Fjällkarta och Terrängkarta för spår i Google maps

Jag är en riktig "kartnörd"!
Nu börjar det likna något- bådeClindh:s och Spikbjörns länkar ger oanade möjligheter att "grotta" ner sig.
Tack!
 
Jag har läst era inlägg här om kartor. Är inte duktig på att jobba med kartor i datorn men skulle vilja kunna använda ett kartunderlag med terräng- och fjällkartan för Jämtland för att ladda upp gps-spår på. Är kul att använda efter turer jag gjort för att se hur jag gått, gärna med den snygga höjdprofilen som finns i Google Earth, tyvärr är kartorna där inte bra.
Jag har tidigare försökt lägga upp dessa kartor på Google Earth http://bengt.nolang.se/kartor/Fjallkartan/Kartblad.aspx men får som någon skrev här inte dem att hamna rätt.
Lantmäteriets Min Karta är jättefin men tyvärr kan man inte ladda upp gps-spår där.
Alla mina turspår sparas i Garmins Basecamp och i Strava, men där finns inte heller något bra kartunderlag.
Vad har ni för tips för hur jag kan göra för att kunna lägga in mina turspår på ett hyfsat kartunderlag?
Hälsningar
Per
 
Det finns ett program som heter Cartograph 2 som du kan användaa både i PC och iOS eller Andrid. Där kan du ladda upp t.ex Bengts karta för android och importera både tracks och rita rutter. Om du provar och stöter på problem så hör av dig.
 
Ett sätt jag använt på en Androidpadda är att importera ett gpx-spår via t ex mail och öppna på paddan då visas spåret på kartbakgrund i form av Bengt Nolängs topografiska gratiskartor i programmen Locus Maps eller Oruxmaps.

Thure
 
Ett sätt jag använt på en Androidpadda är att importera ett gpx-spår via t ex mail och öppna på paddan då visas spåret på kartbakgrund i form av Bengt Nolängs topografiska gratiskartor i programmen Locus Maps eller Oruxmaps.

Thure
Borde funka i en mobil också tänker jag. Det får bli helgpysslet, att kolla detta.
 
Det här kanske mer hör till hur man får in Bengts kartor i Locus Map. Säg till mig om det är för off topic.
Jag laddar ner Bengts fjällkarta och får in den i Locus Map på Galaxy S10 via
Meny - Karthanterare - Plustecknet - Importera karta - Systemets filhanterare. Funkar fint och hamnar rätt.
Men terrängkartan norra delen lyckas jag inte få in. Är den filen månne för stor, 1,6 GB?
/ David
 
Nej, Jag har slagit ihop både Fjällkarta och Terrängkarta över hela Sverige och lagt in i Locus. Det blir omkring 11 Gb och det fungerar i en Samsung Galaxy 9. Frågan kan möjligen vara om det är något fel på kartfilen. Prova lägga in den direkt i Android/Data/menion.android.locus/files/Locus/maps
 
Senast ändrad:
Tack Kjell, nu gick det. Jag la in den direkt som du skrev, men sökvägen i min S10 är Android/media/menion.android.locus/maps. Och importerade.

Grattis!
Det beror ju på hur mycket anant du har i mobilen, framför allt bilder och film, det kan bli fullt och överfullt senare.
Och hur mycket arbetsminne (RAM) din mobil har, många Samsungmodeller finns med olika storlek på just minne.
Min Xcover PRO började gå för segt då jag la i alla 4 kartorna så jag fick prioritera men vill ha lite utrymme för även bilder och poddar. Synnerligen dumt att android tog bort möjligheten att lägga stora filer som kartor på minneskort.
Skulle någon har en lösning på kartor på minneskort (utan att "roota" telefonen) så säg gärna till!

/Patrik,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.