Om jag frågar dig vad du har för bil och Greta länkar till en trampbil. Tycker du att jag fått svar på min fråga genom länken då?OK, du läste inte länken.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällvandring i extremvärme - erfarenhetstråden
- Trådstartare Elvah
- Start datum
Nu har ju TS döpt sin tråd "Fjällvandring i extrem värme - erfarenhetstråden", så avsikten är glasklar. Du har ju skrivit flera inlägg om dina erfarenheter, och jag två stycken om mina. Gott så.Vem är Titantomten du påstår att jag syftar till? Jag syftar till DIN anekdot där du lärde dig att det var bra att äta extra salt, och eftersom att det var bra för dig, så drog du slutsatsen att det nog är bra för alla. Klassiskt tankefel, men kanske uttryckte du dig bara luddigt? Eller så är min analys av inlägget fel (men det tror jag inte egentligen 😄).
Jag tror att din erfarenhet av saltpåslaget är DIN erfarenhet, men inte nödvändigtvis nån annans.
Desto bättre om det vi skriver har relevans för just fjällvandring i extremvärme (och inte t ex handlar om vårt salt- eller vattenbehov till vardags, under mindre långvariga, och/eller mindre ansträngande aktiviteter).
Ännu bättre med länkar till forskning och inlägg skrivna utifrån professionell fysiologisk kunskap. Då kan läsaren själv se, vilka personliga berättelser som får stöd i vetenskapen, och vilka som motsäger vetenskaplig evidens så mycket, att de i bästa fall kan klassas som begränsade till just den skribenten.
För det behöver de inte ifrågasätas; vi är alla olika och det finns folk långt ut mot bägge ändarna på Gausskurvan. Mitt tips för att inte ytterligare förstöra Elvah:s tråd är därför att vi fokuserar på trådens ämne i stället för att racka ner på varandra.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jo, jag har inga invändningar mot dina erfarenheter och ditt saltbehov där, men däremot att du uttrycker att alla andra också måste ha saltbrist iom din erfarenhet, och borde salta på lite extra.Nu har ju TS döpt sin tråd "Fjällvandring i extrem värme - erfarenhetstråden", så avsikten är glasklar. Du har ju skrivit flera inlägg om dina erfarenheter, och jag två stycken om mina. Gott så.
Desto bättre om det vi skriver har relevans för just fjällvandring i extremvärme (och inte t ex handlar om vårt salt- eller vattenbehov till vardags, under mindre långvariga, och/eller mindre ansträngande aktiviteter).
Ännu bättre med länkar till forskning och inlägg skrivna utifrån professionell fysiologisk kunskap. Då kan läsaren själv se, vilka personliga berättelser som får stöd i vetenskapen, och vilka som motsäger vetenskaplig evidens så mycket, att de i bästa fall kan klassas som begränsade till just den skribenten.
För det behöver de inte ifrågasätas; vi är alla olika och det finns folk långt ut mot bägge ändarna på Gausskurvan. Mitt tips för att inte ytterligare förstöra Elvah:s tråd är därför att vi fokuserar på trådens ämne i stället för att racka ner på varandra.
jag tycker inte man kan komma fram till den slutsatsen där, inte ens för att det var varmt.
Vore som om jag skulle rekommendera andra att mumsa Trombyl om jag självt hade ätit och blivit bra av det. Jag vet väl inte vad andra har för åkommor?
Har du klarat av att finna länkarna i tråden som visar till forskning som tyder på att det är bra att få i sig lite extra salt under aktivitet i värme ännu?Jo, jag har inga invändningar mot dina erfarenheter och ditt saltbehov där, men däremot att du uttrycker att alla andra också måste ha saltbrist iom din erfarenhet, och borde salta på lite extra.
jag tycker inte man kan komma fram till den slutsatsen där, inte ens för att det var varmt.
Vore som om jag skulle rekommendera andra att mumsa Trombyl om jag självt hade ätit och blivit bra av det. Jag vet väl inte vad andra har för åkommor?
Okej. Jag ska sluta länka till vederhäftig forskning, och istället fokusera på bara egna erfarenheter ...
Kroppen reglerar värmen med svettning, om vi svettas är det (bland annat, men huvudsakligen) för att kroppen signalerar till hjärnan att kroppstemperaturen börjar vara hög, hjärnan svarar med att stimulera till svettning. Det systemet är uppenbarligen olika kalibrerat hos olika personer. Men om vi kyler ned kroppen förhindrar vi delvis svettning som process. Kroppens överskottsvärme går istället åt till att värma upp källan till nedkylning, i det exempel jag föreslog till att torka upp en blöt tunn skjorta. Att kyla kroppen med kylväst eller kalla blöta kläder till exempel minskar svettning och bidrar till att minska saltförluster.
Kroppen reglerar värmen med svettning, om vi svettas är det (bland annat, men huvudsakligen) för att kroppen signalerar till hjärnan att kroppstemperaturen börjar vara hög, hjärnan svarar med att stimulera till svettning. Det systemet är uppenbarligen olika kalibrerat hos olika personer. Men om vi kyler ned kroppen förhindrar vi delvis svettning som process. Kroppens överskottsvärme går istället åt till att värma upp källan till nedkylning, i det exempel jag föreslog till att torka upp en blöt tunn skjorta. Att kyla kroppen med kylväst eller kalla blöta kläder till exempel minskar svettning och bidrar till att minska saltförluster.
Det är inte ofta möjligt att i fjällen finna skugga, men om möjligt, vandra där, ta rast vid ngt ställe där skugga ges, låt rasten ta tid. Ungefär som en maratonlöpare, som ofta väljer skuggsidan, vid hög värme.
(Jag hoppar över alla halmgubbarna i dina inlägg, som får en att tro att du knappt läser andras (och desto mindre de länkade forskningsrapporterna). Jag har ju inte skrivit vad du påstår att jag skrivit, men det är en ofruktbar "diskussion".)Jo, jag har inga invändningar mot dina erfarenheter och ditt saltbehov där, men däremot att du uttrycker att alla andra också måste ha saltbrist iom din erfarenhet, och borde salta på lite extra.
Med den logiken (mina erfarenheter är endast mina) vore denna tråd, dina egna inlägg, och alla andra erfarenhetsutbyten meningslösa, och ingen biologisk, medicinsk etc vetenskap skulle kunna existera.
Vi tillhör dock samma biologiska art och delar - med viss men faktiskt rätt blygsam individuell spridning - samma fysiologiska funktionssätt. Visst svettas några mer och andra mindre i värme och/eller ansträngning, deras svett kan vara mer och mindre salthaltig, med mera som kan skilja oss åt (kroppsmassan och konditionen inte minst) - men allt detta ligger inom ur biologisk synvinkel rätt smala marginaler. Så visst är det meningsfullt att vi delar våra erfarenheter med varandra, men vi får ju tolka dem i ljuset av den beskrivna kontexten. Jag beskrev t ex att jag säkert bidragit till den snabbt uppkomna saltbristen genom den ovanligt saltfattiga mat jag tvingats leva på den gången. Innan dess hade jag vandrat i bl a Hoggar-bergen utan att någonsin få saltbrist. Men folk äter rätt mycket insaltad mat där.
Själv läser jag gärna hur/om vetenskaplig forskning förklarar mina personliga erfarenheter - jag tycker jag kan bete mig mer adekvat om jag förstår varför min kroppp reagerar som den gör. Jag läser också gärna om andras erfarenheter, men jag litar ju mer på beskrivningar som stöds av forskning, än dem som är extremt udda och/eller uppenbart i strid med fysikens och biologins lagar.
Det blev uppenbart när jag bodde, jobbade och vandrade i riktigt varma länder, att det var tack vare min förmåga att svettas mycket, som jag klarade värmen så bra. De som såg "osvettiga" ut var de som drack minst och mådde sämst. Min egen hud var ständigt täckt av en tunn film vatten, jag drack kopiöst men kissade inte mer än vanligt (snarast mindre). Och jag gillade plötsligt lokalbefolkningens jätteburkar med inlagda grönsaker
Just därför blir jag faktiskt lite orolig när folk skriver att de inte svettas under hög aktivitet i hög värme. Den fysiologiska mekanism som ska skydda dem mot överhettning fungerar ju uppenbart sämre för dem.
Senast ändrad:
Det är bra att kunna svettas, och min svettning kommer igång fort vid ansträngning.(Jag hoppar över alla halmgubbarna i dina inlägg, som får en att tro att du knappt läser andras (och desto mindre de länkade forskningsrapporterna). Jag har ju inte skrivit vad du påstår att jag skrivit, men det är en ofruktbar "diskussion".)
Med den logiken (mina erfarenheter är endast mina) vore denna tråd, dina egna inlägg, och alla andra erfarenhetsutbyten meningslösa, och ingen biologisk, medicinsk etc vetenskap skulle kunna existera.
Vi tillhör dock samma biologiska art och delar - med viss men faktiskt rätt blygsam individuell spridning - samma fysiologiska funktionssätt. Visst svettas några mer och andra mindre i värme och/eller ansträngning, deras svett kan vara mer och mindre salthaltig, med mera som kan skilja oss åt (kroppsmassan och konditionen inte minst) - men allt detta ligger inom ur biologisk synvinkel rätt smala marginaler. Så visst är det meningsfullt att vi delar våra erfarenheter med varandra, men vi får ju tolka dem i ljuset av den beskrivna kontexten. Jag beskrev t ex att jag säkert bidragit till den snabbt uppkomna saltbristen genom den ovanligt saltfattiga mat jag tvingats leva på den gången. Innan dess hade jag vandrat i bl a Hoggar-bergen utan att någonsin få saltbrist. Men folk äter rätt mycket insaltad mat där.
Själv läser jag gärna hur/om vetenskaplig forskning förklarar mina personliga erfarenheter - jag tycker jag kan bete mig mer adekvat om jag förstår varför min kroppp reagerar som den gör. Jag läser också gärna om andras erfarenheter, men jag litar ju mer på beskrivningar som stöds av forskning, än dem som är extremt udda och/eller uppenbart i strid med fysikens och biologins lagar.
Vi klarar värme olika bra; det blev uppenbart när jag bodde, jobbade och vandrade i riktigt varma länder, att det var tack vare min förmåga att svettas mycket, som jag klarade värmen så bra. De som såg "osvettiga" ut var de som drack minst och mådde sämst. Min egen hud var ständigt täckt av en tunn film vatten, jag drack kopiöst men kissade inte mer än vanligt (snarast mindre). Och jag gillade plötsligt lokalbefolkningens jätteburkar med inlagda grönsaker
Just därför blir jag faktiskt lite orolig när folk skriver att de inte svettas under hög aktivitet i hög värme. Den fysiologiska mekanism som ska skydda dem mot överhettning fungerar ju uppenbart sämre för dem.
Jaså du skrev inte det, ok då får jag påminna dig om detta då.
Fine!
Och sen kommer lärdomen på det: "Salta maten lite extra". Det är en uppmaning till folk i allmänhet att salta extra.
Slutsats: Du lärde dig nåt om dig själv och saltet, och vill att andra också lära sig samma sak, trots att du inte vet om folk lider av samma saltbrist som du.
Det är så myter skapas. Egna erfarenheter görs till allmängiltiga sanningar.
Bättre att bara utgå från sig själv, och inte hur nånting är för andra, för då kan man bli ifrågasatt.
Först din upplevelse med kramper m.m.För mig gick det så långt som till småkramper i vaderna innan jag fattade galoppen, och ändå hade jag vandrat mycket längre söderut än den gången, och det var inte extremt varmt.
Så glöm inte salta maten lite extra, alt lös något pulver/tabletter för isotonisk vätskeersättning...
Fine!
Och sen kommer lärdomen på det: "Salta maten lite extra". Det är en uppmaning till folk i allmänhet att salta extra.
Slutsats: Du lärde dig nåt om dig själv och saltet, och vill att andra också lära sig samma sak, trots att du inte vet om folk lider av samma saltbrist som du.
Det är så myter skapas. Egna erfarenheter görs till allmängiltiga sanningar.
Bättre att bara utgå från sig själv, och inte hur nånting är för andra, för då kan man bli ifrågasatt.
Förutom att dricka mycket så blöter jag kepsen när det är varmt. Räcker inte det blöter jag t-shirten. Det kyler skönt. Sedan har jag inga större problem med den värme som vi har i Sverige. Jag upplever det som att jag har bättre värmetålighet än majoriteten i landet. I gengäld är jag mycket frusen. Jag får klä på mig ordentligt vid kyla.
Svårt att veta vad som är hönan resp. ägget. En del kanske svettas naturligt mindre och dricker därefter, andra är sämre på att känna törst, dricker för lite, och svettas mindre bara därför.Det är bra att kunna svettas, och min svettning kommer igång fort vid ansträngning.
Jag fick tjata duktigt på mina barns fader, när vi som nyförälskade liftade genom Anatoliens inland och hela vägen ner till Iran. Det var varmt. Han kände sig småsjuk och håglös, kissade brunt, men var ändå inte "tillräckligt" törstig. När jag lyckats övertyga honom att dricka mer än han kände för, var det som när en halvvissen krukväxt rätar på sig efter vattning
Jag inbillar mig att det kan vara större risk att glömma dricka tillräckligt just på en fjällvandring. Det "ska" ju inte vara ökenhett här, det finns vatten överallt (tror man), och man är upptagen med att ta sig fram.
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 832
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 30
- Visningar