Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas

Hej!

Vi funderar lite på sommarens rutt.

Gick för ett par år sedan Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko och skulle vilja ta med en kompanjon som aldrig varit där till Låkta. Vi tyckte det stället var himla gött!

Funderar dock på om det går att ta sig mellan Låkta eller Kårsavagge till Unna Allakas utan att behöva ta sig till Abiskojaure emellan? Där har vi varit förbi ett par gånger och vi vill gärna slippa allt som har med Kungsleden (motorvägen) att göra. Dessutom antar jag att det är en massa tråkig skog mellan Abiskojaure och Kårsavagge och skog har vi ju nog av i Uppland.

Vi är vana fjällvandrare och manövrerar enkelt karta och kompass. Någon som har några tips? Planen är sedan eventuellt att ta oss upp till Katterjåkk eller Riksgränsen för att ta oss hem sedan. Finns det några bra toppturer i närheten av Unna Allakas som inte kräver isyxa och stegjärn?

Tacksam för svar! //Kristin

Hej!

Vi funderar lite på sommarens rutt.

Gick för ett par år sedan Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko och skulle vilja ta med en kompanjon som aldrig varit där till Låkta. Vi tyckte det stället var himla gött!

Funderar dock på om det går att ta sig mellan Låkta eller Kårsavagge till Unna Allakas utan att behöva ta sig till Abiskojaure emellan? Där har vi varit förbi ett par gånger och vi vill gärna slippa allt som har med Kungsleden (motorvägen) att göra. Dessutom antar jag att det är en massa tråkig skog mellan Abiskojaure och Kårsavagge och skog har vi ju nog av i Uppland.

Vi är vana fjällvandrare och manövrerar enkelt karta och kompass. Någon som har några tips? Planen är sedan eventuellt att ta oss upp till Katterjåkk eller Riksgränsen för att ta oss hem sedan. Finns det några bra toppturer i närheten av Unna Allakas som inte kräver isyxa och stegjärn?

Tacksam för svar! //Kristin

Hej!

En liknande fråga diskuterades på forumet för ungefär en månad sedan. Antingen kan du hitta en brant väg över berget direkt vid Kårsavaggestugan, eller så kan du följa den rekommenderade färdvägen till Abiskojaurestugorna men gå i egna spår från krönet på berget. Jokken i Hoiganvagge går inte att vada överallt, men ger man sig tid hittar man säkert över. Leta uppströms.

Kolla gärna in ett färdspår (2007?) på min profilsida, där du kan se hur jag tog mig oledat direkt från Unna Allakas till Kårsavagge.

Mvh Filip

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips