Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter

Hej!

I somras var jag ute på min första fjälltur med några polare, det var första gången för samtliga. Sträckan var den klassiska, och perfekta sträckan för nybörjare, Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Sälka - Singi - Keb - Nikkaloukta, vi hann även med en toppbestigning av keb och spenderade några dagar vid Keb fjällstation.

Nu blickar vi vidare mot 2021 och vi har ännu en gång kort börjat planera vår nästa vandringsresa, vad vi tyckte om mest med resan var givetvis själva vandringen, att vandra längst högfjällen med bergstoppar runtomkring en samtidigt som man var avskärmad från omvärlden och all eletronik som inkluderas därtill. Vi tycker om vildmarkskänslan och högfjällslandskapet, så vi tänker oss därför att vandra runt samma område igen, det hade däremot varit roligt att ta en alternativ väg, detta kan vara dels till Nikkaloukta eller en annan plats om ni har tips. Tänkte dock kolla om vad ni har för erfarenhet att gå utanför leden längs Kungsleden men ändå uppleva samma vyer som man fick göra längst vår sträcka i somras och om ni isåfall har tips på alternativa vägar. Vi har funderat lite på Sarek men vi kanske inte har tillräckligt med erfarenhet för det ännu, tar tacksamt emot alla former av tips, men vad som prioriteras är att vandra i omgivining med högfjäll och gärna avskärmad från omvärlden i så stor utsträckning som möjligt, vill dock poängtera att vi inte har något emot att man kan stöta på mycket människor osv.
 
Det finns ett område som har stugor och allt det där, men som är underbart vackert. PAdjelantaleden. google den, du kan ta hela eller halva (flyg in eller ut Staloloukta)-<
 
Om ni vill vandra i samma område igen kan ni ju vända på steken och vandra Nikkaluokta --> Vistas --> Nallo --> Tjäktja --> Alesjaure --> Unna Allakas --> Abiskojaure --> Abisko. Två av sträckorna har ni då redan gått fast åt andra hållet. I övrigt blir det nya vyer.
 
Det finns hur mkt möjligheter som helst. Titta på kartan och planera en egen tur. Området mellan Riksgränsen och Abisko tex. Lapporten - Mårmastugan - Vistasvagge. Eller alla dalar Ö om Kungsleden, Unna Vistasvagge tex, eller alla dalgångar som leder till Nallostugan. Kaskasavagge & Unna Reitarvagge.

 
Det är en sund instinkt att undvika Kungsleden. Och det ger mer vidmarkskänsla att gå utanför. T ex Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Vistasdalen (samt kanske ett par dagar i Nalloområdet - riktig vildmarkI Från Vistasdalen kan ni gå direkt mot Nikkaluokta, eller roligare: gå till Tarfala via Kaskasavagge och avsluta vid Keb-stationen. En annan variant som utgår från Abisko är att gå Lapporten-Mårmapasset till Vistasdalen. Sedan tror jag att ni ändå är ganska redo för Sarek, läs på ordentligt och kom dit väl förberedda. Annars, gå den fantastiska (och inte överbefolkade) Padjelantaleden och gör en avstickare mot Sarek.
 
Nikkaluokta - Katterjåkk erbjuder väldig fin vandring, gick där 2018 (Länk)
Ni skulle ju kunna skippa Nallo (vilket egentligen är synd men Nallo finns ju kvar till kommande turer) och istället följa Vistasdalen upp till Alesjaure för att slippa gå Tjäktja - Alesjaure (som ni gick i somras) och även Sielmavaggi som kan vara sådär om vädret inte är bra. Norra Vistasdalen är otroligt vacker och ni går bara en kort bit på Kungsleden efter Alesjaure innan ni viker av mot Unna Allakas
 
Bra reseberättelse, det funkade alltså hyfsat att gå norra sidan av Valffojávri? Jag stod där och glodde en lång stund innan jag valde bort det alternativet.

Jag tog också beslutet att gå norr om Valffojåvri (aug 2018). Ångrade mig lite efteråt då det mellersta vadet ovanför såg görligt ut, fast jag gick ensam och tog det försiktigt. Såg också risken att "rasa ner i sjön" där det gick brant på skrå. Löste det genom att ta så mycket höjd att jag skulle klara ett fall utan att riskera att det hände. Det blev en riktigt svettig passage med nästan full packning där den bekväma stigen på andra sidan sjön riktigt grinade en i ansiktet. Men vadet nedanför raststugan efter sjön är som sagt en enkel historia.
 
Bra reseberättelse, det funkade alltså hyfsat att gå norra sidan av Valffojávri? Jag stod där och glodde en lång stund innan jag valde bort det alternativet.
Ja, det gick bra, förutom ett kort parti som jag trodde jag kunde lösa med ett språng och några steg (Likt Trinity i the Matrix, när hon springer på väggen). Fast med full packning och kängor så blev det ju som det blev. Ett under att jag inte kanade ner i vattnet och tur att ingen såg mig! :D Men som solo-vandrare så är att gå norr om sjön bästa alternativet till de vad som finns utmärkta, så slipper man chansa och har ett grunt brett vad istället. Läste hela din reseberättelse, jättebra och inspirerande.
 
Tack alla för väldigt bra tips, har skummat igenom dessa lite snabbt och det ser väldigt lovande och tilltalande ut. Vad tycker ni om kungsleden söder om Singi, dvs. fortsätta söderut nerför Kungsleden efter Singi?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.