Dåligt rekade fjällkartor

För några år sen gjordes kurvbilden om på fjällkartorna. Man kan se tydligt vilken version man har då den gamla kurbilden har mycket "fladdrigare" linjer medan den nya snarast kan beskrivas som mjukt svepande. På den nya ser alla sluttningar ut att vara lika flacka och rundade.

Till saken: Häromdagen stod vi och skulle läsa in oss på norra delen av Ö Endalshöjden, c:a 7 km nordost om Sylarnas fjällstation. Där finns en höjd, Spåimetjålte som uppvisade en snygg, nästan lodrät, 30 meter hög vägg söderut, mot oss, men på kartan finns inte en enda höjdkurva för att markera detta. Man ser en skuggning som antyder ett sluttning, men inga kurvor. Vad har hänt? Det går ju inte att se vart det går att ta sig fram och inte längre!

För att inte tala om att broar över stora vattendrag fattas ibland, jag hoppas att bron över Darfalajåkka, öster om Kebnekaise fjällstation finns med på senaste version och att det bara var ett tryckfel på den version jag har.

De gamla kartorna kunde man lita på för att se vart det gick att gå och inte, varför har man gjort denna förändring? Någon fördel måste det ju ha varit.
 
Dålig kartor

Jag håller med. Var nyss i samma område och upplevde samma problem.
Kartorna ska man bara se som en fingervisning hur det ser ut. Fast man ska komma ihåg att de är 1:100 000 eller 1: 50 000 med en ekvidistans på 20 - 25 m. En tävlingskarta i orientering är idag 1: 10 000 eller 1: 15 000 och ekvidistans på 2,5 - 5 m.
Som van orienterare har man lite svårt att förstå sig på fjällkartornas kurver.
Sedan stämmer inte ledernas placering alla gånger. Det kan skilja ett antal meter mellan karta och verklighet.
Fast man får ju förstå att det är så enorma områden att man inte kan ha folk som ritar alla detaljer.
Christer
 
Det är lika på en gammal

Jag tittade på min fjällkarta över området och det är lika på den vid Spåimetjålvo som du beskriver och den kartan är 23 år gammal.

Rent generellt får man bereda sig på att smärre branter som 30 meter inte syns så väl på fjällkartor med en skala på 1:100 000 där ekvidistansen är 10 eller som på många blad 20 meter. Då är det liksom inte så många sträck på trettio meter.
 
Jag förväntar mig inte samma precision som en orienteringskarta - det vore väl häftigt (jag har orienterat aktivt i c:a 10 år). Däremot tycker jag att det känns som att något hände i den revision som gjordes för några år sedan. Kurvbilden är omritad, i mitt tycke till det sämre. Just Spåimetjålte kan väl i.s.f. vara för låg så det kanske är ett dåligt exempel.

På tidigare kartor var kurvbilden "justerad" så att den mer avspeglade hur det kändes när man var i området, även om det innebar att former överdrevs och generaliserades. Andra exempel som jag sett i tidigare trådar här på utsidan (om inte mitt minne sviker mig) är att skillnaden på en "knivkam" och en tillplattad ås inte heller framgår längre.

Ett ytterligare exempel är att det på kartan ser ut som att kittelbäckens södra strand är lättgången på väg ut ur Kitteldalen. I själva verket är det tvärbrant där.

(Reservation för att det här inlägget blev lite rörigt, jag är alldeles för trött för att skriva saker offentligt just nu egentligen)
 
SirLance; sa:
På tidigare kartor var kurvbilden "justerad" så att den mer avspeglade hur det kändes när man var i området, även om det innebar att former överdrevs och generaliserades. Andra exempel som jag sett i tidigare trådar här på utsidan (om inte mitt minne sviker mig) är att skillnaden på en "knivkam" och en tillplattad ås inte heller framgår längre.

Det är inte min avsikt att vara elak, men skillnaden borde framgå om inte förr så när man är där. Och vid allt annat än riktigt usel sikt (hade det i torsdags vid Getvalen i Snasahögarna) så bör man på håll kunna avgöra om det är en ås eller en vass kam t.ex.

Under mina många år som vandrare och skidåkare i fjällen så har inte jag sett dessa problem med fjällkartan utan tycker den är mycket tillförlitlig. Måhända kan det bero på att jag är helt utan erfarenhet som tävlingsorienterare.

Brukar springa på fasta kontroller ( Trimpaket )här där jag bor och har problem med att få min hjärna att fatta att det är 1:10 000 och inte 1:50 000 eller 1:100 000 på kartan som leder mig fram i terrängen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.