Flygolycka Lukla

Plane-crash-in-Nepal

Tråkiga nyheter i morse, ytterliggare en händelse i en tung flygvecka. Förhoppningsvis sätter händelsen fokus på flygsäkerhetsarbetet istället för att ge inskränkningar eller restriktioner.
 
Plane-crash-in-Nepal

Tråkiga nyheter i morse, ytterliggare en händelse i en tung flygvecka. Förhoppningsvis sätter händelsen fokus på flygsäkerhetsarbetet istället för att ge inskränkningar eller restriktioner.

det är synd att så händer. men med den beskrivning som artikeln ger av flygplatsen så verkar enda möjliga säkerhetsarbetet vara att stänga flygplatsen. Antar att den skulle behöva en längre landningsbana men det verkar ju inte möjligt att ordna.

Christian
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mycket tråkigt!

Inflygningen till Lukla är inget för amatörer...om man säger

Att våga sig på ett försök att landa i Lukla med 400m sikt.........tveksam manöver! Kan det verkligen stämma?




( som vanligt gissar jag att det som står i artiklar skrivna av journalister är långt ifrån sanningen)
 
CNN talar om ett enmotirigt flygplan och den första artikeln visar en bild på en twinottervinge(tvåmotorigt). Dessutom står det att landställöet tagit i ett staket vilket i så fall skulle innebära att man trots allt gjort ett landningsförsök.

Skall bli intressant att läsa en prel haverirapport skriven av de som kan nått.

Ändrar dock inget i att det är mycket trist med olyckor
 
tack för länken. Intressant där det framgår att det var i KTM som de skulle landa och inte Lukla, vilket ändrar förutsättningarna helt. Flyger inte Twin otter själv men gissar att generatorproblem höjer minimat dessutom avssende LVP om de nu har utrustning för det
 
ytterligare en variant av händelseförloppet. Fortfarande skall inte ett motorbortfall leda till ett fatalt haveri.

Vi får vänta och se vad som verkligen hände
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips