Flock på Everest topp

Flock har nått toppen av Everest, medan Sträng fick vända nära toppen på grund av sjukdom. Ta det försiktigt på vägen ned nu killar!

<a href=http://www.everestnews.com/Summitclimb2005/everesttibet2005u052120051248.htm><b>Lite kort om detta</b></a>

<b>Grattis Magnus!</b>

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Grattis!

Grattis Mange! Ännu än gång har en människa från Uppsalaslätten varit första svensk till en bedrift inom klättring. Hoppas att nervägen går lätt och bra.

Re: North Ridge

Vandrare; sa:
Det ska nog stå North Ridge och inte nordsidan. Cronlund gick också från nordsidan, men en annan väg.

Men sådär är ju journalister (allihop, och nu generaliserar jag inte ett dugg! ;-)), de kollar inga fakta och skriver vad de för tillfället tror sig veta.
Exempel från samma artikel:
"Den norra sidan av Mount Everest anses som den tuffaste."

Om man inte anger vem som anser det är det ju ett ganska riskfritt påstående. (Kan ju vara så att Nils Jönsson i Målilla anser det, eller Flock eller Sträng...).
Däremot tror jag att om han hade uttryckt det som "...anses av de flesta klättrare som den tuffaste..." så hade han nog fått mothugg av de som klättrat på Kangshung Face (östväggen), liksom av de som gjort någon av turerna på sydvästväggen. De är ju faktiskt så tuffa att ingen svensk såvitt jag vet ens funderat på att göra ett försök på någon av dem.

Re: Re: North Ridge

ipg289h; sa:
Cronlund klättrade upp via Hornbeins Colouir.

Per

Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.

Re: Re: Re: North Ridge

pecall; sa:
Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.

Om jag minns rätt kom Cronlund upp men fick spendera natten ovanför Horbein Colouiren och kom ner rejält köldskadad. Hornbein är krävande klättring, en verkligt tuff väg.

20030818xeverestdirect.jpg

Har för mig att flera Sherpa kom upp, och verkligen ville komma upp, några var upp själva.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips