Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Flock på Everest topp
- Trådstartare lilla_my
- Start datum
lite mer här:
http://www.gd.se/Article.jsp?article=56672
http://www.gd.se/Article.jsp?article=56672
Ja en grym bedrift! Många gratulationer 
Stefan
Stefan
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
North Ridge
Det ska nog stå North Ridge och inte nordsidan. Cronlund gick också från nordsidan, men en annan väg.
migael; sa:"Magnus Flock blev första svensk att nå Mount Everest från nordsidan."
Det ska nog stå North Ridge och inte nordsidan. Cronlund gick också från nordsidan, men en annan väg.
Re: North Ridge
Men sådär är ju journalister (allihop, och nu generaliserar jag inte ett dugg! ;-)), de kollar inga fakta och skriver vad de för tillfället tror sig veta.
Exempel från samma artikel:
"Den norra sidan av Mount Everest anses som den tuffaste."
Om man inte anger vem som anser det är det ju ett ganska riskfritt påstående. (Kan ju vara så att Nils Jönsson i Målilla anser det, eller Flock eller Sträng...).
Däremot tror jag att om han hade uttryckt det som "...anses av de flesta klättrare som den tuffaste..." så hade han nog fått mothugg av de som klättrat på Kangshung Face (östväggen), liksom av de som gjort någon av turerna på sydvästväggen. De är ju faktiskt så tuffa att ingen svensk såvitt jag vet ens funderat på att göra ett försök på någon av dem.
Vandrare; sa:Det ska nog stå North Ridge och inte nordsidan. Cronlund gick också från nordsidan, men en annan väg.
Men sådär är ju journalister (allihop, och nu generaliserar jag inte ett dugg! ;-)), de kollar inga fakta och skriver vad de för tillfället tror sig veta.
Exempel från samma artikel:
"Den norra sidan av Mount Everest anses som den tuffaste."
Om man inte anger vem som anser det är det ju ett ganska riskfritt påstående. (Kan ju vara så att Nils Jönsson i Målilla anser det, eller Flock eller Sträng...).
Däremot tror jag att om han hade uttryckt det som "...anses av de flesta klättrare som den tuffaste..." så hade han nog fått mothugg av de som klättrat på Kangshung Face (östväggen), liksom av de som gjort någon av turerna på sydvästväggen. De är ju faktiskt så tuffa att ingen svensk såvitt jag vet ens funderat på att göra ett försök på någon av dem.
Re: North Ridge
Stämmer, Cronlund klättrade upp via Hornbeins Colouir.
Per
Stämmer, Cronlund klättrade upp via Hornbeins Colouir.
Per
Re: Re: North Ridge
Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.
ipg289h; sa:
Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.
Re: Re: Re: North Ridge
Om jag minns rätt kom Cronlund upp men fick spendera natten ovanför Horbein Colouiren och kom ner rejält köldskadad. Hornbein är krävande klättring, en verkligt tuff väg.
Har för mig att flera Sherpa kom upp, och verkligen ville komma upp, några var upp själva.
Per
pecall; sa:Det stämmer, men mer exakt klättrade han/de (både Thomas Weber, Jerker Fredholm, Ola Fagrell och en Sherpa nådde toppen på Hornbeincouloiren, men inte toppen på berget) via kombinationen av Japanese Couloir och Hornbeincouloiren.
Om jag minns rätt kom Cronlund upp men fick spendera natten ovanför Horbein Colouiren och kom ner rejält köldskadad. Hornbein är krävande klättring, en verkligt tuff väg.
Har för mig att flera Sherpa kom upp, och verkligen ville komma upp, några var upp själva.
Per
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 1 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg