Tur Suorva

Sarek?

Skriver du Suorva så tänker jag onekligen Sarek, för det är ju det mest fantastiska du har där, och det precis i närheten. Men det handlar ju lite om svårighetsnivå du eftersträvar. I Sarek får du ju som säkert bekant ingen/mycket lite hjälpande hand av civilisationen (broar, spänger mm), och det är normalt ganska snöigt där runt midsommar, samt högt vattenstånd. Dock kan man ofta undvika många annars bökiga vad så års, genom att söka sig högre upp och passera över snöbryggor. Så det är pros och cons att åka så tidigt.

Om du är någorlunda rask kan du i så fall åka vidare till Ritsem, ta färjan söderöver och runda Ahkka in till Sarek, gå Rouhtesvagge och sen norröver via Bierikjavrre och tillbaka till Suorva. Ett kortare alternativ är att istället för Rouhtesvagge gå norr om Sarektjhåkkå (Guhkesvagge). En tredje variant är att traska söderut direkt från Suorva ner till Bierikjavrre och se hur långt du kommer på typ halva tiden, för att sedan backa samma väg (eller runda Ähpar via Basstavagge på tillbakavägen om du har tid).

Om Sarek låter för vilt så är ju kungsleden i närheten, så då kan du ju t ex ställa bilen vid den istället och gå åt valfritt håll och sen vända tillbaka.

Edit: notera att du, om du väljer Rouhtesvagge, måste kolla att sommarbron vid Skarja har kommit på plats. Annars blir det tufft ;)
 
Senast ändrad:
5-6 dagar är för kort tid för en Sarek tur. I stället skulle det vara just lämplig för att explorera Kallaktjåkkåmassiven, kanske Nieras också. Så jag föreslår Vakkotavare som startpunkt.
 
5-6 dagar är för kort tid för en Sarek tur. I stället skulle det vara just lämplig för att explorera Kallaktjåkkåmassiven, kanske Nieras också. Så jag föreslår Vakkotavare som startpunkt.

Det håller jag inte med om. Visst kräver mina Ritsem-alternativ en hyfsat rask takt, men sex midsommardagar ger lång potentiell vandringstid, så visst är det görligt. Och startar man vid Suorva och går söderut så är man inne i Sarek på högst en dag och då har man ju fyra dagar därinne innan man måste vara tillbaka på samma plats givet en totaltid av sex dagar. Så det funkar även om man har en lite mer maklig takt. Allt handlar, som vi så ofta konstaterat på denna sida, om vad man föredrar givet sin kompetens.

Därmed inte sagt att dina förslag är sämre, förstås. Jag har bara personligen mycket svårt att inte tänka Sarek om det handlar om en startpunkt så nära, som sagt.
 
Jo visst är det görligt, och det finns möjligheter till topbestigningar där också, som Niak, Sarek nordtoppen, Vuojnestjåkkå tex. Jag har bara personligen mycket svårt att tänka Sarek om det inte finns rejält med tid att vara där :)
 
Ritsemalternativet fungerar nog inte före midsommar eftersom båtarna inte börjar gå förrän 29 juni.

Dessutom har jag nu fått reda på att Skarjabron troligen inte sätts i förrän efter midsommar, även om det ännu inte är helt bestämt (så det kan bli midsommarveckan). Så passera där går troligen bort i vilket fall.
 
Kan det vara lagom att dra sig ner mot Bierikjaure och sedan tillbaka?

Ja, ett mycket flexibelt förslag är ju att göra precis det, och sedan se tiden och vädret an för vidare alternativ, som att gå vidare söderut för att nå den fantastiska vyn över rapaselet, eller kanske, om vädret så tillåter, göra några toppturer på vägen (dit eller tillbaka). T ex kan du ju bestiga Vuojnestjåhkkå (eller t om vidare där till Spijkka) via ostkammen eller, om du är bekväm med det, glaciären; eller varför inte någon av Ähpars kammar (Favoritkammen eller Knivkammen).

Ja jäklar, bara jag pratar om det blir jag sugen. Jag som tänkt hoppa Sarek i år...
 
Kan det vara lagom att dra sig ner mot Bierikjaure och sedan tillbaka?

Jo, dit går du på 1-2 dagar, men de första 1,5 milen är mest transportsträcka så då får du 3 mil av detta isf. Jag skulle satsa på en rundtur i området.

Enligt Grundsten kan man gå över berget (L) också. Kan ju va en idé för att slippa lite långa trista videsnår och sånt nere på slätten. Vet ju iof inte hur det ser ut på L-sträckan, men det blir ju omväxling iaf

http://www.image-share.com/ijpg-3508-293.html
 
Jo, dit går du på 1-2 dagar, men de första 1,5 milen är mest transportsträcka så då får du 3 mil av detta isf. Jag skulle satsa på en rundtur i området.

Enligt Grundsten kan man gå över berget (L) också. Kan ju va en idé för att slippa lite långa trista videsnår och sånt nere på slätten. Vet ju iof inte hur det ser ut på L-sträckan, men det blir ju omväxling iaf

http://www.image-share.com/ijpg-3508-293.html

Ja det är ju det knepiga med Sarek och korta turer: att det är en dags transport in hur man än bär sig åt. (T ex Sitoälvsalternativet är ju super på många sätt, men vägen till Aktse är ju ordentligt trist.) Så vägen över Hallji verkar ju som ett mycket bra förslag för att få lite 'action' direkt.
 
Ja det är ju det knepiga med Sarek och korta turer: att det är en dags transport in hur man än bär sig åt. (T ex Sitoälvsalternativet är ju super på många sätt, men vägen till Aktse är ju ordentligt trist.) Så vägen över Hallji verkar ju som ett mycket bra förslag för att få lite 'action' direkt.

Sitoälvsvägen har jag funderat på, hur långt kan man komma med bil? går ju att paddla kajak ända upp till Nammatj/parkgränsen har jag sett. Vore en drömtur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.