Förslag på 4-dgrs tur Laponia?

Hej!
Kommer ha 4 dagar för fjälltur i år och tänkte höra om någon har ett bra förslag på sträcka. Vi vill komma upp på högfjället så snabbt det går för att finna en trevlig tältplats.
Kommer att utgå vid 05:00 från Luleå med bil så vi tänkte köra så långt det går, så att säga. Att vandra samma sträcka fram och tillbaka har vi inget proble med.

I fjol gick vi från Sitoälvsbron in i Rapadalen och tilbaka på motsvarande dagar. Söker något liknande, men kanske med lite mindre distans. Helst vill vi undvika ställen som kräver båttransport eller liknande. Vi har vandrat en hel del i Sarek och Kebnekaisefjällen tidigare.

Sarek/Padjelata/Sulitelma.

Tacksam för era förslag.

/Christoffer

Sulitelma

Ni hinner ett varv runt Sulitelma på dom dagarna. Åker med bil tills vägen tar slut, på med ryggan och man går "ut" på fjället ganska direkt. För mig tog turen två tältnätter! Startade efter lunch dag 1 och var åter (Piteå) vid 23-tiden dag 3 :)! Absolut vackraste turen jag gjort, hade tok-tur med vädret...blå himmel och sol dygnet runt.

Hann upp på höjd också. Så blir det den turen så hör av er så berättar jag färdväg och knepiga vad(beroende på naturligtvis)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips