Fjällvandrare utan kunskap

Även om långt ifrån alla fick uppelva fjällmiljö under värnförmånen (mitt val att kalla den så) så var det många som inte idkat friluftsliv annars fick en rejäl dos av militärt friluftsliv under ett år i ungdomen och stora delar är tillämpliga även på civilt friluftsliv.
/Patrik

Det var precis så jag menade, värnplikten fick många att både tvingas klippa navelsträngen och bo i tält (även på vintern) för första gången i sitt liv under i bland kärva förhållanden.

När det gäller att kvinnor i så fall skulle vara överrepresenterade på grund av avsaknad militärtjänstgöring så har tiderna förändras kraftigt.

För 30år sedan och längre tillbaka var fjällvandring mera av en "gubbsport" än vad den är i dag och då hade dom flesta av manligt kön som det inte var några grava fel på gjort allmän värnplikt.
Det var Inte lika vanligt att man såg ensamma tjejer eller tjejgrupper i fjällmiljö som i dag.

I dag gör ju varken kvinnor eller män allmän värnplikt så på så sätt är det ju jämställt och det utjämnar naturligtvis den eventuella skillnaden.
 
Senast ändrad:
Intressant, den sista var ord och inga visor. De flesta fallen beror alltså på ovana och dåligt utrustade personer med dåligt omdöme. Och hade kunnat undvikas.
 
Intressant, den sista var ord och inga visor. De flesta fallen beror alltså på ovana och dåligt utrustade personer med dåligt omdöme. Och hade kunnat undvikas.

Men vem talar om "de flesta fallen" ....ja, förutom du själv då förstås ?

Men fjällräddarna och Polisen ser det uppenbarligen som ett problem tidvis.
 
Det är ju väldigt tydligt beskrivet i artikeln. Se sista bullet-list.

Jag ber om ursäkt om jag i mitt inlägg till dig uppfattades som snarstucken.

Jag uppfattade det först som att du kommenterade och tillskrev mig något jag inte sagt i mitt inlägg om militärtjänst eventuellt positiva inverkan på förmågan att vistas i naturen utan att det skiter sig.
 
Det bästa vore om de som skrivit artikeln kunde presentera faktiskt underlag till sina uttalanden. Tidigt i denna tråd finns en del underlag länkat som pekar på motsatsen. Då blir det liksom konstigt när ett par källor menar på motsatsen utan att vara transparenta med vad de bygger det på.
 
Man ser det man vill se liksom. Om Sverige har 3-400 fjällräddningsinsatser per år, så tror iallafall jag att det behövs struktur och systematik för att uttala sig om orsak.
 
Det bästa vore om de som skrivit artikeln kunde presentera faktiskt underlag till sina uttalanden. Tidigt i denna tråd finns en del underlag länkat som pekar på motsatsen. Då blir det liksom konstigt när ett par källor menar på motsatsen utan att vara transparenta med vad de bygger det på.

Det kanske är så enkelt att det kan skilja sig rätt mycket åt på olika områden.

Vissa platser kanske har en högre magnetism på "Bucket-list" personligheter som saknar grundläggande naturvana ?

Sen det här med avsaknaden av referens till statistisk säkerställd källa från fjällräddarna som uttalar sig så är det väl lite som med mjölk ungefär.

Är datumet utgånget, det finns klumpar och det luktar illa så kan man utan rätt säkert utan laboratorietest utgå från att den inte är bra att dricka.
 
Senast ändrad:
Jag tittade igenom en lista med kortfattad info om alla insatser från 2019. Nästan alla insatser på sommaren handlar om skador och akut sjukdom. Samma uppgifter ger polisen, det finns länkar längre bak i tråden. Tycker inte det finns anledning att spekulera att insatser skulle bero på att folk är korkade/svaga/oförberedda. Det finns enstaka individer som pekar åt det hållet, thats it. Det måste liksom finnas underlag för att ge substans i det.
 
Kanske har det ändrats mkt mellan 2019 - 2020 ? Men artikeln och dess slutsatser tycker jag är solklar. Tråkig läsning. Källa här är olika Poliser och Fjällräddare, och Fjällsäkerhetsrådet. Men såklart, dom kanske överdriver en del pga att dom är så vana och duktiga själva, och pga att dom delvis ser ned på ovana turister och andra som inte har samma erfarenhet. Alla dessa orsaker är något som en van fjällvandrare lätt undviker.
Citat nedan.

Vanligaste orsaken är fjällvandrare som...
• Missbedömer ledens svårighet
• Kommer bort från leden och hamnar i brant terräng
• Inte har förstått hur krävande det är
• Inte vänder tillbaka i tid
• Blir överraskade av vädrets makter
• Missbedömer hur lång tid det tar
• Lätt deppar ihop och ringer efter hjälp
Källa: Fjällsäkerhetsrådet
 
Jag tittade igenom en lista med kortfattad info om alla insatser från 2019. Nästan alla insatser på sommaren handlar om skador och akut sjukdom. Samma uppgifter ger polisen, det finns länkar längre bak i tråden. Tycker inte det finns anledning att spekulera att insatser skulle bero på att folk är korkade/svaga/oförberedda. Det finns enstaka individer som pekar åt det hållet, thats it. Det måste liksom finnas underlag för att ge substans i det.
Du kan säkert ha rätt i det resonemanget, men jag tycker inte heller att man ska stigmatisera dumhet / okunskap / djärvhet. Faktum är att en stor del av alla räddningsinsatser där samhället får rycka in handlar om just det. Det finns ju unga oerfarna människor, okunniga människor, dumma människor, sjuka människor och berusade människor i samhället, som gör ogenomtänkta saker som slutar med att samhället måste rycka in och hjälpa till.
De flesta trafikolyckor är ju egentligen inte olyckor utan orsakas av folk som gör dåliga bedömningar, somnar vid ratten eller bryter mot trafikregler. Om du hänger på en akutmottagning en stund kommer du att möta folk som klättrat på tak utan säkerhetslina, såna som pillat under gräsklippare med motorn igång, folk som plockat svamp som de inte var säkra på, etc. De flesta bränder i bostadshus orsakas av sängrökning, folk som mixtrar med elkopplingar eller glömmer bort att stänga av plattan eller släcka stearinljus.
Nån gör en korkad grej och samhället måste rycka in och reda upp den. Det händer ju överallt, hela tiden och jag vet inte varför just fjällräddningen skulle vara förskonad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.