Fjällkartor på Pretex

Gäller inte alla

enligt en snabb titt. Men från och med utgivningsår 2006 verkar flera men inte alla tryckas på Pretex. Gäller både 1/100 000 och 1/50 000 dels fjällkartor.

Någon som använt Pretex? Likvärdigt med Tyvek?

Thure
 
Lasse Nilsson; sa:
Är det bara jag som har missat att Lantmäteriet trycker vissa fjällkartor på Pretex? Har det pågått länge?

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_15_19 så verkar 99,50 kronorskartorna vara tryckta på Pretex.

För mig låter det som ett stort lyft för fjällkartornas hållbarhet.

Men fortfarande med en hållbarhet långt sämre än färgutskrivna och laminerade ark från digitala kartor. Och dessutom är de senare sjukt mkt smidigare. Och digitala kartor har LM sålt länge.
 
Re: Gäller inte alla

thureb; sa:
Gäller inte alla enligt en snabb titt. Men från och med utgivningsår 2006 verkar flera men inte alla tryckas på Pretex. Gäller både 1/100 000 och 1/50 000 dels fjällkartor.
Bara för att jag ska förstå: Stämde inte hypotesen '90 kr/st för papperskartor och 99,50 kr/st för Pretex'?
Lill-Olle; sa:
Men fortfarande med en hållbarhet långt sämre än färgutskrivna och laminerade ark från digitala kartor. Och dessutom är de senare sjukt mkt smidigare.
Bara för att jag ska förstå: Skriver du ut kartor på (tex.) A3 papper och plastar in med lamineringsapparat? I så fall har jag svårt att förstå varför det skulle vara smidigare än en stor och vikbar karta. Det kanske finns bättre lamineringsmetoder än de jag har sett.

Har du provat kartor på Pretex? Tyvek? Vad var inte bra?
 
Re: Gäller inte alla

thureb; sa:
enligt en snabb titt. Men från och med utgivningsår 2006 verkar flera men inte alla tryckas på Pretex. Gäller både 1/100 000 och 1/50 000 dels fjällkartor.

Någon som använt Pretex? Likvärdigt med Tyvek?

Thure

Nej, Pretex är, så vitt jag förstår, inte likvärdigt med Tyvek.
Pretex är papper med ena sidan plastbehandlad.
Tyvek (registrerat varumärke av DuPont) är ett plastmaterial.
Kartorna i Tyvek är tunnare, smidigare, tål vatten mycket bättre, väger ungefär hälften så mycket och är drygt dubbelt så dyra.
Trots priset skulle jag gärna vilja ha Fjällkartan i Tyvek, men tyvärr finns det inte än. Vi kanske skulle börja med lobbing?

/ Bertil
Fj
 
Re: Re: Gäller inte alla

Lasse Nilsson; sa:
Bara för att jag ska förstå: Skriver du ut kartor på (tex.) A3 papper och plastar in med lamineringsapparat? I så fall har jag svårt att förstå varför det skulle vara smidigare än en stor och vikbar karta. Det kanske finns bättre lamineringsmetoder än de jag har sett.

Har du provat kartor på Pretex? Tyvek? Vad var inte bra?

Man kan föra över trycket till kartplasten, och sedan avlägsna pappret:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40993
 
Re: Re: Gäller inte alla

[/QUOTE]
Nej, Pretex är, så vitt jag förstår, inte likvärdigt med Tyvek.
Pretex är papper med ena sidan plastbehandlad.
Tyvek (registrerat varumärke av DuPont) är ett plastmaterial.
Kartorna i Tyvek är tunnare, smidigare, tål vatten mycket bättre, väger ungefär hälften så mycket och är drygt dubbelt så dyra.
Trots priset skulle jag gärna vilja ha Fjällkartan i Tyvek, men tyvärr finns det inte än. Vi kanske skulle börja med lobbing?
/ Bertil
Fj[/QUOTE]
Pretex är ett latexlaminerat papper (på båda sidorna), vilket ger mycket goda egenskaper vid både tryckning och användning till betydligt lägre kostnad jämfört med Tyvek.

Alla kartor från Lantmäteriet kommer successivt att börja tryckas på detta material. Jag tror inte det kommer att påverka priset annat än marginellt.

Dagens digitala tryckteknik kan inte hantera Tyvek, då fixeringssteget använder en temperatur farligt nära smältpunkten för Tyvek.

Den lobbyist som lyckas ändra fysikaliska/kemiska egenskaper borde få Nobelpris...

Pretex har vid digitaltryckning likvärdiga eller bättre egenskaper än vanligt papper. Den enda nackdelen är att kasserade kartor ska sorteras som brännbart material och inte för pappersåtervinning, vilket kommer att finnas angivet på kartorna.

Den som undrar vad materialet tål kan kolla länken nedan.

http://www.djuvfeldt.se/fusion/news.php?readmore=15
 
Re: Re: Re: Gäller inte alla

tobbedj; sa:
Dagens digitala tryckteknik kan inte hantera Tyvek, då fixeringssteget använder en temperatur farligt nära smältpunkten för Tyvek.

Den lobbyist som lyckas ändra fysikaliska/kemiska egenskaper borde få Nobelpris...

Skicka guldgubben till utekartan.se, de lyckas ju alldeles utmärkt? Eller vad är det jag inte hajjar?

/Per
 
Re: Re: Re: Re: Gäller inte alla

fson; sa:
tobbedj; sa:
Dagens digitala tryckteknik kan inte hantera Tyvek, då fixeringssteget använder en temperatur farligt nära smältpunkten för Tyvek.

Den lobbyist som lyckas ändra fysikaliska/kemiska egenskaper borde få Nobelpris...

Skicka guldgubben till utekartan.se, de lyckas ju alldeles utmärkt? Eller vad är det jag inte hajjar?

/Per
Torbjörn får rätta mig om jag har fel, men jag tror att Utekartan trycks med traditionell offsetteknik, men det som Lantmäteriet använder är nån digital tryckteknik som är flexiblare. Utom då just när det gäller tyvek.
 
Digital tryckning?

Menar du oneoff-tryckning enligt kundens önskemål Torbjörn?

För det går ju att trycka på Tyvek. När topografiska kartor tryckts på tyvek till SSSKs jubileumskarta levererrade LM kartunderlaget på diskett. Men kartan är ju analog eller bitmap och inte vektoriserad. Vad menar du med digital tryckpress Torbjörn?

Thure
 
Sarvi; sa:
.. det som Lantmäteriet använder är nån digital tryckteknik som är flexiblare. Utom då just när det gäller tyvek.

Ahaa - då är jag med.

Men inom den nybildade (knappt tio timmar gamla) aktionsgruppen BD10-PÅ-TYVEK-NU! så ser vi inte det som ett problem, tvärt om uppmuntrar vi andra aktörer att ge sig in i karttryckarsvängen!

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
karan Ekvidistans fjällkartor Fjällvandring 4
nonsense Var hittar man rätt fjällkartor Fjällvandring 6
eaglerock Fjällkartor i tyvek Fjällvandring 27
fowwe Digitala fjällkartor? Fjällvandring 8
eaglerock Fjällkartor i Tyvek Fjällvandring 0
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
SirLance Dåligt rekade fjällkartor Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.