Förslag på tur?

Hej!

Jag skulle behöver tips på en tur i svenska fjällen (augusti), som passar dessa önskemål:

• Två 70+ som vill bo inomhus (stuga/station)
  • En familj på fyra (2 vuxna 2 barn) som vill kunna vandra en bit och tälta där.
  • Det ska gå att åka tåg (med ev transfer) dit.
  • Det vore bra om vandringarna började vara "fina" ganska direkt, eftersom det är två femåringar med. Så inte första 5 km är trist väg eller sly eller så. Och gärna bra korta dagsturer däromkring.

Vi har varit i Grövelsjön flera år så just dit tänkte vi inte åka i år. Jag har funderat på Storulvån och Abisko, men tar gärna emot fler tips!

Vi hade alltså tänkt att vandra en del tillsammans allihopa. Med två fem-åringar går ju mina föräldrar ganska lätt i kapp oss, om de bor i stuga och vi har gått en bit och tältat där.

Tack på förhand!

Storulvån fungerar nog bra. Saltoluokta är också fint med möjlighet till båtutflykt. Abisko - tänk på att det är tältförbud i nationalparken. Kanske Björkliden är ett alternativ.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har fått bra vandringsförslag för vandring med barn i min tråd https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87717. Kanske finns något där som passar även för er.

Min rekommendation för familjen med barn är Abisko. Tåg hela vägen fram. Lift upp på Nuolja och börja vandra direkt på kalfjället. Man slipper då både stigning och många av myggen :)

Men kolla så att liften är lagad. När jag var där i slutet av april så var den fortfarande trasig. Men enligt personalen så skall den vara lagad när sommarsäsongen börjar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips