Tur Katterjåkk - Nikkaluokta

Hej!
Jag, min sambo och hennes lillasyster planerar en vandring i Kebnekaisemassivet i Juli. Två av oss är relativt vana vandrare som varit ute på veckoturer i tält tidigare, medan lillasystern är ny i gamet. Vi bär med oss mat och liknande, så vi är inte i behov av att ha stugor på våra rutter även om de kan vara trevliga att passera för en våffla eller bastu :)

Vi har 7-8 dagar till förfogande och hade tänkt att ta oss från Katterjåkk (som vi tar oss till med buss från Kiruna) till Nikkaluokta (buss tillbaka till Kiruna). Vi vill gärna undvika Kungsleden och andra högt trafikerade leder i så stor utsträckning som möjligt, eftersom vi främst söker frihetskänslan och den storslagna naturen. Några hållplatser på vägen som vi gärna upplever är Vistasdalen, Tarfalastugan och en möjlig topptur upp på Kebnekajse alt en annan fin topp mot slutet av turen, i mån av tid och väder.

Rutten ser ut något sånt här (ej planerat var stoppen kommer att ske):
Katterjåkk - Vassivagge - Katterjaure - Unno Allakas - Alesjaure - Vistasvaggi - Tarfala - Keb (ev topptur) - Nikkaluokta


Egentligen har vi valt Katterjåkk - Alesjaurestugorna helt utifrån att vi vill undvika Kungsleden ner från Abisko men ändå ta oss till Vistadalen. Vi har ganska dålig koll på den sträckan och har inte heller hittat mycket här inne på forumet.

1. Hur ser naturen ut på rutten Katterjåkk - Alesjaure? Är det fin vandring eller slänger vi bort några dagar som väljer den rutten? Finns det tillgång till fina tältplatser exempelvis?

2. Vi är ganska säkra på Vistas och Tarfala. Likaså att vi vill förbi Kebnekaise för att ha upplevt det på nära håll. Men finns det andra tänkbara alternativ för resterande del av denna rutt, egentligen delen Katterjåkk - Alesjaure? Om det på något vis går att inkludera Trollsjön och/eller andra fina platser i den regionen är det ett plus. Sitter och spånar om det går att gå från Björkliden på något vis och ändå ta sig ner till Vistas (utan att inkludera Kungsleden alltså). Men det ser lite knepigt ut att tas sig mellan dalarna hursomhelst :) Några klättrare är vi inte.

Alla förslag välkomnas! Tack på förhand!
 
Har gått från Katterjokk mot Katterjaure och Valfojokka över Sjangeli till Unna Alakas och därifrån till Abisko.

Fanns 2 problem på vägen, dels var bara skoterleden utsatt på kartan jag hade, köpt samma år. När jag gick från Katterjokk så fick jag tidigt dimma, såg ett par meter framför mig. Kartan sa leden går nära jokken, och leden gick brant upp på fjället... Det gjorde att jag backade ner och slog läger på plan mark, vaknade av att en ren dunkade till en av tältlinorna!
Morgonen var det klart och ingen dimma, hittade då markeringar efter jokken men undrade hur f*n man kunde dra den på så smal hylla och ner i vad till midjan efter strömkanten... Jag hade lyckats följa skoterleden... :-(

Sedan finns det ett litet ruggigt vad innan Valfojokka, beroende på vatten flödet förstås... Jag vadade närmast utloppet på sjön och det var bra tryck med vatten halvvägs upp på låren och jag är 185 cm och 86 kg så jag brukar stå stadigt! Många valde att vada längre ut i sjön med packningarna över huvudet, dock var det inte lika strömt.

Men det är så vackert där uppe att jag kommer att göra fler vandringar där!

Träffade på en Holländska som vandrat där några år tidigare och då hade Katterjokk varit en rännil man kunde ha en fot på varje sida om, och det var så varmt att hon vandrat i bikini. Jag hade regn och högt vattenflöde hela tiden. Samma dag jag åkte hem så åkte en bekant upp med familj för att gå upp på keb, de hade sol och skitvarmt hela tiden!

Hoppas att du får en trevlig och säker vandring!
 
Jag tipsar som vanligt om sträckan Abisko - Nikka via Mårma, en av mina favoriter. Det bör bli en något kortare vandring än din planerade, men krävande genom många höjdmetrar. Vyerna är fantastiska och man ser inte många vandrare. Här en kort beskrivning.

Från Abisko 5 km söderut längs Kungsleden. Gå upp i Ballinvagge via Tältlägret, fortsätt genom Siellavagge, ner till bron över Aliseatnu och upp till Mårmastugan. Över passet och ner i Vistasdalen, upp i Kaskasavagge och därefter till Tarfala och Keb (alt. direkt till Nikka över Cievrralahku).

Sträckan har diskuterats ingående i tidigare trådar, så det går nog att söka upp den informationen. I annat fall kan du skicka ett mejl så skriver jag ner en mer ingående beskrivning.

Lycka till önskar Pelle
 
Trepass leden...

Hej!
Vi vill gärna undvika Kungsleden och andra högt trafikerade leder i så stor utsträckning som möjligt, eftersom vi främst söker frihetskänslan och den storslagna naturen. Några hållplatser på vägen som vi gärna upplever är Vistasdalen, Tarfalastugan och en möjlig topptur upp på Kebnekajse alt en annan fin topp mot slutet av turen, i mån av tid och väder.

1. Hur ser naturen ut på rutten Katterjåkk - Alesjaure? Är det fin vandring eller slänger vi bort några dagar som väljer den rutten? Finns det tillgång till fina tältplatser exempelvis?

Alla förslag välkomnas! Tack på förhand!


Jag håller med Swift, för att undvika andra och få fina vyer om vädret är med så är vägen över Mårma perfekt.
Aber...om ni vill kan ni kliva av på Abisko östra eller Abisko och gå upp genom Lapporten och följa den stigen mot bron och över Mårma och ner mot Vistas.

Därifrån kan ni ta lite olika vägar..., en är att fortsätta mot Unna Räitar, antingen via Nallo eller så Unna Reitarvagge och ta passet mellan Knivkammen och Pyramiden ner i Gaskkavagge. Följa den stigen över nästa pass, runda sjön 1193 och gå in mot Tarfala den vägen.
Otroligt fint om vädret är med er och ingen trängsel :)

Sedan ner mot kebb och hemåt så småningom!
Den vägen har jag tagit vid ett tillfälle.

Vid bra väder kan ni gå upp på 1938 höjden eller någon av höktopparna :)

Har även gått från Kårsvagge, över höjden till Hoiganvaggi för att ansluta leden vid Stuor-kärpel mot Unna Allakas. Första delen av leden är inte så himla fin tyckte jag men efter sjön 946 blir vyerna bättre och där vid rastskyddet finns bra tältplatser.
Men själva Unna Allakas stugorna ligger lite tråkigt till i björkslyet...därifrån gick jag in i Norge, så det är en annan historia :)!
 
Jag tycker det är en kalasfin tur. 7-8 dagar är gott om tid, så ni har möjlighet att göra avstickare. Sträckningen innebär att man så att säga diagonalar tvärs över fjällkedjan, och jag med mina begränsade geologikunskaper upplever att det är helt olika typ av fjäll i början och i slutet, från de norska lite djärvare fjällen i väster (granit?) till de mer rundade och nedslitna fjällen i öster (gråberg?).
Unna Allakas är enligt min mening en av de finaste stugorna i Lappland, och numera finns det även en bastu där, mycket trevlig!
Den enda svårigheten på sträckan är väl ner mot Tarfala via Tjeuralako, det är brant och ingen höjdare i regn, medtag stav. Nallo och trepassleden är ju ett alternativ, men det tar mer tid och är inte lättare.
Abiskoalperna har jag inte så bra koll på, men frågan var uppe för några dagar sedan se denna tråd. Det länkas till ett färdspår där som visar på lite möjligheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.