligt gissar jag att det som står i artiklar skrivna av journalister är långt ifrån sanningen)
 
CNN talar om ett enmotirigt flygplan och den första artikeln visar en bild på en twinottervinge(tvåmotorigt). Dessutom står det att landställöet tagit i ett staket vilket i så fall skulle innebära att man trots allt gjort ett landningsförsök.

Skall bli intressant att läsa en prel haverirapport skriven av de som kan nått.

Ändrar dock inget i att det är mycket trist med olyckor
 
tack för länken. Intressant där det framgår att det var i KTM som de skulle landa och inte Lukla, vilket ändrar förutsättningarna helt. Flyger inte Twin otter själv men gissar att generatorproblem höjer minimat dessutom avssende LVP om de nu har utrustning för det
 
ytterligare en variant av händelseförloppet. Fortfarande skall inte ett motorbortfall leda till ett fatalt haveri.

Vi får vänta och se vad som verkligen hände
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips