Fjällväska för systemkamera

Jag har skaffat systemkamera och söker nu efter en bra väska att bära den i.
- Vattentät
- Inte för stor, plats för kamera med monterat objektiv räcker.
- Gå att hänga så jag kommer åt kameran utan att ta av mej ryggsäcken.

Sökte lite och hittade Ortleib Aqua-Zoom som ser ut att vara lämplig. Finns det andra modeller...?

Hjälp
/M
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kompressions påse

Hej! Jag brottas precis med samma problem, men tror att jag funnit svaret. Jag har tidigare använt en LowePro TLZ1, som har plats för fyra karbiner. Jag hänger den på magen med två linor som går uppåt och fästs i axelbanden på ryggan, och två som håller den på plats neråt och åt sidorna. De linorna sitter i avbärarbältet. Så skall jag gör i år med, men när det börjar regna, tar jag fram en Exped säck som finns på AddNature. Det är en kompressions säck och har band att klippa i på samma sätt som väskan. Den är gjord för att vara vattentät, så den borde göra jobbet. Haglöfs har också en vattentät påse, men den hade ingenstans att klippa i neråt. Då funderade jag på att använda ett kajakgumminät som de har däcket, för att hålla påsen mot kroppen. Det kan tyckas overkill, men gå en stund med en tvåkilos klump dunsandes mot magen, så förstår du att uppskatta möjligheten att spänna fast väskan mot magen. Jag har inte bestämtmig än för vilket system jag skall anammma, men så ser skissen ut. Kan det vara något?
 
Re: Kompressions påse

bensson; sa:
Hej! Jag brottas precis med samma problem, men tror att jag funnit svaret. Jag har tidigare använt en LowePro TLZ1, som har plats för fyra karbiner. Jag hänger den på magen med två linor som går uppåt och fästs i axelbanden på ryggan, och två som håller den på plats neråt och åt sidorna. De linorna sitter i avbärarbältet. Så skall jag gör i år med, men när det börjar regna, tar jag fram en Exped säck som finns på AddNature. Det är en kompressions säck och har band att klippa i på samma sätt som väskan. Den är gjord för att vara vattentät, så den borde göra jobbet. Haglöfs har också en vattentät påse, men den hade ingenstans att klippa i neråt. Då funderade jag på att använda ett kajakgumminät som de har däcket, för att hålla påsen mot kroppen. Det kan tyckas overkill, men gå en stund med en tvåkilos klump dunsandes mot magen, så förstår du att uppskatta möjligheten att spänna fast väskan mot magen. Jag har inte bestämtmig än för vilket system jag skall anammma, men så ser skissen ut. Kan det vara något?

Hmm, låter inte så smidigt. Vattentät väska lockar mer.
Någon annan som har tips...?

/M
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.